طعمی که فقط اینجا می‌چشید    

طعمی که فقط اینجا می‌چشید    

بیش از ۳۰ آشپز و کمک‌آشپز، غذای افطار میهمانان حضرت رضا(ع) را در ماه مبارک رمضان می‌پزند


صدای در، رسیدن به حیاط، باز کردن در و گرفتن چند دعوت‌نامه از خادم حرم رضوی؛ این یکی از بهترین صحنه‌هایی است که خیلی از ما مشهدی‌ها دست‌کم یک بار با آن روبه‌رو شده‌ایم. دعوت‌نامه، نشستن سر سفره افطار و باز کردن روزه با غذای حضرتی را نصیب ما می‌‌کند. سفره‌ای که قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد و در ماه مبارک برای میزبانی از زائر و مجاور‌ حضرت(ع) پهن می‌شود.
غذای این مراسم باشکوه و معنوی در آشپزخانه‌های حرم مطهر رضوی پخت می‌شود، غذایی که آشپزان با دهان روزه و در روزهای گرم و سرد سال می‌پزند و تقدیم‌ زائر می‌کنند.
در روزهایی که کارکنان آشپزخانه مهمانسرای غدیر مهیای برنامه‌ریزی برای ماه مبارک می‌شوند لابه‌لای استشمام بوی قیمه و قرمه‌سبزی‌‌ و بخار دیگ‌های پیاز داغ و... قدم‌ در این مکان می‌گذاریم‌ تا با آشپزان‌ مجموعه‌ مروری بر کار و بارشان داشته باشیم. 

طعم‌ غذای سیدهادی را مردم ایران چشیده‌اند
همان روزها که به ادویه ریختن و بار گذاشتن غذا در یک شرکت مشغول شده بود و فکرش را نمی‌کرد در آینده فراتر از یک آشپزی ساده برای او رقم خواهد خورد، صدای زنگ تلفن در خانه‌اش پیچید، صدایی که امیدبخش بود. همسر صاحبخانه قبلی به همسرش زنگ زد تا او را از آگهی استخدام آشپز در حرم مطهر رضوی آگاه کند. نام‌نویسی فردا صبح همانا و ۹ ماه انتظار تا تعیین تکلیف شدن همانا. 
به قول هادی‌آقا این رسم گنبد طلاست که با نگاهی دلبری می‌کند و نمی‌گذارد ناامیدی در وجود کسی رخنه کند. هر گاه که خواست از این استخدامی ناامید شود، به خودش می‌آمد که این شغل را از امام رئوف(ع) شهرمان خواسته پس جواب می‌گیرد.
از آن روزهای صبوری و قدم گذاشتن به آشپزخانه و برنج کشیدن و قیمه بار گذاشتن ۲۵ سال گذشته است و آشپز دیروز مهمانسرا، مسئول امروز آشپزخانه مهمانسرای غدیر است. 
هادی‌آقا همان سرآشپزی است که غذای خوشمزه‌ مهمانسرا را بار می‌گذارد، غذایی که خیلی از مردم ایران دست‌کم یک بار طعم آن را چشیده‌اند و گفته‌اند: «خدا را شکر، قسمت ما شد». 

فرصت خدمت، اجر یک کار خوب!
سیدهادی طباطبایی ۵۴ سال عمر دارد و معتقد است خدمت دو و نیم ‌دهه‌ای در  دستگاه امام هشتم(ع) حتماً اجر یک کار خوبی است که در زندگی انجام داده است. حالا آن‌ کار کدام است؟ الله اَعلَم!
او چهار سرآشپز و یک گروه کمک‌آشپز در کنار خودش دارد که در مجموع ۳۰ نیروی ثابت آشپزخانه مهمانسرای غدیر را تشکیل می‌دهند. برخی مواقع بنا به نیاز تعدادی از خادمان افتخاری مهمانسرا هم به آن‌ها کمک می‌کنند. 
هر روز ساعت ۷ صبح نگاهی به گنبد می‌کند، سلامی می‌کند، شکر خدمت می‌کند و قدم به آشپزخانه می‌گذارد. در وصف کار در این فضا می‌گوید: آشپز باشی، آرزوی خدمت داشته باشی، کار در آشپزخانه نصیبت شود! «کور از خدا چی می‌خواد؟ دو‌ چشم بینا!».
سرآشپز باتجربه‌ حرم مطهر رضوی بیش از ۲۵ سال است در پهن شدن سفره افطار حرم رضوی سهم‌ دارد‌ و غذای این مراسم باشکوه را می‌پزد، او از کار کادر آشپزخانه در این ماه مبارک می‌گوید: «در این ایام ساعت کاری ما فرقی نمی‌کند، از همان 7-6 صبح می‌آییم تا ۱۰ شب مشغول آشپزی می‌شویم‌، 
پخت سوپ‌ و غذای افطار کار‌ همیشگی این ۳۰ روز است». 
طباطبایی می‌گوید: «برخی مواقع بنا به تصمیم مدیران آستان قدس‌ سفره سحری هم برای زائران و میهمانان پهن می‌شود، در این روزها که زیاد هم نیست یک شیفت کاری اضافه می‌شود». 

هر روز دوست دارم یک خلاقیت داشته باشم
هادی‌آقا از روزهای ماه مبارک در سال‌های گذشته هم خاطراتی دارد، او می‌گوید: «ماه رمضان با دهان روزه کار سخت می‌شود، اما صاحب این ‌مکان انرژی‌اش را می‌دهد. خاطرم است در روزهایی که هوا خیلی گرم بود و ماه رمضان همزمان با تابستان شده بود گاهی روی سنگ‌های کف مهمانسرا که خنک بود دراز می‌کشیدیم تا از عطشمان کم شود. در همین وضعیت همه کارهای افطار را هم پیش می‌بردیم».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه