با این اعمال، معنویت زیارتمان را بیشتر کنیم

با این اعمال، معنویت زیارتمان را بیشتر کنیم

هر سفر زیارتی فرصتی برای بهره‌مندی معنوی بیشتر و معرفت‌افزایی است. رفتار نیکو با همراهان، کم‌گویی، فراوان به یاد خدا بودن، صلوات فرستادن و کمک به نیازمندان در سفر، ازجمله مواردی است که امام صادق(ع) در آداب زیارت امام حسین(ع)  بیان فرموده است.


​​​​​​​آدابی که می‌تواند در سایر سفرهای زیارتی به ما کمک کند تا بهره معنوی بیشتری از زیارتمان ببریم. در ادامه برخی از این آداب را مرور می‌کنیم.
 
تا می توانیم به یاد خدا باشیم
یکی از توصیه‌های این امام بزرگوار در خصوص ذکر و یادآروی پروردگار است. ایشان در این باره فرموده‌اند: «کَثْرَةُ ذِکْرِ الله»؛ بسیاری یاد خدا. شاید برای اعمال عبادی دیگر، شما نیاز به تمرکز یا توقف داشته باشید اما ذکر و یادآوری پروردگار و نعمت‌هایش عملی است که هیچ محدودیتی ندارد. همان‌طور که در سوره احزاب آیه 41 می‌خوانید: «اى کسانى که ایمان آورده‌اید ذکر حق و یاد خدا (به دل و زبان) بسیار کنید». بر همین اساس توصیه می‌شود برای آمادگی پیدا کردن حضور در پیشگاه معصوم و کسب حال معنوی، ذکر و یاد خدا را داشته باشیم .

بسیار صلوات بفرستیم
صلوات فرستادن، توصیه معنوی دیگری است که امام صادق(ع) در آداب زیارت ذکر کرده‌اند. روایات متعددی در خصوص فضیلت این عمل و همچنین آثار دنیوی و اخروی‌اش از ائمه معصوم(ع) برای ما به یادگار مانده است. عبد السلام بن نعیم به حضرت صادق(ع) عرض کرد: به داخل كعبه رفتم و دعایی به خاطرم نیامد جز صلوات بر محمد و آل محمد، حضرت فرمودند: بدان که 
هیچ کس عملی برتر و با فضیلت‌تر از عمل تو را انجام نداده است.

حواسمان به نماز باشد 
توصیه دیگر در خصوص نماز است. طبیعی است که در سفر خسته یا بیمار شویم یا اینکه برای انجام برخی از کارها وقت کم بیاوریم اما باید هما‌ن‌طور که بزرگان دین همواره توصیه کرده‌اند هیچ عمل مسستحبی نباید موجب شود خدای نکرده به واجباتمان خللی وارد شود. 

کمک‌حال همراهانمان باشیم
یکی از توصیه‌هایی که در آداب زیارت ائمه(ع) آمده است، توجه به نیاز همسفران و همچنین پرداخت صدقه و کمک به مجاوران نیازمند است. امام صادق(ع) در این خصوص فرموده‌اند: «لازم است مراقب همراهان حاجتمند بوده و با آنان همراهی کنی». خوب است در این سفر تا می‌توانیم کمک حال همراهانمان باشیم و هرجا کوچک‌ترها، بزرگ‌ترها، مسن‌ترها و سایر افراد محتاج به کمک باشند از آنان دست‌گیری کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه