موزه تاریخ حرم مطهر رضوی 

موزه تاریخ حرم مطهر رضوی 


​​​​​​​1. ضریح چهارم: این ضریح معروف به ضریح طلا و نقره یا شیر و شکر است که سال 1338 پس از برداشتن ضریح فولادی قدیمی در روضه منوره نصب شد. این ضریح با نظارت مرحوم سیدابوالحسن حافظیان و با هنرمندی استاد حاج محمدتقی ذوقن اصفهانی و جمعی دیگر از هنرمندان ساخته شد.
2. درِ قاضی الحاجات: این اثر هنری‌ در یکی از ورودی‌های دارالسیاده نصب بوده است. بر اساس کتیبه‌ای، این در، سال ۷۳۵ هجری قمری توسط استاد علی نجار نیشابوری مرمت شده است. اما پژوهشگران سال ساخت آن را ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال پیش‌تر یعنی پیش از دوره ایلخانی می‌دانند. سندی در مجموعه اسناد آستان وجود دارد که بر اساس آن، قدمت این در به ۵۰۷ هجری می‌رسد. 
3. پنجره فولادی زرکوب: این اثر منحصر به فرد به دست استادان فلزکار و زرگر دوره تیموری و به دستور شاهرخ تیموری در سال 817 قمری ساخته شده است. این پنجره فولاد نیز به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.
4. محراب کاشی زرین‌فام پایین پای مبارک حضرت رضا(ع): این محراب که کهن‌ترین محراب زرین‌فام در حرم مطهر به شمار می‌آید، روزگاری بر دیوار جنوب شرقی روضه منوره و در قسمت پایین پای حضرت نصب بوده است. 
5. گلوله توپ بمباران توسط روس‌ها: این گلوله توپ به جامانده از حمله ارتش روسیه به حرم مطهر امام رضا(ع) است. این یورش در سال 1330 قمری اتفاق افتاد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه