یک قرآن ۱۴۰۰ ساله در حرم مطهر رضوی

یک قرآن ۱۴۰۰ ساله در حرم مطهر رضوی


​​​​​​​قرآن مجید، معجزه جاوید پیامبر اعظم(ص) و سخن ساری و جاری رب العالمین، با بندگان است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که سبب شده قرآن ابدی باشد، تحریف‌ناپذیری آن است. بیشتر ما شاید تا سال گذشته نمی‌دانستیم یکی از نسخه‌های کهن قرآن به خط حجازی در گنجینه آستان‌قدس‌رضوی نگهداری می‌‍‌شود. امتیاز ویژه این نسخه بر دیگر نسخه‌های دنیا این است که تقریباً کل قرآن را دربر می‌‍‌گیرد، اما دیگر نسخه‌های به خط حجازی، تنها بخشی از قرآن را شامل می‌‍‌شود. دستنویسی با قدمت یک‌هزار و ۴۰۰ سال که سال گذشته در حرم مطهر رضوی رونمایی شد. قدمت این مصحف براساس سال یابی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر جهانی به نیمه دوم سده نخست هجری باز می‌گردد. این مصحف شریف با عنوان «مصحف مشهد رضوی» همراه با تحقیقات کامل و مقدمه‌ای مبسوط به صورت نسخه برگردان(فاکسیمیله) به چاپ رسیده است. نسخه اصلی این مصحف شریف در مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. مصحف مشهد رضوی  یا مصحف‌المشهدالرضوی عنوانی است برای مجموع دو نسخۀ قرآنی با خط حجازی کهن به شماره‌های ۱۸ و ۴۱۱۶ در کتابخانه آستان قدس رضوی (مشهد). این اثر با ۲۵۲ برگ، کامل‌ترین مجموعه اوراق از یک قرآن کامل از سده نخست هجری در سراسر جهان به شمار می‌آید که بیش از ۹۵درصد متن قرآن را در بردارد. با توجه به ویژگی‌های متنی این مصحف، ویژگی‌های رسم، غرائب املایی، اختلاف قرائات، چینش یا ترتیب‌بندی سوره‌ها، و درنهایت بر پایه آزمایش‌های پرشمار کربن ۱۴، روشن شده است که بخش اصلی این نسخه در سده نخست هجری کتابت شده است. 
مجموع ویژگی‌های این مصحف، در کمتر نسخه‌ای از قرآن‌های کهن به خط حجازی یافت می‌شود. از این رو، «مصحف مشهد رضوی» یکی از مهم‌ترین اسناد عینی در شناخت ما از تحولات تاریخ متن قرآن کریم در سده نخست هجری است. متن کامل «مصحف مشهد رضوی» با اجازه و همکاری کتابخانه آستان قدس رضوی وبا تحقیق و توضیحات و مقدمه مرتضی کریمی‌نیا، از سوی «مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث» در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ (۲۰۲۲-۲۰۲۳ میلادی) به صورت فاکسیمیله به دو زبان عربی و انگلیسی منتشر شده است.
تصویربرداری با کیفیت عالی، چاپ نفیس روی کاغذ گلاسه مات، مدیریت رنگ در طراحی و چاپ و سرانجام جلدسازی، قاب‌‎سازی و صحافی منحصربه فرد را از دیگر ویژگی‌های نسخه برگردان مصحف مشهد رضوی می‌توان برشمرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه