همکاری ۲۰ کشور منطقه و غربی علیه ایران

اطلاعات جدید سخنگوی وزارت‌خارجه از عملیات «وعده صادق» 

همکاری ۲۰ کشور منطقه و غربی علیه ایران

ناصر کنعانی تصریح کرد: بیش از ۲۰ کشور تلاش کردند در حوزه اطلاعاتی و دفاعی و بازدارنده مانع اقدام عملیاتی مشروع ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی بشوند، اما آنچه در عمل اثبات شد این بود که یدالله فوق ایدیهم و ایران مقتدرانه به آنچه هدف‌گذاری کرده بود در این حمله دست پیدا کرد. 


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس در خصوص موضوع و واکنش جمهوری اسلامی ایران به استفاده رژیم صهیونیستی از فضای کشورهای همسایه و منطقه برای اقدام علیه منافع ایران از جمله در حملات اخیر علیه کنسولگری کشورمان با ادعای حمله به اصفهان، همچنین همکاری برخی کشورها در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای به‌کار گرفته شده در عملیات وعده صادق با تأکید بر اینکه اتفاقی که رخ  داد از نظر ما یک حرکت ایذایی ناچیز بوده و هیچ ارزش عملیاتی و نظامی نداشت، گفت: رژیم غاصب صهیونیستی هم اساساً مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفت و شاید آن‌قدر بی‌ارزش بود که آن‌ها نخواهند روی آن کار تبلیغاتی کنند.
وی افزود: اتفاق خاصی هم همان‌طور که وزیر خارجه در مصاحبه‌ها گفتند رخ نداده و ریز پرنده‌هایی در این واقعه به‌کار گرفته شده بودند که در سایه هوشیاری سامانه‌های دفاع هوایی مورد هدف قرار گرفتند و عملاً دشمن نتوانست از این اقدام چیزی بدست آورد.
کنعانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در مورد امنیت ملی و منافع شهروندان و نیروهای خود همان‌طور که مقتدرانه عمل کرد و نشان داد ملاحظه هیچ طرف و دشمنی را نخواهد کرد، در تداوم حفاظت از امنیت ملی نیز از همه قدرت خود قاطعانه و مبتنی بر مقررات بین‌المللی استفاده خواهد کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: همان‌طور که دولت آمریکا هم اعلام کرد در کنار رژیم بود تا مانع اقدام بازدارنده و مشروع ایران در سرزمین‌های اشغالی شود، بیش از ۲۰ کشور تلاش کردند در حوزه اطلاعاتی و دفاعی و بازدارندگی با کمک به رژیم صهیونیستی مانع اقدام عملیاتی مشروع ایران بشوند، اما آنچه در عمل اثبات شد این بود که یدالله فوق ایدیهم و ایران مقتدرانه به آنچه هدف‌گذاری کرده بود، دست پیدا کرد و این موضوع مورد اعتراف کارشناسان قرار گرفت و رژیم صهیونیستی پاسخ لازم را دریافت کرد.
وی تصریح کرد: ایران برای هر مرحله و اتفاقی(در آینده نیز) هدف‌گذاری لازم را انجام داده و متناسب با آن اقدام خواهد کرد.
کنعانی در خصوص رایزنی‌ها با دولت اردن هم که رسانه‌ها و منابع غربی مدعی شدند در عملیات اخیر و ردیابی موشک‌ها و پهپادهای ایرانی همکاری داشته هم با اشاره به گفت‌وگوی وزرای خارجه دو کشور گفت: اردن به عنوان یکی از کشورهای اسلامی و عربی مهم در مجاورت سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری است که در مسئله فلسطین نقش داشته و البته مواضع مشترکی با ایران در خصوص ضرورت توقف حملات نظامی رژیم صهیونیستی دارد. بنابراین ازابتدای بحران با اردن گفت‌وگوهای خوبی را در قالب تلفنی و دیدارهای حضوری در حاشیه نشست‌های ژنو و نیویورک داشتیم.
رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه تأکید کرد: رژیم صهیونیستی مایل است با دامن زدن به فضای ناامنی میان کشورهای اسلامی و منطقه برای خود فضایی به منظور تنفس و ادامه حیات ایجاد کند. رژیم صهیونیستی تهدیدی برای تمام منطقه است. ما موضوعات اختلافی خود را با کشورهای اسلامی و منطقه در چارچوب روابط دوجانبه حل و فصل می‌کنیم.

رایزنی‌های ضدتحریمی در نیویورک
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نتایج آنچه رایزنی‌های وزیر خارجه در نیویورک برای رفع تحریم‌ها عنوان شده هم با بیان اینکه ایران برای تأمین حقوق ملت به‌ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه طرف‌های خاص از جمله آمریکا از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده است، گفت:‌ آن کسانی که زیر میز دیپلماسی زدند، دولت آمریکا بود و دولت‌های اروپایی نتوانستند خلأ دولت آمریکا را جبران کنند؛ بنابراین دستگاه دیپلماسی در مسیر  احقاق حقوق ملت اولاً از طریق بی‌اثر کردن تحریم‌ها به توصیه رهبر معظم انقلاب و لغو این محدودیت‌ها در گام دوم  به وظیفه خود عمل کرده و می‌کند.

تکذیب یک احضار عجیب
وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد شایعه احضار سفیر سوئیس توسط سپاه هم با اشاره به اینکه مهم‌ترین کانال دیپلماتیک با آمریکا کشور سوئیس به عنوان حافظ منافع است، گفت: دولت آمریکا در دو سه هفته اخیر با توجه به پیچیدگی تحولات و عزم ایران برای پاسخ قطعی، پیام‌های پرشماری را در کانال‌های دیپلماتیک ارسال کرده و پاسخ لازم داده شده است، اما  مقامات ذی‌ربط احضار سفیر سوئیس به سپاه را تکذیب کردند.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه