«اکسپو 2024» پیشخوان اقتصاد ایران

  نگاهی به ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران که با حضور 2500 فعال اقتصادی از ۱۰۰ کشور جهان در تهران آغاز به‌کار کرد 

 «اکسپو 2024» پیشخوان اقتصاد ایران

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با عنوان اکسپو 2024 از روز گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شده و تا ۱۲اردیبهشت دایر است.


این دوره از نمایشگاه میزبان ۲هزارو500 تاجر و فعال اقتصادی که نماینده‌‌ بیش از ۱۰۰ کشور هستند، خواهد بود. البته حضور این تعداد فعال اقتصادی ممکن است به شکل مجازی هم باشد، اما بدون شک ۱۷۳ فعال اصلی به شکل فیزیکی در نمایشگاه حضور خواهند داشت. این رویداد هرچند یک عملیات مشترک توسط چند نهاد است، اما نقش اصلی را در برگزاری آن، سازمان توسعه تجارت ایران برعهده دارد.
بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، دستاورد صادراتی نمایشگاه اکسپو 2023 که سال قبل برگزار شد، 450 میلیون دلار بوده که بخشی از آن میزان صادرات نیز به صنایع کوچک و متوسط برمی‌‌گردد. در مجموع، شرکت‌ها به دلیل رضایت از نتایج نمایشگاه سال گذشته، برای حضور در نمایشگاه امسال نیز ابراز علاقه کرده‌اند.
در نمایشگاه امسال هم قرار است شرکت‌کنندگان در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی و رونق تجارت خارجی و استفاده از توانمندی و ظرفیت بالای نمایشگاهی کشورمان محصولات و توانمندی‌های خود را ارائه دهند. این شرکت‌ها در ۷۰ هزار متر مربع فضای سرپوشیده و فضای باز در سالن‌های ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۸، ۲۵، ۳۱، ۳۵، ۳۸، A۳۸، B۳۸، ۴۰، ۴۱ و ۴۴ حضور خواهند داشت و محصولاتی در حوزه پتروشیمی، صنعت، صنایع غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع دستی و گردشگری را در معرض نمایش قرار می‌دهند.
از طرفی به گفته فرشاد مقیمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌های صنعتی به نظر می‌‌رسد کیفیت برگزاری نمایشگاه هم نسبت به سال گذشته ارتقا پیدا کرده است؛ چرا که به گزارش دنیای اقتصاد برخی شرکت‌ها تلاش کرده‌اند متفاوت‌‌تر از گذشته ظاهر شوند. این شرکت‌ها  کاستی‌هایی را که در نمایشگاه پیشین داشتند، شناسایی و رفع کرده‌اند و در نمایشگاه پیش‌رو با آرایش جدیدی مشارکت خواهند کرد.
بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک انگیزه دارند در سال جهش تولید، جهش را معنا کنند. برای معنا کردن این شعار باید نگاهی به بازارهای خارج از کشور داشته باشند، به‌ویژه به این دلیل که بعضی از اقلام و کالاهای مورد نیاز کشور، در خارج از کشور تولید می‌‌شوند و برای جهش در تولید باید نیم‌‌نگاهی نیز به اخبار و رویدادهای بازارهای جهانی داشت.
مقیمی همچنین اضافه کرده است: در اکسپو 2024 نیز براساس برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، فقط بر «کالا» متمرکز نشده‌ایم، بلکه خدمات فنی، مهندسی، پیمانکاری و حتی شرکت‌های مدیریت صادرات را مدنظر قرار داده‌ایم. کنسرسیوم‌‌ها نیز با توجه به توانایی که در مذاکره با واحدهای صنعتی و تجاری دارند، می‌توانند نقش‌‌آفرینی بیشتری داشته باشند و اگر  به هر دلیلی برخی از واحدهای صنعتی نتوانند در این نمایشگاه حضور داشته باشند، می‌توانند زمینه حضور آن واحد‌های صنعتی را به صورت مجازی برقرار کنند تا حداکثر منفعت از این نمایشگاه برده شود.

استقبال خارجی‌ها
رئیس سازمان توسعه تجارت هم روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا گفت: همه ظرفیت نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران که ۵۰ هزار متر مربع است تکمیل شده که نشان از استقبال گسترده شرکت‌های خارجی است.
مهدی ضیغمی افزود: از ۱۰۳ کشور بیش از ۳هزارو500 نفر ثبت‌نام کردند؛ اما با توجه به ظرفیتی که داریم حدود ۲هزار نفر تاجر از ۸۵ کشور در این نمایشگاه حضور دارند.
وی با بیان اینکه محدودیت اصلی ما صرفاً محدودیت زیرساخت‌های شهری است، تصریح کرد: آن‌قدر تقاضا برای حضور در نمایشگاه زیاد بود که به برخی از درخواست‌کنندگان پاسخ منفی دادیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در پهنه نمایشگاه ۵۰ هزار متر مربع تکمیل شده است و بیش از ۴۰۰ شرکت حضور دارند.
ضیغمی تأکید کرد: به نظر می‌رسد با توجه به برنامه بی2بی که برنامه‌ریزی شده و از یک ماه قبل شروع شده، هدف اصلی کشور از برگزاری نمایشگاه که  افزایش تراز تجاری مثبت است، محقق شود.
به گفته وی، برنامه‌ریزی ما افزایش صادرات ۲ میلیارد یورویی در بازه زمانی مشخص پس از نمایشگاه است.

حضور رئیس‌جمهور در آیین گشایش
رئیس جمهور هم روز گذشته در این رویداد شرکت کرد و ضمن ایراد سخنانی با بیان اینکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان در اقتصاد در جایگاه تولید قدرت برای کشور هستند، افزود: قدرت نظامی مهم است، اما قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست و یک کشور با اتکای به تولید و صادرات در کنار قدرت نظامی می‌تواند نیرومند شود. دکتررئیسی در ادامه، برگزاری نمایشگاه اکسپو 2024 در ایران را از دو جنبه تعامل و ارتباط بیشتر دولت‌ها با یکدیگر و همچنین ارتباط و آشنایی بیشتر فعالان تجاری و اقتصادی با یکدیگر مهم دانست و افزود: حتماً این نمایشگاه می‌تواند موجب امیدآفرینی برای مردم ما و کشورهای منطقه باشد و به جلوه‌ای از اثبات توانمندی ما در انجام کارهای بزرگ تبدیل شود. وی همچنین به برخی از ظرفیت‌های بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران برای کمک به رشد و شکوفایی اقتصاد منطقه از جمله برخورداری از موقعیت ممتاز جغرافیایی و دسترسی به دو دریای خزر و عمان، خلیج فارس و اقیانوس هند اشاره کرد و افزود: راه‌گذر بین‌المللی شمال-جنوب مسیر ترانزیتی بسیار به‌صرفه، مطمئن و نزدیک‌تر برای حمل و نقل کالاها فراهم کرده است. رئیس جمهور همچنین به توانمندی جمهوری اسلامی ایران در زمینه صدور خدمات فنی-مهندسی اشاره کرد و گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران با اتکای به توان متخصصان و مهندسان خود در 20 کشور جهان در حال اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ است که می‌توان از این توان و ظرفیت برای توسعه دیگر کشورها نیز بهره‌ برد. رئیسی همچنین بر ضرورت نگاه ویژه نسبت به تجارت با ارزهای ملی تأکید کرد و گفت: امروز در مجامع و پیمان‌های اقتصادی بزرگ نظیر شانگهای، بریکس و اوراسیا موضوع تجارت با ارزهای ملی از سوی سران کشورهای عضو مطرح است که تحقق این موضوع باید با جدیت پیگیری شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه