روی گام‌های عملیاتی توافق کردیم

رافائل گروسی در نشست خبری با اسلامی: 

روی گام‌های عملیاتی توافق کردیم

نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با حضور متخصصان داخلی و خارجی از 17 اردیبهشت در اصفهان آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. آنچه درباره این کنفرانس اهمیت ویژه دارد، حضور رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. 


گروسی روز گذشته در حاشیه دومین روز این کنفرانس با محمد اسلامی رئیس‌ سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. اسلامی و گروسی در جریان این دیدار به بررسی روند تقویت همکاری‌های دوجانبه و موضوعات مشترک ایران و آژانس پرداختند. دیدار دوجانبه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان برگزاری دومین روز کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان بود. گروسی همچنین پس از دیدار با اسلامی در نشست خبری مشترک با اسلامی هم حضور یافت.

مبنا همان بیانیه اسفند 1401 است
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نشست گفت: باید برای تداوم همکاری ایران و آژانس گام‌های عملیاتی را برداریم و من پیشنهادی را به ایران در این زمینه ارائه دادم.
گروسی در خصوص رایزنی‌ها ادامه داد: امروز افتخار بزرگی است که در شهر اصفهان حضور دارم. من طی دوره حضورم، روز گذشته در تهران نشست‌های مهمی را با وزیر و معاونش داشتم و اکنون در فرایند حساسی قرار داریم. دراین مدت رایزنی‌های فشرده‌ای را برای اتخاذ گام‌های متقابل داشتیم.
وی ادامه داد: بیش از یک سال پیش ما برای صدور بیانیه توافق کردیم تا مسیر آینده را مشخص کنیم، آن سند مهم بود. این سند همچنین اشاره دارد به آنچه نیاز است برای حل‌وفصل مسائل باقیمانده و مشخص می‌کند گام‌های اضافی که طرفین باید بردارند. باوجود کاستی‌ها گام‌ها پیشتر برداشته شده است و مفاد سند معتبر است. نیاز است ما گام‌های عملیاتی را برداریم و من پیشنهادی را به ایران ارائه دادم. تیم‌های طرفین در نشست جداگانه‌ای در حال تعریف گام‌های تکمیلی هستند.
گروسی در پاسخ به پرسشی در خصوص بیانیه مارس میان ایران و آژانس و تأثیر آن در برطرف کردن مسائل گفت: قصد ما تولید سند جدید نیست و مبنای ما همان بیانیه مارس (اسفند۱۴۰۱) است. این‌ها گام‌های عملیاتی هستند که برای برداشتن اتخاذ کردیم. بیانیه مشترک ظرفیت دارد مسائل باقیمانده را حل‌وفصل کند. ما برای اجرایی کردن بیانیه مشترک روی گام‌های ملموس و عملیاتی توافق کردیم.
مدیرکل آژانس در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش رژیم صهیونیستی در تخریب روابط ایران و آژانس گفت: نگرانی‌های ایران در خصوص نقش اسرائیل وجود دارد. ما به بازیگران خارجی توجه نمی‌کنیم و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. ما اقداماتی را با ایران طراحی می‌کنیم تا هرگونه شکی برطرف شود، همکاری‌ها را در مسیر صحیحی پیش می‌بریم.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص رفتار آمریکا در خروج از برجام و شرایط به‌وجودآمده گفت: این چیزی است که داریم روی آن کار می‌کنیم. ما باید همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و احیای برجام و یا هر سند دیگری را که ایران تمایل داشته باشد به آن وارد شود، تسهیل کنیم، ما اکنون می‌دانیم چه اقداماتی باید انجام شود و در حال هماهنگی هستیم.

در چارچوب پادمان و ان پی تی حرکت می‌کنیم
اسلامی هم در این نشست به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ما در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی حرکت می‌کنیم و این فضا روابط ما را با آژانس باید به تعامل بیشتر برساند.
به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، ظهر دیروز، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای ایران حضور پیدا کردند و سخنانی را ایراد کردند.
در ابتدا اسلامی با اشاره به برگزاری این کنفرانس بین‌المللی گفت: ایران که مهد تمدن و تاریخ بوده همواره تولید کننده و صادر کننده علم و فناوری بوده است و توانسته در دنیا تأثیرگذار باشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این فرصت برای مردم عزیز ما فراهم شده تا برای پیشرفت علم و فناوری هسته‌ای کشور گام بردارند.
وی افزود: دانشجویان و اساتید ما همواره توانستند همکاری‌های صنعتی داشته باشند و علوم و فنون شتاب بگیرد تا در زندگی مردم تأثیر داشته باشد. با توجه به القائات، رژیم خصمانه و نظام سلطه علیه ایران سعی در مخدوش کردن افکار در خصوص علم هسته‌ای ایران داشتند و این‌ها بهانه‌ای برای تحریم علیه کشور شده است و این سبب شده تا ما مسیر خود را محکم‌تر طی کنیم.
اسلامی اظهار کرد: امروز در ایران علوم و فنون هسته‌ای دارای ظرفیت‌های علمی و پژوهشی است و این ظرفیت‌ها فرصت آفرین شده تا جوانان ما به این رشته ورود بکنند. ما در نظام لجستیکی چون تحریم هستیم نمی‌توانیم خریدی در صنعت هسته‌ای داشته باشیم. وقتی شما موفق به خرید نمی‌شوید باید از تحقیقات درون‌زا به فناوری برسانید و تبدیل به صنعت کنید. ما توانستیم فرایند تبدیل ایده به محصول را طی کنیم و این مرهون تلاش‌ها و نتایج تحقیقات دانشمندان است. این یافته‌ها اکنون به صورت بومی انجام می‌شود و نظام سلطه این را نمی‌پذیرد، چه آنان بپذیرند یا نپذیرند ما حرکت خواهیم کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: ما در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی حرکت می‌کنیم و این فضا روابط ما را با آژانس باید به تعامل بیشتر برساند. ما با این تعاملات با آژانس تخریب‌های سیاسی را مدیریت می‌کنیم.
وی با بیان اینکه امروز اراده ملی برای تأثیرگذاری صنعت هسته‌ای در زندگی مردم وجود دارد، گفت: برنامه ما بر اساس سند راهبردی طی می‌شود و ما نسخه آن را به آژانس ارائه کردیم.
اسلامی با تأکید بر توسعه منابع انسانی گفت: ما در سال آینده در این خصوص از بورسیه استفاده خواهیم کرد. دبیرستان‌های انرژی اتمی را به مقطع دبستان گسترش دادیم و استعدادها را برای سرمایه‌گذاری هدف قرار دادیم. ما از استعدادها در مقطع دبستان به دبیرستان و سپس بورسیه و دانشگاه حمایت خواهیم کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه