«اوغاز» خاطره این سفر فراموش نمی‌شود!

«اوغاز» خاطره این سفر فراموش نمی‌شود!

روستای نمونه گردشگری «اوغاز» که در دهستان سیوکانلو در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شیروان قرار دارد، یکی از روستاهای سرسبز و خوش آب‌وهوای خراسان شمالی است که به دو بخش تازه و کهنه تقسیم می‌شود.
«اوغاز کهنه» منطقه‌ای گردشگری است که قدمتش به ۶۰۰ سال می‌رسد و بنای اولیه آن توسط ازبکان بنیان‌گذاری شده‌ است. این روستا از شمال به روستای اولاشلو و کوه‌های گنه و کلاته بالی، از جنوب به کوه کیسمار و روستاهای چپانلو و شکرانلو، از شرق به کوه‌های کل‌داغ و زو و از غرب به اوغاز تازه محدود می‌شود.
رودخانه اوغاز از کنار این روستای سرسبز و باصفا می‌گذرد و علاوه بر طبیعت سرسبز و چشمه‌سارهای زلال، کوه‌های معروف قنبر، کیسمار یا کیومار(با ۲هزارو۸۵۵ متر ارتفاع) و دره خوجم قلی، زیبایی روستای کهنه اوغاز را چندین برابر می‌کنند.
دره‌های حاصل از فرسایش آب‌های جاری در دامنه کوه معروف «کیسمار» به سوله زو و قره زو معروف است. در قله کوه کیسمار بقایایی کهن به نام قزلرقلعه وجود دارد.
«اوغاز تازه» نیز پس از زلزله‌ سال۱۳۰۸ هجری قمری، به وجود آمد. بین دو روستای اوغاز کهنه و تازه، دِه مخروبه‌ای به نام بیگلر وجود دارد.
آبشار و غار کهنه اوغاز، طبیعت زیبا، آب فراوان، باغ‌های انبوه و چشم‌اندازهای افسونگر این منطقه همچون مراتع وسیع، «آرموتلی» در دامنه شمالی کوه کیسمار و دو چشمه معروف بگان و فاطمه خانم و چشمه‌های لاق‌لاقی، آق‌چشمه، باقمر، قاردمان و گلگاه، همواره فضای بی‌نظیری را برای میزبانی از مسافران و گردشگران فراهم آورده است. اگر به ییلاقات یوانلو، آلاشلو و چپانلو هم سری بزنید، بدون تردید سفری خاطره‌انگیز و به‌یاد ماندنی خواهید داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه