سم سهم‌خواهی برای لبنان

تحلیل حسین رویوران از بن‌بست سیاسی عروس خاورمیانه

سم سهم‌خواهی برای لبنان

26آبان ماه بود که نمایندگان مجلس لبنان در ششمین جلسه برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور باز هم ناکام ماندند. در این نشست ۱۱۲نماینده رأی خود را به صندوق انداختند که مانند گذشته، 46رأی سفید باز هم بیشترین سهم را داشت. میشل معوض ۴۳، عصام خلیفه ۷، زیاد بارود ۳ و سلیمان فرنجیه و میشل ضاهر نیز هر کدام یک رأی را کسب کردند.


​​​​​​​در ۹ برگه‌ رأی هم لبنان جدید نوشته شده و دو رأی باطله بود. دوره 6ساله «میشل عون» دوشنبه 9 آبان به پایان رسید و او پس از این تاریخ کاخ «بعبدا» را ترک کرد. اما بن‌بست بر سر انتخاب رئیس‌جمهور در حالی است که این روزها همین وضعیت در لبنان بر سر پست مهم نخست‌وزیری نیز وجود دارد. اکنون نجیب میقاتی به عنوان نخست‌وزیر مکلف مأمور به تشکیل کابینه و با اختیارات محدود به کار خود در این پست ادامه می‌دهد. 

نگرانی از پیامدهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی
این خلأ نه تنها هزینه‌های بسیاری را بر این کشور آرمیده در حاشیه مدیترانه تحمیل می‌کند بلکه می‌تواند با ایجاد خلأ‌های امنیتی، وضعیت خطرناکی برای عروس خاورمیانه و کل منطقه به دنبال داشته باشد. حسین رویوران، تحلیلگر ارشد مسائل لبنان در گفت‌وگو با قدس در تحلیل این وضعیت می‌گوید: خلأ در پست‌های سیاسی لبنان سابقه‌دار بوده و برای نخستین بار نیست که اتفاق می‌افتد. میشل عون که به‌تازگی پستش را واگذار کرده خود پس از دو سال و نیم بن‌بست سیاسی و پس از توافقی میان حزب‌الله و سعد الحریری بر سر کار آمد. در این شرایط، اختیارات رئیس‌جمهور براساس قانون اساسی به هیئت دولت واگذار می‌شود. این خلأ یک نگرانی بزرگ در زمینه پیامدهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایجاد می‌کند.

چالش مهم سهم‌خواهی‌های احزاب
وی درباره اینکه چرا تاکنون بر سر انتخاب رئیس جمهور توافق نشده، این موضوع را به تنش‌های داخلی و سهم‌خواهی‌های احزاب مرتبط دانسته و افزود: اکنون پارلمان به محلی برای این تنازع تبدیل شده است. متأسفانه اجماعی در پارلمان برای گذر از این وضعیت وجود ندارد. زمانی که اجماع‌سازی و توافقی بین گروه‌های مختلف ایجاد شود می‌توان به گذر از این مرحله امیدوار بود. البته که این فرایند سختی است چرا که گزینه ریاست جمهوری باید آن‌قدر توانمند باشد که بتواند منافع تمامی گروه‌ها را نمایندگی کند. رویوران در مورد وضعیت پست نخست‌وزیری هم تصریح کرد: اکنون دولت سرپرست با اختیارات محدود مستقر است. با این حال بسیای از تصمیمات درباره بودجه در مجلس گرفته می‌شود. پس با مشروعیتی که مجلس منتخب دارد می‌تواند بسیاری از لوایح را به تصویب رسانده و خلأ نخست‌وزیری را به نوعی پر کند.

موضع حزب الله چیست؟
این تحلیلگر سیاسی در مورد موضع حزب‌الله درباره روندهای جاری لبنان هم عنوان کرد: سیدحسن معتقد است باید فردی در جایگاه ریاست‌جمهوری بنشیند که اجماع را داشته و در خدمت لبنان قرار گیرد. بر این اساس یک مزدور قابل قبول نیست. این جنبش می‌گوید کسانی که تا کنون بودند از جمله میشل معوض کسانی نیستند که بتوانند آن آرزوهای اجتماعی را تحقق بخشند. در نهایت با توجه به اینکه ائتلاف حامی این جنبش از 128کرسی 62صندلی را در اختیار دارد بدون هماهنگی با حزب‌الله نمی‌توانند رئیس‌جمهور انتخاب کرده و یا دولت تشکیل دهند.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه