سینما را به مدرسه بیاوریم

نقش آموزش و پرورش در رشد سینمای کودک و نوجوان

سینما را به مدرسه بیاوریم

حسین عبادتی، قائم مقام سابق سازمان دانش‌آموزی کشور در گفت‌وگو با قدس آنلاین در خصوص توجه آموزش و پرورش به سینمای کودک و نوجوان و تأثیری که این نهاد می‌تواند در رشد این سینما داشته باشد، گفت: در یک سال گذشته مدرسه‌ها به علت همه‌گیری کرونا تعطیل و امکان بردن دانش‌آموزان به سینما فراهم نبود.


​​​​​​​مدرسه‌ها تقریباً پس از ماه مبارک رمضان یعنی اردیبهشت ۱۴۰۱ بازگشایی شدند و فرصتی نبود برای این تصمیم محل اعرابی پیدا کنیم. ما حتی شاهد حضور دانش‌آموزان در مدرسه هم نبودیم چه برسد به سینما! امسال هم با بازگشایی مدرسه‌ها شرایط ویژه‌ای در کشور حاکم شد. بنابراین خیلی به آموزش و پرورش برای نبردن دانش‌آموزان به سینما خرده‌ای وارد نیست اما اگر این رویه ادامه‌دار باشد باید نگران شویم.
او با ارائه پیشنهادی مبنی بر طرح سینما-مدرسه بیان کرد: به نظرم بهتر است سینما را به مدرسه بیاوریم. تعداد قابل توجهی از مدارس ما مجهز هستند و قابلیت نمایش فیلم را دارند. امکان تبدیل بخشی از فضای مدرسه‌ها به سینما-مدرسه وجود دارد. در حال حاضر ساخت هر سینما دست‌کم ۱۰میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که این رقم کمی نیست. در مقابل اگر در مدرسه‌ها سینما ایجاد کنیم به مبلغی کمتر از ۵۰میلیون در هر مدرسه نیاز داریم. منظورم این نیست هر مدرسه‌ای یک سینما داشته باشد؛ یک مدرسه که آمادگی بیشتری دارد را مجهز می‌کنیم و دانش‌آموزان آن مدرسه به عنوان مخاطب اول و دانش‌آموزان مدرسه‌های اطراف به عنوان مخاطبان بعدی به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند. 

نقش پر رنگ پویانمایی‌های غربی 
عبادتی با تأکید بر اهمیت آشنایی دانش‌آموزان با محصولات فرهنگی افزود: دانش‌آموز ما باید با محصولات فرهنگی مانند فیلم، کتاب، تئاتر و رمان ارتباط بگیرد. نیاز مبرمی به همکاری آموزش و پرورش با سینما حس می‌شود وگرنه کار تربیت مخدوش می‌شود. کمترین کاری که باید انجام دهیم بردن دانش‌آموزان به سینماهاست.
چند روز پیش، بهروز مفید، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بام بالا» با توجه به اکران بی‌رونق فیلمش در گیشه از بی‌توجهی نهاد آموزش و پرورش به سینمای کودک گلایه کرده و گفته بود: آموزش و پرورش در تعامل با سینما بسیار ضعیف عمل می‌کند و گویی فیلم کودک را نوعی تهاجم فرهنگی می‌پندارد! در شرایط فعلی هیچ همکاری با فیلم‌های کودک ندارد، ما خودمان تک‌تک با مدرسه‌ها تماس می‌گیریم و از آن‌ها می‌خواهیم دانش‌آموزان را برای تماشای فیلم به سینماها بیاورند؛ در صورتی که این وظیفه شورای سینمای آموزش و پرورش است. با وجود این بی‌تفاوتی و سردی آن‌ها، به‌طورقطع فیلم کودک به مشکل می‌خورد.
او همچنین تأکید کرده بود: بسیار بدیهی است که باید به سینمای کودک توجه کنیم. قشر پر جمعیتی را در فضای کودک و نوجوان داریم، قشری که در حال شکل گیری و در  معرض تهاجم محصولات کشورهای دیگر هستند. خالی کردن این بخش و اجازه نمود محصولات خارجی خطرناک است. متأسفانه بیشتر اوقات فراغت بچه‌های ما را فیلم های سینمایی غرب پر می کند و این به فضای فرهنگی ما ضربه می زند.

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه