امکان لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی وجود ندارد

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش:

امکان لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی وجود ندارد

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: فرایند طراحی و ارسال سؤالات امتحانات نهایی به‌گونه‌ای است که لو رفتن سؤال به هیچ عنوان امکان ندارد.


نحوه طراحی سؤالات

محسن زارعی گفت: فرایند برگزاری امتحانات نهایی ما سه بخش است؛ نخست طراحی و ارسال سؤالات، دوم برگزاری امتحانات در حوزه‌های اجرا و سوم تصحیح اوراق در حوزه‌های تصحیح؛ در بخش نخست که طراحی سؤالات است طراحان ما کاملاً ناشناخته هستند و در طول سالیان گذشته نیز همین‌گونه بوده است. طراحان در فضای قرنطینه کامل ۴۸ تا ۷۲ ساعتی تا پس از برگزاری آزمون، قرار دارند. ضمن اینکه یک بانک جامع سؤال با عنوان بانک ابزارهای ارزشیابی راه‌اندازی شده و در دسترس طراحان قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه این سامانه در اختیار همه دبیران کشور قرار گرفته و بنای ما این است که توسعه یابد و در اختیار دانش‌آموزان و اولیای آن ها هم قرار گیرد تا آن‌ها هم در طراحی سؤالات سهیم شوند، اظهار کرد: به این ترتیب هر کسی می‌تواند بر اساس بارم‌بندی و اهداف دروس که توسط سازمان پژوهش مشخص شده، سؤالاتی را برای آن بانک آماده کند؛ با این اقدام، بانک سؤالات غنی‌سازی می‌شود.

فرایند ارسال سؤالات
زارعی ادامه داد:‌ سؤالات ارسالی در دو مرحله توسط گروه‌های آموزشی و دبیرخانه کشوری دروس بر اساس استانداردها ارزیابی می‌شود و در نهایت در اختیار طراحان نهایی سؤال قرار می‌گیرد. چنین ابزاری کمک می‌کند طراح، دانش‌آموزان سراسر کشور را مدنظر قرار دهد و سطح سؤالات را متناسب طراحی کند. ما این کار را در خرداد و شهریور امسال انجام دادیم.
وی در خصوص فرایند ارسال سؤالات نیز گفت: سؤالات به صورت رمز شده برای حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شود. این رمز پنج دقیقه پیش از شروع آزمون برای رئیس حوزه ارسال می‌شود؛ رئیس حوزه اجرا رمز را در فرمی ثبت و به اتاق تکثیر می‌فرستد. اتاق تکثیر هم که در قرنطینه کامل است، سؤالات را تکثیر می‌کند و پلمب شده تحویل می‌دهد که در حضور دانش‌آموزان در سالن امتحانی گشوده و توزیع می‌شود.  

نشت سؤالات مربوط به پس از توزیع برگه‌هاست
وی در ادامه افزود: در این فرایند به هیچ عنوان لو رفتن سؤال امکان ندارد. آن اخباری که از نشت سؤالات منتشر شد مربوط به زمان پس از توزیع برگه‌ها بود که نگرانی ما هم هست و حتی یک مورد هم زیاد است. در اینجا دانش‌آموز با ابزارهای خاص که معمولی نیستند و ابزار جاسوسی‌اند، سؤالات را برای بیرون ارسال می‌کند. برخی دانش‌آموزان هم فریب می‌خورند و متوجه نیستند آسیب خواهند دید؛ زیرا گذشته از بار روانی و عذاب وجدانی که به همراه دارد، اگر این تقلب کشف شود نمرات تمام دروسشان صفر شده و از شرکت در نوبت بعدی امتحانات نیز محروم می‌شوند.
زارعی ادامه داد: اگر قرار باشد آزمون‌ها به طور کامل ایمن  شوند باید دستگاه‌های مرتبط به کمک آموزش و پرورش بیایند، زیرا ما امکان رصد و برخورد با کانال‌ها و گروه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی که سؤالات را منتشر می‌کنند نداریم، دستگاه‌های انتظامی و امنیتی باید این کار را انجام دهند.

تقلب به صفر نمی‌رسد
زارعی اضافه کرد: البته همکاری‌هایی وجود دارد اما باید توسعه یابد و نظام‌مند شود. در هیچ‌کجای دنیا نمی‌توان ادعا کرد این اتفاقات به صفر رسیده اما وظیفه ماست که مانع شویم و پیشگیری کنیم. ما پیشگیری می‌کنیم اما اگر هم چنین اتفاقاتی رخ دهد حتماً برخورد می‌کنیم.
وی با بیان اینکه چنین اتفاقاتی از روی غفلت رخ می‌دهد و دانش‌آموزانی که مرتکب تخلف و تقلب می‌شوند از دامنه‌های آسیب‌زای آن اطلاع ندارند، گفت: برخورد با چنین تخلفاتی شدید است. برمبنای قانون، اگر یک مورد تقلب در آزمون‌های سراسری که امتحانات نهایی هم جزو آن‌هاست کشف شود نمره صفر برای همه دروس منظور می‌شود. امسال مواردی را داشتیم که تقلب آن‌ها کشف و نمره صفر برایشان منظور شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه