سرریز مشکلات به روسیه!

قدس اقدام خصمانه جدید اتحادیه اروپا علیه مسکو را تحلیل کرد

سرریز مشکلات به روسیه!

سرانجام دو روز پیش کشورهای اروپایی بر سر تعیین سقف قیمت ۶۰دلاری برای هر بشکه نفت وارداتی از روسیه توافق کردند؛ اقدامی خصمانه که بیش از پیش اتحادیه و کرملین را رودرروی یکدیگر قرار خواهد داد.


​​​​​​​گروه ۷ و استرالیا نیز هفته گذشته پیشنهاد کردند سقف قیمت نفت روسیه را که از راه دریا حمل می‌شود بین ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه تعیین کنند. بلومبرگ گزارش کرد  در هر بازنگری دو ماهه، حد قیمت نفت قرار است حداقل 5درصد کمتر از میانگین نرخ‌های بازار باقی بماند.  فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به این تصمیم تأکید کرد: این رویکرد به اتحادیه اجازه خواهد داد به تحولات بازار انرژی پاسخ دهد. در سوی مقابل و به گفته دیپلمات‌های روس، از حالا به بعد، کشورها از اعمال هرگونه «سقفی» برای صادراتشان به بهانه‌های سیاسی در امان نخواهند بود.
اما عبدالرضا فرجی‌راد، دیپلمات پیشین کشورمان درباره پیامدهای این تصمیم می‌گوید: همزمان با آغاز بحران اوکراین، جنگ انرژی میان غرب و روسیه نیز کلید خورد. مسکو کوشید با این اهرم، اروپا را با اهداف خود همراه سازد و از سوی دیگر اتحادیه تلاش کرد با قانون‌گذاری، قدم به قدم وابستگی خود به نفت و گاز روسیه را کاهش دهد. او تصریح کرد: در این میان به نظر می‌رسد مسکو اکنون برای فروش نفت خود با چالش جدی روبه‌رو خواهد بود. روسیه در حال حاضر روزانه بیش از 6میلیون بشکه نفت به بازار جهانی عرضه می‌کند. چین و هند به عنوان مهم‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی نمی‌توانند جایگزین اروپا در خرید انرژی روسیه شوند. پس غرب با بهره‌برداری از این وضعیت به دنبال سرریز کردن مشکلات و گرانی خود به روسیه است. سفیر پیشین کشورمان در نروژ و مجارستان ادامه داد: اخبار منتشر شده نشان می‌دهد در هفت ماه گذشته از جنگ اوکراین، فشار زیادی بر اتحادیه وارد شده است. بحران انرژی از یک سو نوید زمستانی سخت برای قاره سبز دارد و از سوی دیگر موجب بالا رفتن قیمت‌ها به‌ویژه در حوزه موادغذایی و سوخت شده است. شواهد و قرائن به ما می‌گوید جنگ به جای آنکه اقتصاد روسیه را فروپاشد، اقتصاد کشورهای اروپایی را دچار رکود کرده و اعتراض شهروندان را به‌دنبال داشته است. حال اتحادیه با تصمیم اخیرش، با کاهش گام به گام خرید نفت از روسیه می‌خواهد از ورود شوک به بازار جلوگیری کند و از آن مهم‌تر قصد دارد با این تصمیم، قیمت بنزین که به یکی از عوامل نارضایتی شهروندان اروپایی تبدیل شده را کاهش دهد.
فرجی در انتها در مورد واکنش احتمالی پوتین به این رویکرد خصمانه اروپا هم گفت: مسکو در میدان نظامی و اقتصادی با چالش‌های سختی روبه‌رو است، به همین دلیل پاسخ سریع از سوی روسیه محتمل نیست. استفاده از گزینه تسلیحات هسته‌ای هم که برخی مطرح می‌کنند به سبب پیامدهایی که دارد عملاً در حد حرف است. بنابراین باید صبر کرد و دید کرملین چه چاره‌ای برای این تقابل خواهد اندیشید.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه