شلیک به افکار کودکان!

به بهانه سالروز تولد والت‌دیزنی

شلیک به افکار کودکان!


​​​​​​​5 دسامبر سالگرد تولد والت دیزنی بود؛ فردی که در خانواده‌ای روستایی بزرگ شد و از همان کودکی عاشق نقاشی بود اما به دلیل مشکلات مالی آن را رها کرد و به روزنامه‌فروشی روآورد. والت در ۱۶سالگی ترک تحصیل کرد و با شروع جنگ جهانی اول به ارتش و صلیب سرخ پیوست. بعد از جنگ مشغول به کار تبلیغات تلویزیونی شد. پس از مدتی هم تصمیم گرفت شرکتی با نام خود تأسیس کند که در آن به تولید انیمیشن بپردازد.
به گزارش قدس‌آنلاین، دیزنی با فردی به نام اوب ایورکز در سال ۱۹۲۳ به‌هالیوود رفت و اینجا بود که بزرگ‌ترین شرکت رسانه‌ای جهان با عنوان «استودیوی کارتون برادران دیزنی» تأسیس شد. شرکت دیزنی تا سال ۱۹۵۵ فقط روی کارتون کار می‌کرد. از نخستین شخصیت کارتونی دیزنی در سال ۱۹۲۸ رونمایی شد و نام او را میکی‌موس گذاشتند. دیزنی در ۱۹۳۷ نخستین فیلم بلند پویانمایی خود به نام «سپید برفی» را ساخت. همچنین در همان سال کارگاهی فراهم کرد که در آن پویانماگران را آموزش می‌داد. او پس از سال‌ها تلاش در ۱۷ ژوئیه ۱۹۵۵ دیزنی‌لند را گشود. این شرکت امروزه مالک ۱۴ شهربازی و شمار زیادی شبکه تلویزیونی است.
 در سال ۱۹۸۴ با مرگ والت دیزنی، مایکل ایزنر ریاست شرکت دیزنی را بر عهده گرفت. در این دوران جدید فروش و سود شرکت دیزنی افزایشی ناگهانی یافت و بار دیگر به قله جهانی صنعت سرگرمی و البته پول‌سازی برای القای افکار به کودکان بازگشت.
بر اساس نظر کارشناسان «میکی موس»، نخستین شخصیت کمپانی دیزنی نمادی از فرد یهودی تنها و بی‌کس است که دائم از سمت رقیبان تهدید می‌شود اما با زیرکی خود، بر دشمنان پیروز می‌شود! یا شخصیت جری موشه که در تمام قسمت‌های تام و جری با فریب و زیرکی بر گربه نادان پیروز می‌شود. برخی هدف به تصویر کشیدن چنین چیزی را القای حس اعتماد به نفس به یهودیان می‌دانند. در فرهنگ یهودی موش معنا و ارزش ویژه‌ای دارد. گویا آلمان‌های نازی در جنگ‌های جهانی یهودیان را موش کثیف می‌خواندند. همچنین ممکن است با نشان دادن چنین مفاهیمی ذهن کودک دغل‌باز و فریب‌کارانه رشد کند.
دیزنی در این سال‌ها در تمام انیمیشن‌های خود سعی داشت مفاهیمی را در ضمیر ناخودآگاه مخاطب جای‌گذاری کند. پیام‌رسانی زیر آستانه یا ناخودآگاه نوعی روش تبلیغاتی است بدین صورت که پیامی را داخل محتوای یک تصویر یا عکس جاسازی می‌کنند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه