کره جنوبی و مشکلی به نام جمعیت سالخورده

کره جنوبی و مشکلی به نام جمعیت سالخورده

با اینکه کره جنوبی ۲۰۰میلیارد دلار برای افزایش جمعیت در ۱۶ سال اخیر هزینه کرده اما نتوانسته به اهداف خود دست یابد، زیرا کارشناسان معتقدند این کشور بیش از حد بر درآمدزایی خانواده برای تضمین آینده کودکان تمرکز کرده و از حمایت مستمر والدین در طول زندگی فرزندان غافل است.


به گزارش ایرنا به نقل از سی‌ان‌ان، کره جنوبی به‌تازگی رکورد خود را برای پایین‌ترین نرخ باروری در جهان شکست. ارقام منتشر شده در ماه نوامبر نشان می‌دهد میانگین تعداد فرزندان یک زن کره جنوبی در طول زندگی خود به 0.79کاهش یافته است.این میزان بسیار کمتر از نرخ رشد 2.1 موردنیاز برای حفظ یک جمعیت پایدار بوده و حتی در مقایسه با سایر کشورهای توسعه‌یافته که این نرخ در آن‌ها نیز در حال کاهش است، مانند ایالات متحده (1.6) و ژاپن (که با 1.3 کمترین نرخ ثبت شده خود را گزارش کرد) پایین است و این برای کشوری با جمعیت سالخورده‌ای که برای حمایت از نظام بازنشستگی خود با کمبود شدید کارگر مواجه است، دردسر ایجاد می‌کند.
این مشکل معمولاً به دلیل عوامل اقتصادی (مانند قیمت بالای املاک، هزینه تحصیل و...) بروز پیدا می‌کند که جوانان را از داشتن خانواده منصرف کرده است. با این حال ثابت شده هرقدر هم هزینه شود، این مشکل فراتر از توانایی دولت‌های متوالی است که در دو دهه اخیر قدرت را در این کشور در اختیار داشتند.
منتقدان می‌گویند، این موضوع نشانه این است که مشکلات مرتبط با نبود فرزندآوری در کره جنوبی، عمیق‌تر از مسائل اقتصادی است و برای حل کردن آن‌ها نیاز به تغییر رویکرد است.

حل مشکل با کمک پول
یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی در بازدید از یک مهد کودک در ماه سپتامبر اعتراف کرد در این کشور بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برای افزایش جمعیت در ۱۶سال گذشته هزینه شده است.به گفته دولت یون، کمک‌هزینه ماهانه برای والدین دارای نوزاد تا یک سال از ۳۰۰هزار وون فعلی به ۷۰۰هزار وون (از ۲۳۰ دلار به ۵۴۰ دلار) در سال ۲۰۲۳ و به یک میلیون وون کره (۷۷۰ دلار) تا سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت.
یون در بازدید خود از یک مهدکودک از اینکه از نوزادان و کودکان نوپا در خانه مراقبت نمی‌شود ابراز تعجب کرد. منتقدان از همین اظهارنظر او استدلال کردند به نظر رئیس جمهور، نوزادان در سن ۶ماهگی قادر به راه رفتن هستند (در حالی که میانگین سن راه رفتن کودکان بیشتر از ۱۲ماهگی است) و نتیجه گرفتند یون در حالی بر سیاست فرزندآوری اصرار دارد که در عمل، خودش با این مقوله بسیار بیگانه است.

ترجیح تجرد
لی جین سونگ که خودش یک محقق مجرد است و یک کتاب درباره دلایل تمایل نداشتن جوانان کره‌ای به ازدواج و فرزندآوری نوشته، به یک شوخی رایج در کره جنوبی مبنی بر اینکه اگر تا سن ۲۵سالگی همسری برای خود پیدا نکنید، دیگر آب از سرتان گذشته اشاره کرد و گفت: جامعه ما اشخاص مجرد امثال من را به دلیل انطباق نداشتن با توقعات سنتی ازدواج و فرزندآوری، خودخواه می‌داند و در مورد ما این طرز تفکر را دارد که فقط به خاطر خوشبختی خود از وظایف خود در قبال جامعه غفلت می‌کنیم.
لی با تأکید بر فشارهای بچه‌دار شدن بر زنان در جامعه مردسالارانه‌ای که به کُندی تکامل می‌یابد، افزود: ازدواج، زایمان و مراقبت از کودکان، نیازمند فداکاری بیش از حد برای زنان در یک جامعه مردسالار مثل جامعه کره جنوبی به‌ویژه در دهه گذشته است. بنابراین، زنان در جست‌وجوی کشف امکان زندگی خوب بدون ازدواج و تشکیل خانواده 
هستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه