ادراکات انسانی باید توسط رهبران الهی هدایت شود

ادراکات انسانی باید توسط رهبران الهی هدایت شود


​​​​​​​دکتر مصطفی فقیه اسفندیاری در خصوص دلایل تأکید ساماندهی فضای مجازی توسط رهبر معظم انقلاب و نسبت آن با انقلاب فرهنگی می‌گوید: «امروزه در زمینه ادراکات انسانی در حوزه‌های حسی، خیالی، عقلی و... کارگردان‌ها و گردانندگان این ‌گونه حوزه‌ها، کسانی هستند که فضای مجازی که در واقع فضای حقیقی زندگی انسان‌ها شده است را در دست دارند. اینکه رهبر معظم انقلاب سال‌های گذشته حتی در دهه 70 شمسی، مسئله شبیخون فرهنگی را مطرح کرده‌اند و بعد در دو دهه گذشته، بارها بر ساماندهی فضای مجازی تأکید کرده‌اند، یکی از دلایل این تأکید مبتنی بر همین مسئله فکری و فلسفی است.
ادراکات انسانی باید توسط رهبران الهی هدایت شود، یعنی باید از درگاه‌های ادراکی انسان همواره مراقبت شود.
مثلاً در زمینه تربیت همه‌جانبه فرزندان طبق یک تقسیم کار اجتماعی، بخشی از این موضوع را والدین (پدر و مادر) در منزل برعهده می‌گیرند و بخشی به مدارس و دانشگاه‌ها، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، آموزشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و... سپرده می‌شود. در واقع بخشی از درگاه‌های ادراکی فرزندان را والدین به مدارس، دانشگاه‌ها و... می‌سپارند.
حالا اگر خدایی نکرده، نیروی انسانی و متون و منابع در دست این نیروی انسانی، مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و الهی نباشد، هر چند ما مدعی انقلاب فرهنگی باشیم، اما انقلاب فرهنگی اسلامی صورت نمی‌گیرد. امروزه نیاز است که بازگردیم به اصلاح از درون و پویایی زیرساخت‌های فرهنگ و نو به نو شدن آن‌ها و باید دائم این حوزه را رصد کنیم. البته هم اکنون اسم فضای مجازی بسیار معروف و مشهور شده اما در واقع این فضا، یک فضای حقیقی است که وارد زندگی انسان‌ها، خانواده‌ها، فرزندان و جوامع بشری شده است. پس نسبت به این فضای حقیقی زندگی که مستقیم ادراکات ما و فرزندان و خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار داده است باید از هر حوزه دیگری حساس‌تر باشیم، زیرا با اندیشه، فکر و تفکر، اذهان انسان‌ها، تربیت و ادراک انسان‌ها و... سروکار دارد». 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه