قاتلی که سالانه 20هزار ایرانی را روانه آرامستان می‌کند!

قاتلی که سالانه 20هزار ایرانی را روانه آرامستان می‌کند!

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، خسارت‌های آلودگی هوا در دنیا فقط به دلیل از کارافتادگی افراد از ۱۴۴میلیارد دلار فراتر رفته و در ایران سالانه حدود 8.2میلیارد دلار به کشور خسارت می‌زند که ۸۰۰میلیون دلار آن در بخش بهداشت و درمان است.


شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت به فارس گفت: آلودگی هوا چهارمین دلیل مرگ زودرس در دنیا محسوب می‌شود. پس از فشار خون بالا، مصرف دخانیات و سوء‌تغذیه، آلودگی هوا چهارمین دلیل مرگ زودرس است. آلودگی هوا بر افزایش آمار مر‌گ‌ومیر به دلیل سرطان ریه، سکته‌های مغزی، سکته‌های قلبی و عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی تأثیر می‌گذارد. 
شاهسونی گفت: وضعیت آلودگی هوا در تهران و کلانشهر‌های ایران امسال نسبت به سال گذشته به مراتب بدتر شده است. مهم‌ترین دلیل آن نیز اجرا نشدن قانون هوای پاک و به‌خصوص تردد خودرو‌های فرسوده است. حدود ۴۵درصد خودرو‌های موجود در کشور فرسوده و از رده خارج هستند. تا زمانی که دستگاه‌های اجرایی به وظایفشان در این قانون عمل نکنند و خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده از رده خارج نشوند تعداد روز‌های آلوده بیشتری خواهیم داشت.
شاهسونی افزود: خسارت‌های آلودگی هوا در دنیا فقط به دلیل از کارافتادگی افراد از ۱۴۴میلیارد دلار فراتر رفته و در ایران سالانه حدود 8.2میلیارد دلار به کشور خسارت می‌زند که ۸۰۰میلیون دلار آن در بخش بهداشت و درمان است. 12.6درصد مرگ‌های زودرس در ایران به دلیل آلودگی هواست که بیشتر آن در ۲۷کلانشهر مثل تهران رخ می‌دهد؛ جایی که سال گذشته فقط دو روز هوای پاک داشت.
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: به طور کلی منابع متحرک ۶۰درصد و منابع ثابت ۴۰درصد در آلودگی هوا نقش دارند و موتورسیکلت‌ها مهم‌ترین عامل آلودگی هوا در شهر‌ها هستند.
این آمار نگران‌کننده درحالی مطرح می‌شود که چند روز پیش علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت اجرای قانون هوای پاک گفته بود: در جلسه ستاد هوای پاک کشور که چهار هفته پیش در محل وزارت کشور برگزار کردیم، بحثی مطرح شد مبنی بر اینکه طبق اعتبار ۶۲حکمی که برای سال ۱۴۰۱ داشتیم، مبلغی در حدود ۵۰هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده بود. متأسفانه چون بودجه۱۴۰۱ بسته شده بود،‌ دستگاه‌ها این بهانه را داشتند که ما اعتباری برای این موضوع تدارک ندیده‌ایم.
در آن جلسه، دستگاه‌ها مکلف شدند برای بودجه سال۱۴۰۲ قانون هوای پاک را اجرا کنند تا ترک فعل آن‌ها متوجه سازمان محیط زیست نشود. تا دو هفته پیش که با تمام معاونان وزیران مربوط جلسه داشتیم،‌ تقریباً ۱۰۳هزار میلیارد تومان در بخش داخلی و ۳میلیارد دلار نیز در بخش ارزی برآورد اعتبار شده تا در بودجه سال ۱۴۰۲ برای اجرای قانون هوای پاک پیش‌بینی شود. بنده در جلسه هفته گذشته هیئت دولت نیز از همکاران خواستم حتماً این موضوع را برای سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار دهند تا برخی از تکالیف قانون هوای پاک عملیاتی شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه