جدا کردن دو توله یوز از طبیعت کار درستی بود؟

جدا کردن دو توله یوز از طبیعت کار درستی بود؟


«دو توله یوز ماده توسط یک چوپان در پارک ملی توران پیدا و از طبیعت جدا شدند»؛ این خبر واکنش‌های زیادی به همراه داشت. برخی فعالان حیات‌وحش بر این باورند توله‌ها نباید از طبیعت جدا می‌شدند و این نتیجه ضعف آموزش است، اما سازمان محیط ‌زیست معتقد است در آن هوای سرد و نبود مادر، کار چوپان نتیجه آموزش‌ بوده است.
سید ابوالقاسم موسوی، مدیر کل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست به ایرنا گفت: در روند پیدا شدن دو توله یوز در توران، عده‌ای، از آموزش ندیدن اهالی منطقه انتقاد کردند؛ در حالی که رفتار این فرد در مواجهه با توله‌یوزها از ابعاد مختلف جای تأمل دارد. اینکه چوپان در نگاه اول تشخیص داده توله‌ها، یوزپلنگ هستند و صبر کرده شاید مادرشان بیاید و وقتی از آمدن مادر ناامید شده، در یک اقدام آگاهانه آن هم در شرایط بحرانی، برای نجات جان توله یوزپلنگ‌ها مجبور شده آن‌ها را برداشته و بلافاصله به محیط زیست اطلاع داده را می‌توان نتیجه آموزش همگانی محیط زیست در منطقه و اثربخشی آموزش‌ها تا سطح مشارکت دانست. البته آموزش مسئله‌ای زود بازده نیست و حتماً در درازمدت جواب خواهد داد.
اما یک فعال حیات‌وحش و حقوق حیوانات گفت: در ماجرای پیدا شدن دو توله یوزپلنگ از طبیعت توران گفته شده زایمان ناگهانی و خارج از فصل زادآوری بوده که این درست نیست چون گربه سانان در تمام فصل سال می‌توانند زادآوری کنند، با علف‌خوران متفاوت هستند؛ آن‌ها معمولاً در بهار زادآوری می‌کنند چون در این فصل علف‌ها رشد می‌کنند و غذای کافی در اختیارشان قرار دارد اما گربه‌سانان چون شکارچی هستند و تمام فصل غذا در دسترس دارند زمان مشخصی برای زایش ندارند.
عبدالرضا باقری افزود: اما درباره اینکه آیا می‌بایست به توله‌ها دست می‌زدند یا نه باید بگویم به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی نباید به توله یوزها دست می‌زدند. در طبیعت دیدن حیات‌وحش به ویژه گربه‌سانان کار بسیار سختی است یعنی این حیوانات به‌شدت حس بویایی قوی دارند و با بوی انسان فرار می‌کنند، بنابراین با توجه به اینکه توله‌ها سالم بودند قطعاً مادر آن‌ها اطرافشان بوده اما به خاطر وجود انسان نزدیک نشده و برای همین دست زدن به توله‌ها اشتباه بوده است.
وی درباره اینکه گفته شده چوپان صبر کرده اما مادر نیامده و بعد توله‌ها را برداشته، توضیح داد: قطعاً مادر به دلیل وجود انسان به محل توله‌ها نزدیک نشده و از طرفی هم قطعاً آن فرد فاصله لازم برای صبر کردن را رعایت نکرده است. توله‌ها سالم هستند و در جایی قرار گرفته‌اند این یعنی مادرشان آن‌ها را آورده است؛ چون توله‌ها در این سن نمی‌توانند راه بروند، از طرفی هم چون توله‌های گربه‌سانان در این سن خیلی ضعیف هستند و به‌راحتی طعمه حیوانات دیگر می‌شوند مادر مدام آن‌ها را جابه‌جا می‌کند و در این فاصله جابه‌جایی مجبور است تعدادی از توله‌ها را تنها بگذارد تا یکی را که به دندان گرفته در جای جدید قرار دهد و دوباره سراغ بقیه توله‌ها بیاید؛ در این فاصله معمولاً تعدادی از توله‌ها تنها می‌مانند و اگر در این زمان یوز مادر متوجه حضور انسانی در محل شود دیگر به توله‌ها نزدیک نمی‌شود مگر اینکه مطمئن شود هیچ انسانی در آن نزدیکی نیست.
باقری در پاسخ به اینکه اگر واقعاً مادر تلف شده بود چکار باید می‌کرد، گفت: با توجه به اینکه توله‌ها در بیابان بودند پرسش این است چه اتفاقی می‌تواند برای یوز مادر بیفتد؟ نزدیک جاده هم نبودند که بگوییم شاید تصادف کرده باشد، از طرفی هم سازمان محیط زیست اعلام کرده هیچ اثری از تلف شدن یوزی در آن نزدیکی‌ها مشاهده نکرده، بنابراین مادر زنده است و قطعاً از توله‌ها فاصله زیادی هم نداشته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه