با اجرای هر طرح ‌ضد محیط ‌زیستی مخالفیم

علی‌اکبر محرابیان،  وزیر نیرو در پاسخ به پرسش قدس:

با اجرای هر طرح ‌ضد محیط ‌زیستی مخالفیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با قدس تأکید کرد اجازه نخواهد داد فاجعه سد گتوند دوباره در کشور تکرار شود.


​​​​​​​بااین‌حال در روزهای اخیر اخبار ضدونقیضی درباره صدور مجوز زیست‌محیطی آب‌گیری سد چمشیر منتشرشده است که برخی رسانه‌ها به نقل از مدیرکل محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد نوشتند سد چمشیر‌ هیچ‌گونه مشکل زیست‌محیطی ندارد و مورد تأیید کامل قرارگرفته و تأییدیه آب‌گیری این سد داده‌شده است، اما به فاصله یک روز، معاون محیط‌ زیست انسانی این سازمان از منوط شدن صدور این مجوز به بررسی‌های تکمیلی در مورد گنبد نمکی زیر مخزن این سد و البته تداخل حوضچه سد با چند میدان نفتی خبر داده است. به گفته ایرج حشمتی علاوه بر اینکه موضوعاتی از قبیل واقع‌شدن دریاچه سد در یک میدان نفتی با چندین چاه نفت و اختلافات فنی و کارشناسی فی‌مابین دو وزارتخانه نفت و نیرو موجب ایجاد اخلال در ادامه پیگیری برای آب‌گیری از سد شده ، موضوع وجود احتمالی سازندها و لایه‌های دارای نمک در محدوده پیرامونی و دریاچه سد و احتمال شوری آب آن  سبب شد تا هفته گذشته یک‌بار دیگر کارشناسان این سازمان برای بازدید و بررسی میدانی به محل سد بروند. به گفته وی باوجوداینکه مسئولان آب استان احتمال شوری آب سد را منتفی می‌دانند، اما به دلیل دغدغه کارشناسان و سمن‌ها رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست از وزیر نیرو خواسته است یک‌بار دیگر بررسی‌های فنی و نمونه‌برداری از منطقه انجام شود. علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درمورد احتمال آب دزدی در دیواره‌های سد چمشیر و مسئله فرار آب به دلیل نوع سنگ‌ها و خاک این منطقه گفت:  در مورد این پروژه مشکل و مسئله‌ای در مورد فرار آب نداریم. این طرح در سال‌های گذشته مصوب و عملیات اجرایی آن شروع و انجام شده، بر اساس گزارش‌هایی که ارائه شد ما دوباره بررسی کردیم. این  پروژه با مطالعات بسیار دقیق در بخش محیط زیست عملیاتش شروع شده و نظارت‌های سخت‎گیرانه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست بر اجرای طرح داشتند. 25 جلد گزارش‌های نظارتی برای اجرای این طرح تهیه شده و طبیعتاً مرجع نظارت هم خود سازمان حفاظت محیط زیست است که کارشناسان و مدیران آن‌ باردیگر از پروژه بازدید کردند تا تصمیم لازم اتخاذ شود. محرابیان افزود: گزارش ما هم  در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفته است. وی در پاسخ به این پرسش که با این توصیف وزارت نیرو مخالف تعویق آب‌گیری سد چمشیر است، گفت: ما مخالف اجرای هر طرح بر خلاف معیارهای محیط زیستی هستیم.

به دنبال کارشناسی سد هستیم 
علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درپاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره حواشی مطرح شده درباره آسیب‌های زیست محیطی سد چمشیر و مشکلات فنی آن گفت: این سد در کهگیلویه مجوز ساختش پیش از این توسط سازمان حفاظت محیط زیست داده شده و سد هم احداث شده است. این سد حدود 
2 میلیارد متر مکعب گنجایش و حجم دریاچه دارد. معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سد و دریاچه آن روی سازند گچساران قرار دارد و اگر این گمانه مطرح شود که ممکن است با آب‌گیری سد این موضوع مشکلی ایجاد کند، درست نیست؛ چون کارشناسان و زمین شناسان که منطقه را هم به دقت قبل از ساخت سد بررسی کرده‌اند، می‌دانند  این سازند از جنس سنگ‌های بسیار حساس و املاح نرم شروع می‌شود تا سنگ‌های با جنس بسیار مقاوم که غیر قابل حل هستند. نتایج گزارش‌های ژئوفیزیک و نقشه‌های تهیه شده موجود است و مسئولان وزارت نیرو می‌گویند هیچ مشکل خاصی ندارد. ما دنبال ارزیابی و تهیه گزارش محیط زیستی این سد و پروژه هستیم و از طرف دیگر ما به عنوان متولی محیط زیست تأکید می‌کنیم اجازه تکرار سد گتوند 2 را در کشور نخواهیم داد و به همین دلیل هم  گفتیم یک هیئت کارشناسی مرکب از کارشناسان وزارت نیرو و محیط زیست بار دیگر منطقه را بررسی کنند. این تیم روز سه شنبه در محل سد  بررسی‌های لازم را انجام دادند و باید جنس سنگ‌های نمونه‌برداری شده از چاهک‌های حفاری شده در منطقه مشخص شود و درنهایت ما جواب خواهیم داد.

خبرنگار: آرش خلیل خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه