هجوم دلالان به بازار خودرو و تصویب نشدن مالیات بر سودهای بادآورده در مجلس، قیمت خودرو را افزایش داد

هجوم دلالان به بازار خودرو و تصویب نشدن مالیات بر سودهای بادآورده در مجلس، قیمت خودرو را افزایش داد


​​​​​​​وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: معضل بازار خودرو کشور از سال 97 تاکنون وجود داشته و دلایل ذیل سبب ایجاد تلاطم در بازار خودرو در چند سال اخیر بوده است: کاهش تولید خودروسازان داخلی از سال 97 به میزان نصف سال 1396 و عدم اهتمام دولت گذشته برای رفع مشکلات این صنعت، در حالی که دولت سیزدهم در یک سال اخیر عرضه و تولید خودرو را به‌شدت افزایش داد. 
تولید خودروهای ناقص و دپو آن‌ها در پارکینگ خودروسازان که به سبب نقص و کامل نبودن امکان عرضه به بازار را نداشتند. تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای، در شرایط ناشی از متغیرهای کلان اقتصادی کشور و شرایط تورمی. هجوم دلالان به این بازار به سبب قیمت‌گذاری دستوری در محصولات خودروسازان داخلی و تفاوت ایجاد شده در بازار و رونق سوداگری و در نهایت نبود اهرم‌های لازم برای دریافت مالیات بر درآمدهای اتفاقی و سودهای بادآورده ناشی از سوداگری (به علت عدم تصویب آن در مجلس). عوامل فوق‌الذکر سبب شد مسئله خودرو از سال97 تا پایان سال گذشته به گره کوری تبدیل شود. 
از پایان سال گذشته با اجرای برنامه‌های تحولی وزارت صمت تاکنون تحویل خودرو در سال جاری بیش از 50 درصد رشد داشته و در عمل جریان تولید در سال جاری تاکنون تثبیت شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه