از فیلم‌های انتقادی هنجارمند استقبال می‌کنیم

دبیر جشنواره فیلم اشراق:

از فیلم‌های انتقادی هنجارمند استقبال می‌کنیم

نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) با حضور مسعود معینی‌فر، دبیر این رویداد روز گذشته در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه هنری برگزار شد.


​​​​​​​معینی‌فر با اشاره به اینکه روایت دین و دینداری در سینمای ایران و جهان یک ژانر قدیمی است و عقبه‌ای طولانی دارد اظهار کرد: بازنمایی عقاید و تفکرات دینی از کارویژه‌های اساسی در دنیاست و در جشنواره‌های متعددی هم به این موضوع مهم می‌پردازند.
وی ادامه داد: یکی از اتفاق‌های خوب انقلاب اسلامی این بود که سینمای مستند و داستانی بتواند از نگاه دینی به مسائل اجتماعی مردم بپردازد و این مسئله به عنوان پشتوانه‌ای برای نظم حاکمیت دینی محسوب می‌شود. بنابراین در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک مکتب سیاسی و اجتماعی، جریان‌های هنری‌ نمی‌توانند فارغ از این نظام معرفتی باشند. به همین دلیل اهمیت این موضوع برای ما روشن شد که نگاهی به تولیدات دینی داشته باشیم. ضمن اینکه اوایل دهه 90 موج سینمای معناگرا در سینمای ایران شکل گرفت و طبیعتاً کسی هم باید متولی‌اش می‌شد؛ با این نگاه، جشنواره اشراق از سال ۹۱  کار خودش را در دفتر تبلیغات اسلامی آغاز کرد اما طی سال‌های گذشته به دلیل اتفاقاتی مانند کرونا متوقف، اما امسال دوباره از سر گرفته شد.

نگاهی به بخش‌های جشنواره اشراق
معینی‌فر با اشاره به قالب‌های دریافت آثار در جشنواره اشراق یادآور شد: فیلم داستانی، مستند، فیلم‌نامه و نقد فیلم قالب‌های پذیرش آثار است و بخش‌های جشنواره نیز شامل یک بخش اصلی اشراق (عموم هنرمندان)، بخش جنبی (رواق) ویژه طلاب و بخش ویژه با موضوع یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم است.
دبیر چهارمین جشنواره اشراق تأکید کرد: از آثار انتقادی، تحلیلی و توصیفی هم استقبال می‌کنیم و فضا برای فیلم‌های انتقادی در این جشنواره باز است؛ البته فیلم‌هایی که انتقادشان در چارچوب هنجارها باشد.

بودجه‎ای در تراز با سایر جشنواره‌ها
معینی‌فر در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره میزان بودجه جشنواره گفت: رقم دقیق بودجه هنوز مشخص نیست اما بودجه قابل توجهی برای این کار اختصاص داده شده که در تراز با سایر جشنواره‌های سینمایی است. همچنین در حال رایزنی با دو نهاد برای تأمین بودجه هستیم. جوایزی هم که به آثار برگزیده اختصاص پیدا کرده قابل توجه خواهد بود و می‌تواند فیلمسازان را به ساختن فیلم تشویق کند.
زمان برگزاری جشنواره و نمایش آثار ۴ تا ۸ اسفند ماه است و تهران، اصفهان، قم، مشهد، اهواز و سیستان و بلوچستان شهرهایی هستند که نمایش فیلم‌ها را در آن‌ها خواهیم داشت.

خبرنگار: صبا کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه