اس300 یونان در راه اوکراین

اروپا به دنبال تبدیل اوکراین به زمین بازی سوخته

اس300 یونان در راه اوکراین


297 روز است که جنگ میان روسیه و اوکراین آغاز شده و کشورهای مختلف غربی با هدف تکمیل پازل سرزمین سوخته به جای چاره‌اندیشی و شکل‌دهی به مذاکرات بین کی‌یف و مسکو، قصد دارند تسلیحات جدید و متفاوتی را به خاک اوکراین منتقل کنند تا این کشور به برتری تجهیزاتی نسبت به ارتش روسیه برسد. در عرصه میدانی همچنان سکون بر جبهه‌ها حاکم بوده و به جز تلاش ارتش روسیه برای تصرف یا محاصره شهر باخموت در استان دونتسک، تحول میدانی خاصی را شاهد نیستیم. طی روزهای  گذشته دور جدیدی از حملات ارتش روسیه با استفاده از موشک‌های کروز دوربرد به تأسیسات نظامی و انرژی اوکراین انجام شد. این حملات بیشتر روی چهار استان کی‌یف، زاپوروژیا، دنیپروپتروفسک و اودسا متمرکز بود. مقامات اوکراینی مدعی هستند ارتش روسیه در این حملات از ۷۶ تیر موشک کروز دوربرد استفاده کرده که پدافند ارتش اوکراین موفق به سرنگونی ۶۰ تیر از پرتابه‌های مهاجم 
شده است. در یک مورد جالب ارتش اوکراین مدعی شد یک تیم پدافندی ویژه اوکراینی موفق شده با شلیک موشک دوش‌پرتاب استینگر یک تیر موشک کروز خا۱۰۱ روسی را سرنگون کند. 

یونان به دنبال مبادله تسلیحات
مقامات یونانی در اظهارنظری جالب اعلام کردند این کشور حاضر است در ازای دریافت سامانه‌های پدافندی پاتریوت جایگزین، چند آتشبار سامانه پدافندی اس۳۰۰ خود را که در جزیره کرت مستقر است به اوکراین اهدا کند. ارتش یونان در حال حاضر نیز کاربر سامانه پاتریوت بوده و ۱۶ آتشبار از این سیستم ضد موشکی را در اختیار دارد. سامانه‌های اس300 یونانی از نسخه (1-پی‌ام‌یو)هستند و شمار پرتابگرها به طور کلی ۳۲ عدد است؛ این کشور چهار آتشبار در اختیار دارد که هر کدام دارای دو واحد آتش متشکل از چهار خودرو پرتابگر هستند. هر آتشبار نیز یک واحد کنترل و فرماندهی در کنار مجموعه‌ای از رادارها برای جست‌وجو و کنترل آتش دارد. نکته جالب درخصوص سامانه اس۳۰۰ یونانی این است که این سامانه‌ها در اصل متعلق به کشور قبرس (بخش جنوبی) بوده اما به دلیل اعتراض شدید کشور ترکیه (که از بخش شمالی قبرس حمایت می‌کند) کشور روسیه به جای تحویل این سامانه به قبرس جنوبی، آن را در خاک یونان مستقر کرده بود. 

استمرار حمایت تسلیحاتی غرب از اوکراین
براساس یک گزارش که از سوی مشرق‌نیوز منتشر شده کشورهای مختلف غربی قصد دارند تسلیحات جدید و متفاوتی را به خاک اوکراین منتقل کنند تا این کشور به برتری تجهیزاتی نسبت به ارتش روسیه برسد؛ برخی از موارد مطرح شده توسط مقامات رسمی کشورهای عضو ناتو به شکل زیر است: فرانسه و ایتالیا با درخواست اوکراین مبنی بر ارسال سامانه پدافندی (تی-اس‌ای‌ام‌پی) موافقت کردند و احتمالاً به‌زودی این سامانه در اختیار اوکراینی‌ها قرار خواهد گرفت. همچنین رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند که آمریکا در حال بررسی امکان ارسال سامانه پدافندی پاتریوت به اوکراین است تا پدافند این کشور امکان مقابله با موشک‌های شلیک شده از سمت روسیه را داشته باشد. 
از موارد دیگری که احتمال تحویل آن به اوکراین وجود دارد و رسانه‌های آمریکایی در‌خصوص آن صحبت می‌کنند، ارسال نوعی بمب دقیق یا کیت هدایت‌کننده (احتمالاً کیت‌های جی‌دی‌ای‌ام) به اوکراین است. برد کیت‌های (جی‌دی‌ای‌ام) بسته به شرایط متفاوت است.

خبرنگار: شمس الدین نجفی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه