از توافق با جریان آزاد ملی خارج نمی‌شویم

آب پاکی حزب‌الله روی دست شایعه‌پردازان

از توافق با جریان آزاد ملی خارج نمی‌شویم


در حالی که برخی طرف‌ها با به راه انداختن شایعاتی به دنبال القای وجود اختلاف میان حزب‌الله و جریان آزاد ملی لبنان هستند، سیدحسن نصرالله در سخنانی اعلام کرد: ما هرگز از توافق با جریان آزاد ملی خارج نمی‌شویم. دبیرکل حزب‌الله چند روز پیش در دیداری طولانی با تیم کاری حزب‌الله در دولت لبنان، صریح و قاطعانه بر سه نکته تأکید کرد: نخست، لبنان در شکل، جغرافیا و کثرت‌گرایی کنونی، وطن نهایی همه مردم آن است و ما نمی‌خواهیم حزب یا فرقه پیشتاز در آن باشیم بلکه می‌خواهیم شریک کامل و یکپارچه در حقوق و وظایف باشیم، نه کمتر نه بیشتر. دوم، ما از تفاهم با جریان ملی آزاد خارج نخواهیم شد مگر اینکه این جریان چنین بخواهد. سوم، شایعات درباره آخرین جلسه هیئت وزیران لبنان و اینکه حضور ما در آن پیام سیاسی به همراه داشته و یا علیه طرفی بوده، درست نیست. ما تنها تصمیم گرفتیم کاری را انجام دهیم که رفع نیازهای مردم را در بخش‌هایی مانند بیمارستانی، کمک به بیماران خاص، بخش مخابرات و خدمات اینترنتی آسان کند و در این مسیر هیچ هدف سیاسی یا منظور دیگری نداشته‌ایم.
پیش از این، برخی، از احتمال خروج جریان آزاد ملی از توافق «مار میخائیل» با حزب‌الله در پی بروز اختلاف خبر می‌دادند. در سال 2006 به دنبال تحولات سیاسی مختلف لبنان و پس از تنش‌هایی که در پی ترور «رفیق حریری» نخست‌وزیر فقید این کشور به وجود آمده بود حزب‌الله و جریان آزاد ملی که یک حزب معروف و مؤثر مسیحی در عرصه لبنان است برای هماهنگی و همکاری در پرونده‌های مختلف، توافقی را امضا کردند که به توافق «مار میخائیل» معروف شد.  براساس این قرارداد، حزب‌الله و جریان آزاد ملی به عنوان دو متحد راهبردی در زمینه‌های مختلف از جمله پرونده سیاسی لبنان با هماهنگی و همکاری عمل کرده‌اند. ائتلاف این دو حزب نقش مهمی در حفظ انسجام و ثبات داخلی لبنان ایفا کرد. اما در مرحله اخیر و طی چند هفته گذشته، پس از تشدید بحران سیاسی لبنان برخی تلاش داشتند میان دو جریان جدایی اندازند. 
حزب‌الله در واکنش به این انتقادها با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: هرچند مواضعی که جبران باسیل به‌تازگی گرفته نیاز به بحث دارد اما ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم با هیچ یک از دوستانمان وارد مناقشه شویم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه