«شکوه برف» روایت زن، زندگی، آگاهی است

«شکوه برف» روایت زن، زندگی، آگاهی است

نمایش تئاتر «شکوه برف» با پرداختن به موضوع زنان تأثیرگذار و مبارز نهضت جنگل، از ۲۶ آذر در مجموعه تئاتر شهر سردار جنگل رشت روی صحنه رفته است.


به نهاد، کارگردان «شکوه برف» درباره موضوع این نمایش گفت: این تئاتر در مورد زنان نهضت جنگل است که در برهه زمانی حال، می‌توانند از لحاظ مبارزه و تأثیر درست در اتفاق‌های سیاسی،اجتماعی و...کشور تأثیرگذار باشند. در این سال‌ها کارهایی درباره نهضت جنگل و میرزا کوچک‌خان جنگلی با محوریت مردها ساخته شده اما در مورد زن‌های تأثیرگذار این نهضت مطالب زیادی در دست نیست. در طرح نمایش‌نامه چهار نفر از زنان مهم در نهضت جنگل را به صورت یک اتصال دراماتیک در کنار هم قرار دادیم. نمایش «شکوه برف» به چالش کشاندن زنان توانمند و نقش آنان در پیشبرد نهضت جنگل است.
وی هدف از ساخت این تئاتر را نقش مهم زنان در کشور دانست و گفت: ما در ایران الگو و قهرمان‌های بسیار بزرگی داریم که می‌توانیم آن‌ها را به نسل دهه‌های ۸۰ و ۹۰ معرفی کنیم، اما الگوهای مبارز، تربیتی و فرهنگی خود که شامل زن‌ها می‌شوند را فراموش کرده‌ایم. در کنار شخصیت‌های بلور، بتول و... می توان به «مرضیه حدید چی» اشاره کرد. ایشان یک خانم چریک مسلح ایرانی بود که ساواک دخترش را بسیار شکنجه کرد، اما با وجود مادر بودنش هیچ حرفی نزد. از طرفی سیاره‌ای به نام «ناهید» داریم که برگرفته از نام یکی از دانشمندان زن ایرانی است. اگر من بودجه زیادی داشته باشم، بسیار تمایل دارم زنان قدرتمند ایران را به تصویر بکشم. من به دنبال زن، زندگی، آگاهی هستم، زیرا اگر آزادی باشد اما از آن آگاهی نداشته باشیم، تبدیل به یک قفس می‌شود.
این کارگردان تئاتر در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی را برای به جا ماندن نام زنان قهرمان در کشورمان پیشنهاد می‌کنید، افزود: در عصر جدید رسانه می‌تواند در به تصویر کشیدن زنان قهرمان تأثیرگذار باشد. ما می‌توانیم در راستای پروژه‌های تلویزیونی یا سینمایی، سنت‌ها، فرهنگ‌ها و الگوها را به مردم بازیادآوری کنیم. نباید هنرمندان واقعی را سرکوب کنیم بلکه باید به آن‌ها از لحاظ مالی بها دهیم تا در این جنگ رسانه‌ای بازنده نباشیم.
به‌نهاد با اشاره به اسم این تئاتر گفت: زمانی که میرزای جنگلی به خلخال می‌رود، در برف و کوه‌های آنجا اسیر می‌شود. نیروهای جنگل دچار تشنج و چند دستگی می‌شوند. اسم «شکوه برف» اشاره به این موضوع دارد که این زن‌ها با وجود آنکه میرزای جنگلی را از دست داده بودند اما با تکیه بر نیروی زنانه خود، با توجه به نا امیدی همه مردان نهضت جنگل، قدرتشان را از لحاظ جسمی و روحی به آن‌ها نشان دادند. به اعتقاد من، زن‌ها پس از نهضت جنگل، نقطه پایانی و پیروزی را از خود به جای گذاشتند.

خبرنگار:  محدثه رضایی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه