خط ‌ونشان برای دشمنان امنیت

رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ با بیچینگ یگان‌های زرهی و حملات پهپادی آغاز شد

خط ‌ونشان برای دشمنان امنیت

بامداد روز گذشته‌ و همزمان با سالروز گرامیداشت حماسه نهم دی‌ماه رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش با رمز مقدس یا زهرا (س) آغاز شد.


​​​​​​​در این عملیات تمرینی که بر اساس تقویم سالیانه نیروهای مسلح شروع شده است، یگان‌های پیاده، زرهی، مکانیزه، سامانه‌های پدافندی، دریایی و شناور‌های زیرسطحی و سطحی که از روز‌های قبل در منطقه عمومی رزمایش حضور یافته‌ بودند، توانایی‌ها و قدرت رزمی خویش را به نمایش گذاشتند. در این رزمایش، نیروهای ایرانی تا مدار 10 درجه شمالی در اقیانوس هند پیش خواهند رفت.

عملیات بیچینگ ایرانی، الگوی جهانی
در مرحله اصلی رزمایش عملیات مشترک نیروی دریایی و نیروی زمینی، یک فروند ناو آبی ـ خاکی تنب، تانک‌های تی72و نفربر‌های  بی ام پی2 برای اجرای عملیات بیچینگ یا تصرف سرپل از دریا به ساحل دشمن منتقل شدند. دراین عملیات، ناو تنب به حدی خود را به نزدیکی ساحل رساند که بتواند با گشودن درب سه تکه خود، تجهیزات زرهی را در ساحل پیاده کند. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در منطقه خلیج فارس ناوگان نیروبر سنگین با قابلیت جابه‎جایی ادوات زرهی دارد. ابتکار عملیات بیچینگ در تاخت آب ـ خاکی متعلق به ایرانی‌ها در ادوار گذشته است و سایر کشور‌ها این عملیات را از ایرانی‌ها فرا گرفته‌اند که در سراسر جهان با استفاده از تجهیزات به روز انجام می‌شود.

اجرای عملیات انهدامی توسط پهپادها 
در ادامه مرحله اصلی رزمایش، پهپاد‌های مهاجر ۶، ابابیل 3 نوین و آرش توانستند با پرواز بر فراز منطقه عمومی رزمایش، تحرکات نیرو‌های دشمن فرضی را رصد کرده و اهداف مدنظر را منهدم کنند. به گفته امیر سرتیپ «علیرضا شیخ» سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، پهپاد مهاجر ۶ با برد ۲ هزار کیلومتری در رده پهپاد‌های تاکتیکی و رزمی قرار می‌گیرد و قابلیت به کارگیری در انواع مأموریت‌های نظامی و غیرنظامی را دارد. این پهپاد قادر است تا ۴۰ کیلوگرم تسلیحات را زیر بال‌های خود حمل کند. ابابیل ۳ نوین با افزایش سرعت و سقف پروازی بیش از ۱۵ هزار پا قادر است مأموریت‌های مراقبت، شناسایی و جنگ الکترونیک را با مداومت پروازی مناسب در عمق عملیاتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر انجام دهد. پهپاد انهدامی آرش با برد ۲ هزار کیلومتری توسط متخصصان ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تولید شده و مجهز به جست‌وجوگر فروسرخ و الکترواپتیکی است که قابلیت‌های مضاعفی را به این پرنده می‌دهد.

هشدار سرلشکر رشید
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) با بیان اینکه قدرت ترکیبی نیروهای مسلح ما در برابر دشمن ویرانگر خواهد بود، هشدار داد: هر کشوری که با رژیم صهیونیستی برای تهدید امنیت ملی ایران همکاری کند، پایگاه‌هایی که در اختیار این رژیم می‌گذارد، آماج حمله نیروهای مسلح ما قرار می‌گیرد. سرلشکر رشید افزود: نیروهای مسلح ما در میدان رزمایش بسیار جدی هستند؛ ما رزمایش را نیمی از جنگ و بلکه جنگِ ماقبلِ جنگ ‍‌‌‌‌می‌دانیم؛ به همین دلیل، فرماندهان ما دقت، جدیت و خلاقیت را در طرح‌ریزی و اجرای رزمایش به شدت رعایت می‌کنند. وی تصریح کرد: با انجام رزمایش می‌خواهیم دشمنان ما بدانند آماده‌ایم و در صورت خطا در محاسبه حتماً هزینه‌ای بیش از دستاوردها (به‌ باور دشمن) بر آن‌ها تحمیل و اقدام‌های تاکتیکی اولیه آن‌ها را به شکست راهبردی تبدیل خواهیم کرد.وی ادامه داد: این نکته را هم باید به دشمنان فرامنطقه‌ای یادآوری کرد که نیروهای مسلح ما با «قدرت ترکیبی» در برابر دشمنان خواهند جنگید که قدرتی ویرانگر خواهد بود؛ به این معنا که هر دشمنی با محاسبه غلط راهبردی بخواهد تعرضی به آب‌ها، جزایر، سواحل و تأسیسات متعلق به ملت ما داشته باشد، فقط با قدرت نیروی دریایی راهبردی ارتش رو به رو نخواهد شد، بلکه تمام قدرت دفاعی ـ تهاجمی ارتش جمهوری اسلامی ایران و تمام قدرت دفاعی ـ تهاجمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تمام قدرت دفاعی ـ تهاجمی منطقه‌ای ما به‌صورت یکپارچه و هماهنگ و در مأموریت مشترک و در جغرافیایی بسیار گسترده، دشمنان را خواهند کوبید. پس از اجرای موفق این عملیات، سردارسرلشکر رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص)، امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از معاونان قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) و ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در جمع نیرو‌های مشارکت‌کننده در این عملیات از تلاش آنان قدردانی کردند.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه