خشم و هیاهو زیر تور

وقتی «ویدئوچک» در لیگ برتر نیست

خشم و هیاهو زیر تور

۱۹ هفته از لیگ برتر والیبال ایران گذشته و دور برگشت مسابقات والیبال در حالی رو به پایان است که تیم‌ها رقابت نزدیکی برای حضور در جمع هشت تیم برتر دارند تا به پلی‌آف مسابقات راه پیدا کنند.


با افزایش حساسیت مسابقات، تصمیمات داوری هم حساس‌تر شده و همین موضوع اعتراض به داوری‌ها را افزایش داده تا هر هفته تصاویری از بحث و جدل بازیکنان و کادرفنی با داور یا با تیم مقابل را ببینیم. موضوعی که در هفته هفدهم به اوج خود رسید.
در حالی که ویدئوچک سال‌هاست به داوران در والیبال برای اتخاذ تصمیمات درست کمک می‌کند و حاشیه‌ها و درگیری‌های بازی را کاهش می‌دهد، اما هنوز لیگ برتر ایران از این فناوری بی‌بهره است و در نتیجه شاهد وقوع رفتارهایی زشت و زننده از سوی تیم‌ها هستیم؛ رفتارهایی که در شأن والیبال ایران به عنوان قدرت اول آسیا و یکی از ۱۰ تیم برتر جهان نیست. تهیه و استفاده از ویدئوچک برعهده باشگاه‌هاست، اما تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و فدراسیون باید استفاده از این سیستم را جزو الزامات حضور تیم‌ها در لیگ قرار دهد.
محسن ترابی، رئیس سازمان لیگ والیبال در گفت‌وگو با ایسنا به استفاده از فناوری ویدئوچک اشاره و بیان کرد: ما هم از ویدئوچک استقبال می‌کنیم و جزو اولویت‌هاست. هر تیمی که درخواست ویدئوچک داشته باشد، باوجود اینکه برای فدراسیون هزینه‌بر است، بی‌درنگ از این درخواست استقبال و شرایط استفاده از آن را مهیا می‌کنیم.
او در مورد افزایش اعتراض‌ها در لیگ هم گفت: مسابقات به مرحله حساسی رسیده و بخشی از این رفتارها و اعتراض‌ها طبیعی است، اما گاهی این اعتراض‌ها نامتعارف است و داور هم بر اساس قانون عمل می‌کند. در ادامه هم گزارش‌هایی ارسال می‌شود که دوستان را به کمیته انضباطی دعوت می‌کنیم. از کمیته داوران هم خواهش کرده‌ایم با توجه به حساسیت مسابقات در هفته‌های پایانی دور برگشت، از داوران خوب و قابل استفاده کنند که امیدوارم این اتفاق بیفتد و اوضاع بهتر شود.
رئیس سازمان لیگ در مورد مرحله پلی‌آف لیگ برتر والیبال گفت:این مرحله به صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شود و در تمامی مسابقات از ویدئوچک استفاده خواهیم کرد.
ترابی با بیان اینکه باشگاه‌ها باید به سمت استفاده از ویدئوچک حرکت کنند، به الزام استفاده از این فناوری در فصل آینده اشاره و بیان کرد: درخواست ما از باشگاه‌ها هم استفاده از ویدئوچک است.  اگر امسال می‌خواستیم این مورد را جزو الزامات قرار بدهیم شرایط سخت می‌شد، اما سال آینده جزو الزامات خواهد بود.  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه