گزینه‌های روی میز برای اقدام متقابل

گفت‌وگو با خوش‌چشم درباره احتمال خروج از «ان‌پی‌تی»

گزینه‌های روی میز برای اقدام متقابل

یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل، روز گذشته در مصاحبه با خبرنگار قدس و در تحلیل اظهارات امیرعبداللهیان وزیرامورخارجه کشورمان مبنی بر احتمال خروج ایران از ان‌پی‌تی در صورت اصلاح نشدن مواضع غیرمنطقی اروپایی‌ها گفت: ایران امکانات فراوانی برای پاسخ‌گویی به طرف مقابل دارد که البته باید با بررسی دقیق از مجموعه مؤلفه‌های قدرت در این قضیه استفاده شود.


سید مصطفی خوش‌چشم با اشاره به هدف‌گذاری سپاه پاسداران به‌عنوان محور جدید تحریم‌های ضدایرانی غرب، گفت: به نظر می‌رسد گزینه‌های نخست ما در این حوزه مرتبط با مؤلفه‌های سخت باشد و حوزه پهپادی، موشکی و منطقه‌ای قطعاً وارد این فرایند خواهند شد؛ هرچند در حوزه هسته‌ای نیز گزینه‌هایی روی میز داریم که باید با ارزیابی از شرایط طرف مقابل از این ظرفیت‌ها استفاده شود. وی ادامه داد: تا زمانی که شورای اتحادیه اروپا این مصوبه را به صورت قطعی به تصویب نرسانده، ما گزینه‌هایمان در دست بررسی  و روی میز خواهد بود تا هر زمانی دست به تصویب کامل این قانون زدند جمهوری اسلامی اقدام متقابل را به بهترین شکل انجام دهد.

اتحادیه اروپا بویی از احساس نبرده است 
سید مصطفی خوش‌چشم در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در رابطه با منظور جوزف بورل رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا از احساساتی شدن مقامات اروپایی در ارائه قطعنامه ضدایرانی و واکنش احتمالی دستگاه سیاست خارجی ایران در قبال رفتارهای خارج از قانون و عرف بین‌الملل چیست، گفت: به نظر من، طرف اروپایی اصلاً بویی از احساسات نبرده است و آن‌ها اصلاً احساساتی نیستند. صحبت‌های بورل بیشتر برای ایجاد خویشتن‌داری در طرف ایرانی باهدف پرهیز از اقدام متقابل و هزینه‌سازی برای غرب و آمریکاست؛ چراکه اساساً قدرت‌های بزرگ در چارچوب یک راهبرد مشخص دست به این اقدامات می‌زنند، اما در عین حال نباید در مقابل آن‌ها منفعل باشیم.

ضرورت شناخت کامل از میدان 
خوش‌چشم، تصریح کرد: باید با شناخت کامل از میدان رویکرد و انتخاب‌هایمان را طرح‌ریزی کنیم و با شناسایی اهداف طرف مقابل در چارچوب جنگ ترکیبی علیه ملت ایران از سوی غرب دست به اقدام بزنیم. وی هدف طرف مقابل از ایجاد هیاهو و فرافکنی را ایجاد التهاب و شوک در حوزه مالی کشور از جمله مسئله ارزی دانست و بیان کرد: اروپایی‌ها سعی دارند بازار اقتصادی ایران را بی‌ثبات کنند، به همین دلیل باید در موضع‌گیری‌ها با دقت عمل کنیم تا در پازل طرف مقابل بازی نکنیم. این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیر بازدارنده گفت: اگر این قطعنامه مصوب شود جمهوری اسلامی ایران باید گزینه‌های خوبی روی میز داشته باشد. خوش‌چشم اضافه کرد: طرف غربی در طول ماه‌های آینده تلاش خواهد کرد جو روانی منفی را در بازار شب عید و ایام منتهی به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به وجود بیاورد، به همین دلیل باید با آگاهی اقدام و عمل مناسب را در نظر داشته باشیم. وی با اشاره به اظهارات دوگانه جوزف بورل رئیس دوره ای اتحادیه اروپا، در تبیین رویکرد غربی‌ها، حمایت همه‌جانبه مقامات ایران از سپاه پاسداران را درست و بازدارنده توصیف کرد و در ادامه بیان کرد: ما نباید به هیچ عنوان دچار افراط و تفریط در رده‌های پایین‌تر و رسانه‌ها نسبت به این مسئله باشیم؛ زیرا تفریط و تقلیل‌گرایی در این مورد یعنی فریب خوردن از افرادی همچون بورل که رویکرد آن‌ها به ضرر ماست و نباید در تله انفعالی آن‌ها گرفتار شویم. 

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه