اجازه سفر «گروسی» به ایران به شرط‌ پیشرفت گفت‌وگوها

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به قدس خبر داد

اجازه سفر «گروسی» به ایران به شرط‌ پیشرفت گفت‌وگوها

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به ادعای رافائل گروسی در مورد بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای واکنش نشان داد و تأکید کرد: ایشان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و مقام دارای صلاحیت و مسئول در خصوص مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها نیست.


ناصر کنعانی که به پرسش خبرنگار ما درباره اظهارات متناقض گروسی در خصوص مذاکرات، همچنین ابراز تمایل چندین باره او برای سفر به تهران و دلیل محقق نشدن آن پاسخ می‌داد، افزود: البته در رابطه با همکاری‌های ایران با آژانس، ایران مانند گذشته به همکاری و تعامل سازنده با آژانس در چارچوب حقوقی که در ازای عضویت و همکاری و تعهدات دوطرفه است پایبند بوده و خواهد بود و به همکاری‌‌ها ادامه می‌دهد.

شرط سفر گروسی به تهران
این مقام دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: کانال‌های ارتباطی و گفت‌وگوی ایران با مدیرکل آژانس باز است و تعامل ادامه دارد، اما برای انجام سفر ایشان به تهران مبتنی بر روند گفت‌وگوها و با توجه به ماهیت فنی قضیه، هرزمان زمینه فراهم شود، این سفر انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: از طریق نمایندگی ایران در وین گفت‌وگوها و انتقال پیام‌ها صورت می‌گیرد. از منظر افق همکاری و تبادل گفت‌وگو و احتمالاً میزبانی از هیئت، مشکلی در ایران وجود ندارد، باید ببینیم روند گفت‌وگوهای فنی به کجا خواهد رسید. 

تعرض به سپاه تعرض به امنیت ملی ایران است
وی در خصوص اظهارات اخیر امیرعبداللهیان مبنی بر گزینه خروج از ان‌پی‌تی در برابر تروریستی قلمداد کردن سپاه از سوی اتحادیه اروپا نیز اظهار کرد: قطعنامه پارلمان اروپا اگرچه الزام‌آور نیست، اما اقدامی غیرمسئولانه و غیرمنطقی به شمار می‌رود که ما آن را محکوم کرده و غیرقابل پذیرش می‌دانیم.
وی با اشاره به اعلان و ارسال هشدارهای لازم در مورد عواقب این اقدام در تماس‌های تلفنی وزیر امور خارجه با بورل، مسئول سیاست خارجی و هماهنگ‌کننده این اتحادیه و وزیر خارجه سوئد، رئیس دوره‌ای شورای اروپا، همچنین از طریق نمایندگی‌های ایران در کشورهای اروپایی، خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد حاکمیتی برآمده از قانون اساسی جمهوری اسلامی است و بر مبنای منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل تحریم آن نقض صریح منشور است. ضمن اینکه سپاه از زمان تأسیس با صلابت، جانفشانی و ایثارگری، هم از امنیت ملی و مردم ما حفاظت کرده و هم اقداماتش در تأمین امنیت منطقه و از میان بردن خلافت داعش خدمتی بسیار بزرگ بوده و حتی اروپایی‌ها مدیون آن هستند.وی تأکید کرد: هرگونه تعرض به سپاه از هر نوعی باشد، تعرض به امنیت ملی ایران است و نتایج آن حتماً متوجه تعرض‌کننده خواهد بود.کنعانی اضافه کرد: توصیه می‌کنیم اتحادیه اروپا از این فضای چالشی خارج شود و رویکرد سازنده‌ای را در پیش بگیرد.  با اینکه بیش از یک ماه است اغتشاشات پایان یافته، اتحادیه اروپا و تعدادی کشور خاص به دنبال دامن زدن به ایجاد بی ثباتی در ایران هستند و هزینه‌های سنگینی را در مناسبات دوجانبه تحمیل کردند.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه