مروری اجمالی بر 15سال گفتمان‌سازی اقتصادی

مروری اجمالی بر 15سال گفتمان‌سازی اقتصادی

رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال ۱۳۸۷ به بعد در نام‌گذاری سال‌ها بر مسائل اقتصادی و ضرورت پیشرفت و تقویت اقتصاد کشور تأکید داشته‌اند. در این راستا، سال ۱۳۸۷ «نوآوری و شکوفایی» و سال ۱۳۸۸ با عنوان سال «حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف» نامیده شد تا از همان زمان فرهنگ‌سازی‌های لازم برای اصلاح برخی عادات اشتباه صورت گیرد.


​​​​​​​در راستای تأکید بر خودکفایی اقتصادی و با توجه به فشارها و تحریم‌های بین‌المللی، سال۱۳۸۹ با عنوان «همت مضاعف و کار مضاعف» و به دنبال آن، سال ۱۳۹۰ «جهاد اقتصادی» و سال ۱۳۹۱ «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نام‌گذاری شد. سال ۱۳۹۲ همزمان با انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بود، اما رهبر فرزانه انقلاب با نام‌گذاری این سال به‌عنوان «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» باز هم بر ضرورت توجه به اقتصاد علاوه بر مشارکت سیاسی تأکید کردند.
در سال۱۳۹۳ باز هم اقتصاد مورد توجه قرار گرفت و البته فرهنگ نیز که همیشه از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب بوده، در نام‌گذاری این سال مورد تأکید قرار گرفت و این سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامیده شد. در سال۱۳۹۴ معظم‌له با نام‌گذاری «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» بر این موضوع و کم شدن شکاف بین مردم و مسئولان تأکید کردند. اما موضوع اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی که از سال‌ها پیش مورد توجه ایشان بود، این‌بار مشخصاً از سال ۱۳۹۵ در نام‌گذاری سال‌ها مورد تأکید قرار گرفت و به همین دلیل سال ۱۳۹۵ سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، سال ۱۳۹۶ «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، سال ۱۳۹7 «حمایت از کالای ایرانی» و سال ۱۳۹۸ «رونق تولید» نام گرفتند. نام‌گذاری سال۱۳۹۹ هم با عنوان «جهش تولید» دقیقاً در راستای همان سیاست توجه به اقتصاد مقاومتی و درون‌زا، حمایت از کالای ایرانی و به دنبال آن بالا رفتن تولید و ایجاد اشتغال است که مورد تأکید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت.
سال 1400 هم با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» از سوی رهبر معظم انقلاب نام‌گذاری شد. ایشان در پیام ابتدای آن سال بر تحقق شعار انقلابی جهش تولید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع تأکید کردند و فرمودند: «چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایت‌های همه‌جانبه قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد». رهبر معظم انقلاب‌ سال1401 را نیز «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام نهادند. ایشان معیار قرار دادن تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین را موجب حرکت رو به جلو و محسوس در همه اهداف اقتصادی دانستند و در این باره فرمودند: «امسال نیز همچنان بر مسئله تولید تأکید می‌کنم، البته بر لایه و چهره جدیدی از تولید یعنی تولیدِ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین».

خبرنگار: محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه