پلمب 21 میهمانپذیر در ایام نوروز

مشهدالرضا(ع) میزبان بیش از 10 میلیون زائر نوروزی بود

پلمب 21 میهمانپذیر در ایام نوروز

در سیزدهمین و آخرین نشست خبری قرارگاه مرکزی زائران خراسان رضوی که روز دوشنبه در محل هتل فرهنگ و هنر به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی برگزار شد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: آمار تجمیعی ورود مسافران به خراسان رضوی ١۴میلیون و ٣۵٢هزار و ٩۴ نفر است که از این تعداد ١٠میلیون و ٢٠٧هزار و ٢٩٢نفر از ١۵اسفند تا روز گذشته وارد مشهد شدند.


حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد افزود: روز گذشته ۴٩٩هزار و ١۵١نفر وارد استان شدند که ١٢٣هزار و ١۶١نفر از ظرفیت اسکان رسمی، موقت و اضطراری در شب گذشته استفاده کرده‌اند.
وی با بیان اینکه امسال ٣درصد زائران از مسیر هوایی، ۵درصد از مسیر ریلی و ۶ درصد از طریق حمل و نقل جاده‌ای عمومی به مشهد سفر کرده‌اند، گفت: ٨۶درصد از زائران نیز به وسیله حمل و نقل جاده‌ای شخصی به مشهد سفر کرده‌اند. 
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به میزان رشد سفرها عنوان کرد: سفرهای جاده‌ای عمومی ۴۴هزار و  ٨٣٢سفر از ١۵ اسفند سال گذشته تا 13 فروردین ماه سال جاری بوده که نسبت به سال پیش که این عدد۴۴هزار و ٢٧نفر بوده، رشد داشته است. 

مسیر شمال پرترددترین جاده خراسان رضوی بوده است
گنابادی‌نژاد در زمینه میزان آمار سفر با وسیله نقلیه شخصی گفت: طی سال گذشته یک‌میلیون و ۵٩۶هزار و ٨٣۴نفر با وسیله نقلیه شخصی به مشهد سفر کردند که این عدد امسال به ٢میلیون و ٢٩٧هزار و ٢٩٨نفر افزایش یافته است. 
وی ادامه داد: امسال هزار و 140 رام قطار، مسافران نوروزی را جابه‌جا کرده‌اند که این عدد در سال گذشته هزار و یک رام قطار بود و در بخش 
حمل‌و‌نقل هوایی در سال گذشته هزار و 979 تردد هواپیما داشته‌ایم که امسال این عدد به 2 هزار و 94پرواز رسید. 
معاون فرهنگی و اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: از ١۵اسفند تا ١٢فروردین مسیر شمال استان پرترددترین مسیر جاده‌ای بوده است. 

استقرار دفاتر خدمات مسافرتی در قرارگاه
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در کنار آمادگی اقامتگاه‌های رسمی شامل هتل‌ها، میهمانپذیرها، خانه‌مسافرها برای آماده سازی مدارس، آموزشگاه‌ها، ظرفیت‌های شهرداری و بسیج، آستان قدس رضوی، میهمانسراهای دولتی و مراکز ورزشی اقدام شد. 
یوسف بیدخوری با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی درخصوص اسکان در مسیرهای منتهی به‌مشهد و نیز خیابان‌های منتهی به حرم مطهر انجام شد، ادامه داد: به صورت ٢۴ساعته جامعه حرفه‌ای هتلداران در قرارگاه عملیاتی مرکزی زائران مستقر بودند و برای زائران پاسخ‌گویی در زمینه‌های مورد نیاز را انجام دادند. 
وی از استقرار تعدادی از دفاتر خدمات مسافرتی در قرارگاه عملیاتی خدمات سفر را برای رفاه حال زائران عنوان کرد و گفت: ظرفیت مجموعه واحدهای اقامتی در استان  ٧٠٠هزار نفر و در مشهد ۶٠٠هزار نفر بود. 
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره تعداد افراد اقامت یافته در ایام نوروز توضیح داد: تعداد نفر شب اقامت تا ١٣فروردین در مشهد ۶میلیون و ٢٨۵هزار و ١٧٩ زائر بوده و این رقم در استان به ٧میلیون و ٢٧٨هزار و ٩٩٣نفر اقامت شبانه رسیده است.
بیدخوری آمار اقامت شبانه مسافران را ۴٩درصد ظرفیت اقامتگاه‌های مشهد و ۵٠درصد اقامتگاه‌های خراسان رضوی دانست و متذکر شد: عمده اقامت در اقامتگاه‌های موقت با ۶۵درصد بوده و پس از آن رتبه دوم با ٣٢درصد در اختیار اقامتگاه‌های رسمی و ٣ درصد در بقیه اقامتگاه‌ها بوده است. 

استقرار تیم‌های فرهنگی در 50 هتل
رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی یکی دیگر از مسئولان حاضر در نشست بود که در ادامه این مراسم اظهار کرد: وضعیت اقامتی در هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها بر اساس سامانه نرخ‌نامه‌ها در سال ١۴۰١ انجام شد. 
محمود مادرشاهیان از استقرار نیرو در قرارگاه خدمات سفر به صورت ٢۴ساعته در ایام نوروز توضیح داد و عنوان کرد: رسیدگی به شکایت‌های هتل‌ها در مدت زمان 30 دقیقه‌ای انجام می‌شد و شاهد استقرار تیم فرهنگی آستان قدس رضوی در ۵٠هتل بودیم.
وی بیان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه با بیمارستان رضوی برای استقرار پزشک در سه شیفت در هتل‌ها، برخی از مشکلات زائران درباره نیاز به پزشک را در این مدت برطرف کرد.

بازدید‌ها و اخطارها!
رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی از ۴۵۴ بازدید در هتل‌های مشهد وپنج بازدید در شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: در این بازدیدها ٩ تذکر، دو اخطار و رسیدگی به ١٩شکایت انجام شد و با توجه به شکایت‌ها پلمبی در بخش هتل‌ها نداشتیم. 
مادرشاهیان درباره نظارت‌های نوروزی خاطرنشان کرد: در هتل‌آپارتمان‌ها از مجموع ۴۴٢بازدید،١٠تذکر و ١٣ شکایت داشته‌ایم. همچنین در میهمانپذیرها از مجموع ۴٣٧ بازدید، ١۵١تذکر، ۴۶اخطار و پنج شکایت داشته‌ایم و البته در این خصوص ٢١ واحد بدون پروانه بودند که پلمب شدند. 
وی در ادامه افزود: در خانه‌مسافرها هزار و 155بازدید انجام شده که طی آن ۶٢٧تذکر و ١٢٩اخطار به ثبت رسیده است و در این حوزه ۴٢شکایت و پنج مورد خانه‌مسافر بدون مجوز داشته‌ایم.

حضور بیش از 16 هزار گردشگر خارجی در مراکز میراث فرهنگی
سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: در موزه‌های سطح استان خراسان رضوی امسال٢٣۶ هزار و ۶٧٢ بلیت فروشی برای بازدید انجام شد.
احسان زهره‌وندی بیان کرد: یک میلیون و ٣٣٨هزار و ٢٨۴نفر از سایر مراکز تحت نظر میراث فرهنگی بازدید داشته‌اند.  وی درباره تعداد گردشگران خارجی نیز گفت: ١۶هزار و ٧١٩ نفر از این تعداد بازدید کننده خارجی بوده‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه