حاشیه شهر کلید واژه مشترک نامزد‌ها

گزارش قدس از ارائه برنامه‌های 6 گزینه شهرداری مشهد

حاشیه شهر کلید واژه مشترک نامزد‌ها

صبح چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲، نشست ارائه برنامه نامزدهای شهرداری مشهد مقدس برگزار شد. اگرچه این نشست به رسم همیشه غیرعلنی بود؛ اما بخش‌هایی از آن که صحبت‌های نامزدها درباره برنامه‌هایشان بود، به صورت زنده در آپارات پخش شد.


هر نامزد فرصت ۳۰ دقیقه‌ای داشت تا اهم برنامه‌های خود را برای اعضای شورای شهر تشریح کند و پس از آن به مدت نیم ساعت باید به سؤالات اعضا پاسخ می‌داد.
نخستین ارائه دهنده، سرپرست فعلی شهرداری بود و با بیان اینکه مجری برنامه‌های شورا هستم، گفت: برنامه‌هایم بر هشت اصل استوار هستند؛ اصل اول تصمیم‌سازی بر مدار حاکمیت ارزش‌های اسلامی مبتنی بر تفکر انقلابی و جهادی، دوم عقلانیت و خرد جمعی در تصمیم‌گیری و بودجه‌ریزی، سوم رعایت عدالت‌محوری و مبارزه با فساد، رانت و اشرافی‌گری، چهارم ارتقای رعایت حقوق زائر و مجاور و مشارکت و نظارت عمومی، پنجم آرمان‌گرایی واقع‌بینانه، وظیفه‌گرایی توأم با نتیجه در برنامه‌ریزی شهری، ششم تحول‌گرایی مبتنی بر مشهد جهانشهر برکت و کرامت، هفتم الهام‌بخشی مبتنی بر زیارت و هشتم ارتقای جایگاه و پیشرفت مدیریت شهری مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی است.
جواد اصغری با بیان اینکه در حوزه تملک دارایی‌های مالی، استفاده از ظرفیت اوراق تسهیلات و اسناد خزانه در دستور کار ما قرار خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های عمرانی برنامه اول، تکمیل و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است. 
وی با اشاره به پروژه‌های زودبازده در حاشیه شهر عنوان کرد: فاز دوم، سوم و فازهای تکمیلی باید با قدرت و همت زیادی دنبال شود. 
اصغری گفت: پیگیری و اهتمام ویژه در بهسازی بافت پیرامون حرم و تلاش برای حفظ هویت تاریخی و مذهبی شهر مشهد باید مورد توجه قرار گیرد. هویت سیما و منظر و مبلمان شهری در مشهد و شفافیت در فرایندهای شهرسازی نیز بسیار مهم است.
سرپرست شهرداری مشهد از تدوین طرح عملیاتی و کاربردی جانشین‌پروری در شهرداری به عنوان یکی از برنامه‌های خود برای شناسایی نیروهای مستعد خبر داد و گفت: پیگیری برای یکسان‌سازی حقوق و مزایا، توسعه نرم‌افزار جامع منابع انسانی، تهیه برنامه جامع ارزشیابی پرسنل مبتنی بر شاخص‌های عملکردی همکاران، بازدیدهای دوره‌ای و نشست جلسات با پرسنل باید به صورت مداوم انجام شود.

هیچ نقطه مبهم مالی در کارنامه‌ام ندارم 
معاون وزیر صمت، دومین نامزدی بود که برای ارائه برنامه‌های خود به جایگاه رفت و در بیان سوابق خود گفت: در طراحی چشم‌انداز مشهد ۱۴۰۴ نقش داشته‌ام که مصوب شد و برنامه‌ای که امروز ارائه می‌دهم بر اساس آن چشم‌انداز و سیاست‌های شورای شهر است.
محمدمهدی برادران گفت: مشهد شهر امام رضا(ع) و پایگاه جریان انقلابی است که برای آن باید اصولی مانند عقلانیت، عدالت محوری، مبارزه با فساد، رعایت حقوق شهروندی، حاکمیت ارزش‌ها و تفکر بسیجی و حاکمیت الگوی ایرانی اسلامی را بپذیریم و به سمت آن برویم. ما باید در کنار آرمان‌گرایی واقع‌بین و در کنار تحول‌گرایی به یک ثبات نسبی هم توجه کنیم. ما در افق ۱۴۰۴ مشهد را یک شهر زیارتی، سیاحتی، آرامش دهنده و فرحبخش با اقتصاد خدماتی در نظر داریم و باید ببینیم هر کدام از این مفاهیم در سطح جهانی چگونه است و خود را به آن استانداردها نزدیک کنیم.
وی رویکردهای سازمانی خود را برای اداره شهر، شامل شهرداری سلامت، شهرداری پاسخگو، شهرداری شایسته‌سالار، برنامه‌محور  با رویکرد بسیجی، بهره‌بردار، منسجم و چابک برشمرد.
معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه هشت برنامه موضوعی را دنبال خواهیم کرد، به مواردی همچون توسعه کیفی و کمی زیارت و گردشگری، تمرکز بر افزایش امکانات ورزش همگانی، استانداردسازی خدمات و شفافیت سازی اشاره کرد.
تکمیل پروژه‌های عمرانی، توسعه پروژه‌های زودبازده در نقاط مختلف مشهد، تسهیل و ایجاد مشوق‌ها برای سرمایه‌گذاری، برندسازی برای مشهد، تسهیل صدور مجوزها، رعایت کرامت انسانی، ساماندهی طرح جامع حریم رضوی، اجرایی کردن افزایش مناطق شهری به ۱۷ منطقه، ساماندهی حاشیه شهر، توسعه توس، ‌کنترل سیلاب‌های شهری، آلودگی هوا، شهربازی، پارک ۷۳هکتاری شهید رجایی، توسعه شرق مشهد، تکمیل خطوط قطار شهری و اتصال قطار شهری به حرم مطهر، پروژه‌های بزرگ شهری مثل برنامه راهبردی عملیاتی مشهد، نظام نوین نگهداشت شهر و پیشخوان‌های زیارت و نیز شهر لجستیکی از جمله موارد مورد تأکید برادران برای شهرداری مشهد بود.

اقدام شاخص فرهنگی نداشتیم 
شهردار منطقه ۹ شهرداری مشهد در ادامه نشست ارائه برنامه نامزدهای شهرداری مشهد با بیان اینکه شهردار شهر باید تابع سیاست‌های شورا باشد، عنوان کرد: در عین حال باید نگاهی به اسناد بالادستی کشور هم داشته باشد؛ از جمله نظام و قوانینی که در حوزه شهر و مدیریت شهری وجود دارد. من تلاش کردم برنامه خودم را با بیانیه گام دوم انقلاب و موارد مورد تأکید اعضای شورا تطبیق دهم.
سعید حسینقلی‌زاده مقدم با تأکید بر هویت اسلامی و رضوی مشهد گفت: در کنار زیارت باید به قطب معنویت و فرهنگ رضوی نیز توجه شود و نباید از پتانسیل‌های ادبی و فرهنگی مانند توس غافل شد.
وی ایجاد درآمد پایدار، استحصال زمین، صرفه‌جویی، توجه به انتفاع طرح‌های تفصیلی، نوآوری و اندیشه‌ورزی و تعامل بین دستگاهی را از جمله رویکردهای مهم اقتصادی در سیاست‌های شورا برشمرد و گفت: تعیین‌تکلیف بافت‌های فرسوده، مورد مهمی است. ما پتانسیل اقتصادی و اجتماعی در بافت‌های فرسوده داریم.
شهردار منطقه ۹ با بیان اینکه همیشه یکی از دغدغه‌ها حاشیه شهر بوده است، متذکر شد: باید تناسب بین متن و حاشیه وجود داشته باشد. ایده تشکیل کارخانه نوآوری ۲ در حاشیه شهر، زیربنایی کردن اقدامات فرهنگی در حاشیه شهر، تشکیل مثلث شورای اجتماعی، مسجد و شهرداری و پایگاه‌های بسیج به عنوان مرکز این مثلث ایده‌هایی است که در حاشیه شهر مؤثر خواهد بود. 
وی به سه حوزه مورد تأکید خود اشاره و تشریح کرد: حوزه اول فنی، عمران و ترافیک است که باید سرعت آن را افزایش دهیم. در حوزه عمرانی هنوز مردم تشنه آغاز یک کلان‌پروژه در شهر هستند. حوزه دوم که کلید موتور محرکه توسعه مشهد بوده، حوزه اقتصاد شهری و حوزه سوم فرهنگی است. 

ارتقای جایگاه مردم در اجرای برنامه‌های شهرداری 
محمدرضا قلندر از شهرداران سابق مشهد با بیان اینکه من کار در شهرداری را می‌شناسم، گفت: آمده‌ام تا گزینه اجماع حداکثری باشم و از ورود به دوقطبی‌های سیاسی پرهیز خواهم کرد. من گزینه وحدت و مخالف دوقطبی‌سازی و طرفدار تعامل بین‌بخشی هستم.
قلندر، ارتباط و تعامل سازنده با مدیران ملی و استانی و دستگاه‌های امنیتی و نظارتی به خصوص آستان قدس رضوی و استانداری را مورد تأکید قرار داد و گفت: خط قرمز اینجانب شورای اسلامی شهر و مصوبات شوراست.
وی مدل برنامه خود را توسعه پایدار منابع پایدار عنوان کرد و گفت: از آنجا که توسعه شهر مشهد صرفاً اقتصادی بوده، مشکلات زیادی دارد که حاشیه‌نشینی یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. برنامه من یک وجه تمایز نسبت به برنامه‌های دیگر دارد و آن چرخش شهرداری به سمت ارتقای جایگاه مردم در اداره شهر بر مبنای توسعه پایدار است. سیاست این برنامه همسوسازی منافع شخصی با منافع اجتماعی و رفع تضاد منافع است.
استقرار نظام جامع برنامه‌ریزی تأمین منابع، شفاف‌سازی مالی، تدوین برنامه جامع مشترک، مطالعات جامع موضوعی و موضعی، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، هوشمندسازی فرایندها در راستای مشارکت حداکثری مردم، ارزیابی هوشمند شاخص‌��ای جهانشهر برکت و کرامت از دیگر موضوعات اقتصادی تأکید این گزینه شهرداری مشهد بود.
قلندر با بیان اینکه حوزه حقوقی، املاک و قراردادها یکی از پاشنه‌های آشیل‌ شهرداری است، متذکر شد: یکی از مشکلات ما این است که حقوقی‌های شهرداری پس از مدتی که در حوزه‌های مختلف متخصص شدند، از شهرداری می‌روند و وکیل شاکیان شهرداری می‌شوند. این نامزد شهرداری مشهد کلید موفقیت در حاشیه شهر را اثبات انتفاع مردم در اجرای برنامه‌های شهرداری در تمام حوزه‌ها دانست و گفت: با توجه به عدم عدالت توزیعی در حاشیه شهر باید پروژه‌های پیشران و محرک توسعه مانند شبکه راه‌های مناسب، افزایش سرانه‌ها و فعالیت‌های زیربنایی انجام شود.
این گزینه شهرداری مشهد تصریح کرد: در حوزه بدهی‌های شهرداری تا وقتی وضعیت ثبات اقتصادی نداریم تا جایی که می‌توانیم باید تسهیلات را بگیریم؛ چرا که تورم، هزینه اجرای پروژه‌ها را هر سال افزایش می‌دهد و سودی که به بانک پرداخت می‌کنیم، از آن خیلی کمتر است.
قلندر با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ملزم به رعایت قانون درآمدهای پایدار هستیم، گفت: در حوزه بهای خدمات و کارهای مختلفی که در کاهش هزینه‌ها باید انجام دهیم، در برنامه خودم به صورت ویژه دیده‌ام با اجرای این برنامه در پایان سال ۱۴۰۴، حدود ۵۰ درصد هزینه‌های شهرداری بدون فشار بر مردم محقق شود.
قلندر، سه پروژه اجرای زباله‌سوز هزار تنی با مشارکت بخش خصوصی، کارخانه بازیافت خاک و نخاله و بهره‌برداری از نیروگاه بیوگاز را از عایدی‌های صفرکردن حوزه خدمات شهری دانست.
قلندر، بر ایجاد معابر بزرگ‌مقیاس شهری کنارگذر شمالی و شریان‌های فرعی آن به عنوان برنامه‌های عملیاتی خود در حوزه حمل و نقل تأکید کرد.

آمادگی مشهد برای خواهرخواندگی با مدینه 
شهردار منطقه 3 نیز در این نشست پس از بیان سوابق کاری و تحصیلی خود با بیان اینکه در برش ۱۴۰۲ و بودجه شورا رشد ۴۰ درصدی برای درآمد شهر در نظر گرفته شده است، آن را قابل تحقق دانست و عنوان کرد: ۴۸ درصد بودجه عمرانی در سال جدید اختصاص داده شده است. ما تلاش کردیم برنامه را مبتنی بر چالش و راهبرد با نگاه ویژه به سیاست‌های شورای شهر ببینیم که در هفت حوزه در نظر گرفته شده است. 
مهدی خداشناس بیان کرد: نگاه اصلی برنامه من در حوزه مالی و اقتصادی است؛ چون معتقدم تا درآمدی نباشد، نمی‌توان توقع خدمات و برنامه‌های عمرانی را داشت. 
این گزینه شهرداری مشهد، یکی از منابع اصلی درآمد پایدار را استحصال اراضی دانست و گفت: ما در پهنه‌های مشهد 7 هزار و 600 هکتار اراضی بایر و رها داریم که ۶۰ درصد یعنی حدود 4هزار و 500 هکتار قابلیت استحصال دارد. منبع درآمدی دیگر تبدیل اراضی است که در قالب تأمین مسکن عنوان کردیم. این موضوع به تأمین مسکن شهر، خروج از رکود و ایجاد اشتغال کمک می‌کند. 
خداشناس گفت: ۴۰ درصد پهنه‌های سبز از آب شرب و چاه‌ها استفاده می‌کنند که باید به طور کامل صفر کنیم. ایجاد سرمایه‌گذاری در بحث الماس کثیف، بازیافت مصالح ساختمانی و ایجاد پارک‌های موضوعی، شهری، محلی و خطی از دیگر برنامه‌هاست. این گزینه شهرداری مشهد شادی مؤمنانه را یکی از نکات کلیدی توصیف کرد و گفت: شهر مشهد آمادگی این را دارد که با مدینه وارد خواهرخواندگی شود.

طرح تفصیلی نیاز به بازنگری دارد
شهردار منطقه 6 مشهد نیز در بخشی دیگر از این نشست، بر جدا شدن حوزه معاونت فنی و عمران از حمل‌و‌نقل تأکید کرد و افزود: مدیریت زیباسازی در معاونت شهرسازی یا خدمات شهری باید در دستور کار قرار گیرد و مدیریت بحران باید به خدمات شهری متصل شود. همچنین متولی ورزش شهرداری مشهد باید در حد یک سازمان یا اداره کل خلاصه شود. 
کاظم یزدان‌مهر گفت: طرح تفصیلی ابلاغ شده؛ اما نیاز به بازنگری دارد. در خصوص بافت‌های فرسوده نیز تصمیمات خوبی گرفته شده؛ اما روال اجرا سخت شده است. در خصوص پروانه، پایانکار و پلاک‌های مسکونی حاشیه شهر باید هماهنگ باشیم و دستورالعمل‌های واحدی بین شهرداری، سازمان نظام مهندسی و مجموعه‌های درگیر ایجاد کنیم. در حوزه استحصال اراضی باید با سازمان و اشخاص حقیقی که صاحب زمین‌های بزرگ‌مقیاس هستند به گونه‌ای تعامل کنیم که منافع دو مجموعه لحاظ شود.
وی با بیان اینکه در موضوعات فرهنگی اعتقاد من توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، ساخت سالن‌های ورزشی و فرهنگسرا‌ها در حاشیه شهر، ایجاد اشتغال برای زنان بی‌سرپرست، هزینه کردن 5/0 درصد سهم کتابخانه‌ها، توسعه خانه‌های علم و ساخت کمپ‌های زائر را مورد تأکید قرار داد و متذکر شد: شهرداری نباید در این زمینه به تنهایی متولی باشد. دستگاه‌های مربوطه نیز باید سهم خود را پرداخت کنند. علاوه بر این باید تعامل سازنده میان مراکز متعدد سیاست‌گذاری امر زیارت اتفاق بیفتد.
کاظمی برای ارائه برنامه حضور نیافت و این نشان انصراف او از جمع هشت نفری رقابت برای تصدی شهردار مشهد بود اما شنیده‌ها حاکی از این است که شورای شهر به رئیسیون که نیامدن خودش را از قبل اعلام کرده بود وقت جدید اختصاص می‌دهد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه