میهمان‌های مخصوص حضرت(ع)

زائراولی‌ها با همکاری معاونت خدمات اجتماعی و دبیرخانه‌های کانون خدمات رضوی از سراسر کشور به زیارت می‌آیند

میهمان‌های مخصوص حضرت(ع)

آن روز که به مادربزرگ خبر دادند اسمش به عنوان زائراولی از مسجد محله اعلام شده است، فکر نمی‌کرد سرانجام امام رضا(ع) هم او را بطلبد. حالا قرعه فال به نامش افتاده و همای سعادت بر سرش نشسته است.


دو سال پیش که کرونا سبب شد سفرهای زیارتی کنسل شود، فکر می‌کرد آرزوی زیارت حضرت امام رضا(ع) را باید از سرش به در کند ولی حالا قرار است در قالب «کاروان مهر درخشان رضوی» سه شب میهمان امام رضا(ع) باشد.
چه خیالاتی که تا روز اعزام در سر نمی‌پروراند. یک شب بیتوته در حرم، تا سحر چشم به گنبد طلا دوختن و زیر لب مناجات و زیارت‌نامه زمزمه کردن، شرکت در نمازهای جماعت حرم و یا گوشه‌ای در خلوت و عزلت به راز و نیاز با خالق ایستادن و شفق سحرگاه را با صدای نقاره‌خانه حرم به صبح رساندن، نماز ظهر را به جماعت در مسجد گوهرشاد خواندن و منبر چوبی مسجد گوهرشاد را از پشت شیشه‌های قطور دیدن، رفتن به کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی و جرعه‌ای آب از سقاخانه حرم نوشیدن و گندمی به نذر برای کبوتران حرم پاشیدن و سر آخر بر سفره میهمانخانه حرم رضوی میهمان شدن.
هر بار که از پشت شیشه تلویزیون حرم امام رضا(ع) را می‌دید، بارها و بارها با خود تداعی می‌کرد که او هم آنجاست، با دخترانش که با خون دل و دست تنها بزرگشان کرده است. حالا که نامش را به عنوان زیارت اولی در فهرست مسجد می‌دید، اشک شوق زیارت از چشمانش جاری شده بود و التماس دعای بقیه اهل محله که او را نایب‌الزیاره خود هم کرده بودند. کاش می‌شد آن‌ها را هم با خود می‌برد یا دست‌کم تسهیلات سفر برای آن‌ها هم فراهم می‌شد.
آن روز که اتوبوس زائراولی‌های استان سیستان و بلوچستان به تپه‌سلام رسید او تمام زانودرد و کمردردش را فراموش کرده بود و مثل سایر مسافران زائراولی از شوق ایستاده بود. فضای خودرو با چاوش‌خوانی و مدح و ثنای 
امام الرحمه(ع) پر از معنویت شده بود. حس دیدن گنبد طلای حرم و نخستین سلامی که از دور به حضرت می‌دهند و تشکری که‌ ایشان را طلبیده بود، خستگی این سفر طولانی با اتوبوس را از تن رنجورش می‌زدود با آرزویی بر دل و زمزمه‌ای بر لب که امام هشتم شیعیان باقی حاجتمندان را نیز بطلبد.

1/5 میلیون نفر با مهر درخشان رضوی مشهدی شدند
هفت سالی می‌شود که شناسایی زائراولی‌ها در سراسر کشور با همکاری معاونت خدمات اجتماعی و دبیرخانه‌های کانون خدمات رضوی در سراسر کشور صورت می‌گیرد. طرحی که هم میزبان و هم میهمان را بر سر شوق می‌آورد و سرانجامی جز رضایت باطن ندارد.
در همین زمینه جعفر رئیسیان‌زاده، معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی می‌گوید: یکی از اقدام‌های این معاونت، تلاش برای شناسایی و تسهیلات سفر برای زائراولی‌هاست و شناسایی این افراد با کمک خادمیاران رضوی به‌ویژه در مناطق محروم کشور صورت می‌گیرد.
او با بیان اینکه شناسایی زائراولی‌ها در دو بخش و رده سنی توسط خادمیاران رضوی صورت می‌گیرد، می‌افزاید: شناسایی افراد محروم بالای 35 سال که تاکنون به زیارت نرفته‌اند و دانش‌آموزان زائراولی در مناطق محروم کشور توسط خادمیاران رضوی در ۲۳ استان کشور صورت می‌گیرد. حمایت‌های تسهیل سفر برای زائران محروم و اقدام‌هایی که در این زمینه انجام شد در مجموع کمک کرد سال گذشته حدود 100 هزار نفر در قالب طرح‌های مهر درخشان و مجموعه برنامه‌هایی که به عنوان دارالکرامه در دهه آخر صفر و عید نوروز انجام شد، به زیارت امام هشتم(ع) مشرف شوند. طبق آماری که در مجموع هفت سال فعالیت این طرح ارائه می‌شود تاکنون بیش از 1/5 میلیون زائراولی موفق به زیارت بارگاه علی بن موسی الرضا(ع) شده‌اند.
این مقام مسئول اضافه می‌کند: محرومان زیارت‌اولی با کمک رابطان و کانون‌های محله‌ای شناسایی شده و به کانون زیارت‌اولی معرفی می‌شوند. این زائران در قالب «کاروان‌های مهر درخشان رضوی» با این پیش‌شرط که سن این افراد بالای 35سال باشد، محرومیتشان محرز شده و یا از آخرین سفرشان به مشهد سال‌های زیادی گذشته باشد، به حرم منور رضوی مشرف می‌شوند. زائران زیارت اولی با هزینه آستان قدس رضوی سه روز در مشهد مقدس اقامت کرده و از خدمات و تسهیلات سفر بهره‌مند می‌شوند.

برنامه‌های متنوع کاروان‌های مهر درخشان رضوی برای زائر‌اولی‌ها
رئیسیان‌زاده با اشاره به اینکه ویژه‌برنامه‌های تشرف گروه‌های زیارتی در قالب مهر درخشان رضوی در چهار بازه زمانی بهار، تابستان، پاییز و زمستان صورت می‌گیرد، یادآوری می‌کند: طرح مهر درخشان رضوی از سال ۱۳۹۵ کار خود را آغاز کرده و هدف آن ارائه تسهیلات سفر زیارتی برای افرادی است که بضاعت مالی ندارند و از زیارت ثامن‌الحجج(ع) محروم بوده‌اند.
او در توضیح ارائه خدمات در قالب کاروان‌های مهر درخشان رضوی، می‌گوید: رویکردهای فرهنگی به زائراولی‌ها، برنامه‌ای مدون از مبدأ تا مبدأ است و در مسیر مبدأ و پس از بازگشت از زیارت نیز خادمیاران تبلیغی درباره آداب زیارت و اهداف مؤمنان، برنامه‌های تبلیغی دارند.
معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی ادامه می‌دهد: برنامه‌های متنوعی همچون آداب زیارت، احکام سفر، برپایی نماز جماعت در طول سفر، پاسخ به شبهه‌های دینی و... در طول سفر برای زائراولی‌ها بیان می‌شود.
رئیسیان‌زاده همچنین از برنامه‌های جانبی دیگر در حین سفر می‌گوید و اضافه می‌کند: حرم‌شناسی و بازدید از مکان‌های دینی آستان قدس رضوی از جمله موزه آستان قدس، معرفی رواق‌ها و بخش‌های مختلف حرم، کارکردهای موقوفات حرم و... از دیگر برنامه‌های این سفر است. همچنین برنامه‌های معنوی همچون برپایی نماز جماعت، مجالس مداحی و روضه‌خوانی و... توسط کاروان‌های مهر درخشان رضوی صورت می‌گیرد.

خبرنگار: مریم احمدی شیروان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه