جهش تولید در صنایع دستی

خراسان شمالی

جهش تولید در صنایع دستی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان شمالی گفت: صنایع ‌دستی در استان خراسان شمالی اکنون در مسیر جهش تولید قرار گرفته است.


علی مستوفیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته هزار و 800 نفر به ‌صورت عمومی و تخصصی در خراسان شمالی از آموزش‌های حوزه صنایع‌ دستی بهره‌مند شدند.
مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان شمالی بیان کرد: سال گذشته در راستای حمایت از هنرمندان صنایع ‌دستی استان، مجوزهای سه‌گانه شامل ۶۴۸ فقره پروانه تولیدی انفرادی، سه فقره پروانه تولید کارگاهی و ۹۳ فقره کارت شناسایی صادر شده است.انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی، حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال و... از مهم‌ترین هنرهای دستی استان خراسان شمالی محسوب می‌شوند که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردار بوده و تولید آن در استان در زمره پرطرفدارترین مشاغل قلمداد می‌شود.
وی با اشاره به دوره‌های آموزش شاغلان صنایع ‌دستی بیان کرد: در سال گذشته هزار و ۶۲۰ نفر در سه دوره تخصصی ویژه شاغلان صنایع‌ دستی و هزار و ۲۰۰ نفر به‌صورت عمومی در خراسان شمالی آموزش دیدند.
وی گفت: در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، سال گذشته ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی از بانک‌های عامل دریافت شد؛ این در حالی است که ۱۷۲ میلیارد ریال از اعتبار تسهیلات تبصره ۱۸ در سال ۱۴۰۰ جذب شده بود.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی و گردشگری صنایع‌ دستی استان خاطرنشان کرد: همچنین طی سال گذشته مهارت بافت سنتی قالی دورو ترکمن و اقدام‌های پاسدارانه مهارت چاروق‌دوزی به‌عنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
مستوفیان بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۸ هزار صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌ دستی و البته افراد بسیاری نیز به‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع ‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه