جنگ در اوکراین بسیار انسانی‌تر از جنگ آمریکا در عراق است

اظهارنظر جالب و جنجالی نوام چامسکی

جنگ در اوکراین بسیار انسانی‌تر از جنگ آمریکا در عراق است


نوام چامسکی، تحلیلگر و فیلسوف شناخته شده ۹۴ساله آمریکایی معتقد است انگلیس و ایالات متحده مقصر اصلی تنش‌ها بر سر تایوان هستند و رفتار روسیه در جنگ اوکراین، انسانی‌تر از جنگ واشنگتن و لندن علیه عراق در سال ۲۰۰۳ بوده است. به گزارش فارس، وی قرار است ماه جاری میلادی تازه‌ترین کتابش با عنوان «اقتدار نامشروع» را منتشر کند که توجه آن بر مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها با «سی‌جی پولیکرونیو» دانشمند علوم سیاسی با تمرکز بر سیاست خارجی است. «ایدو واک» خبرنگار وبگاه آمریکایی «نیو استیتسمن» گزارشی در این باره منتشر کرده و همچنین گفت‌وگویی با نوام چامسکی درباره کتابش ترتیب داده است.
به روایت این خبرنگار، چامسکی در این گفت‌وگو با محکوم کردن مواضع غرب درباره جنگ اوکراین، تأکید کرده «ایالات متحده و بریتانیا» به خاطر منافع ملی خودشان از پذیرش مذاکرات صلح در اوکراین امتناع کردند. چامسکی با بیان اینکه واشنگتن در حال تجهیز تسلیحاتی اوکراین به منظور تضعیف روسیه است، گفت: «اوکراین یک بازیگر آزاد نیست. برای ایالات متحده، این یک (برگ) چانه‌زنی است».
نوام چامسکی با اشاره به جنگ سال ۲۰۰۳ آمریکا علیه عراق تأکید کرد: مسکو در جنگ اوکراین، بسیار انسانی‌تر از واشنگتن رفتار کرده و آن نابودی گسترده زیرساخت عراق توسط آمریکا و متحدانش در عراق، توسط روسیه در اوکراین اتفاق نیفتاده است. از نظر این فیلسوف آمریکایی، بازرسان سازمان ملل مجبور شدند پیش از آغاز تهاجم آمریکا به عراق از این کشور خارج شوند «چرا که این حمله بسیار شدید بود... این همان نوع جنگ ایالات متحده و بریتانیا بود».
ایدو واک همچنین نظر نوام چامسکی را درباره چگونگی امکان پایان جنگ اوکراین جویا می‌شود که وی می‌گوید: «اول از همه، اوکراین عضو ناتو نخواهد شد. این خط قرمز تک تک رهبران از زمان (بوریس) یلتسین و میخائیل گورباچف (آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی) بوده است». فیلسوف و تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: «اوکراین وضعیتی شبیه به اتریش در دوره جنگ سرد یا وضعیت مکزیک در حال حاضر را پیدا کند. مکزیک نمی‌تواند به اتحاد و ائتلاف نظامی (خصمانه علیه ایالات متحده) ملحق شود البته هیچ معاهده‌ای در این باره وجود ندارد اما این موضوع کاملاً واضح است.
به باور چامسکی، آمریکایی‌ها شبیه به وضعیت اخیر جنگ اوکراین و تحریک مسکو با گسترش ناتو به سمت مرزهای روسیه، در موضوع تایوان در حال «تحریک علنی چین هستند». چامسکی خطاب به ایدو واک تصریح کرد: «در حال حاضر، چین چه تهدیدی دارد؟ تهدید از سوی ایالات متحده و البته بریتانیا به دنبال آن است. (بریتانیا) در این مرحله فقط یک پادو است و دیگر یک کشور مستقل نیست».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه