اما و اگرهای رایگان شدن بهای بلیت اتوبوس و مترو

آیا بودجه شهرداری مشهد اصلاح می‌شود؟ 

اما و اگرهای رایگان شدن بهای بلیت اتوبوس و مترو

9‌اردیبهشت ماه کاهش 300تومانی بهای بلیت اتوبوس و مترو در مشهد لبخند کمرنگی بر لب مردم نشاند اما این همه ماجرا نبود؛ نایب رئیس شورای شهر مشهد پا را فراتر از این کاهش 20 درصدی گذاشت و حرف از رایگان شدن کامل بهای خدمات اتوبوس و مترو زد.


این هم پایان ماجرا نبود و سریال دست و دلبازی‌های موسی‌الرضا حاجی‌بگلو ادامه یافت و این عضو شورای شهر مشهد هفته گذشته با نامه‌ای از شهرداری خواست برای تحقق شعار سال پیشنهادهای خود را در زمینه کاهش نرخ خدمات تا 20 درصد به صورت لایحه به شورا ارائه دهد.

موحدیان: کاهش درآمد مساوی با کاهش خدمات است
موضوع را از رئیس شورای شهر مشهد پیگیری می‌کنیم تا ببینیم این اقدام‌های ظاهراً خوشحال‌کننده قرار است به چه قیمت تمام شود و با کاهش درآمد شهرداری، هزینه گران اداره کلانشهر مشهد چگونه تأمین می‌شود.
حسن موحدیان در این باره می‌گوید: نامه نایب رئیس شورا یک پیشنهاد بوده که به شهردار مشهد نوشته شده است اما هر اقدامی در این خصوص منوط به تصویب در شورای شهر و تأیید هیئت تطبیق فرمانداری است.
او عنوان می‌کند: اگر نرخ بلیت اتوبوس و مترو کاهش پیدا کند و در شورا و صحن علنی به تصویب برسد به صراحت می‌گویم هر گونه کاهش درآمد منجر به کاهش خدمات خواهد شد.
رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه هر اتوبوس را به قیمت امروز باید 7-6 میلیارد تومان خریداری کنیم، اضافه می‌کند: اکنون عمر ناوگان ما بالای ۱۳ سال است و مردم وقتی سوار این اتوبوس‌ها می‌شوند من خودم شرمنده می‌شوم اما نمی‌توانیم ناوگان را نوسازی کنیم. اتوبوسی که ۱۳ سال عمر دارد یک روز کار می‌کند دو روز در تعمیرگاه است. این نظر شخصی من است اما نظر جمعی شورا این بود که نرخ بلیت کاهش پیدا کند که این کار پس از طی مراحل قانونی اجرایی شد.
موحدیان تأکید می‌کند: با این کاهش درآمدها و تخفیف‌ها جلو توسعه گرفته می‌شود، با کاهش قیمت بلیت اتوبوس و مترو درآمد مدیریت شهری ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان کاهش یافت این عدد معادل 18-17 دستگاه اتوبوس است که حالا نمی‌توانیم برای شهر بخریم و عملاً سرفاصله خطوط زیاد می‌شود و مردمی که پیشتر باید ۲۰دقیقه در ایستگاه منتظر می‌شدند حالا این زمان ۴۰ دقیقه می‌شود.
او در خصوص رایگان شدن بهای خدمات مترو و اتوبوس هم تصریح می‌کند: این موضوع غیرممکن است و با سیاست‌های بخشنامه بودجه وزارت کشور مغایرت دارد، منابع دیگری وجود ندارد و هر گونه کاهش درآمد منجر به کاهش خدمات و نارضایتی مردم می‌شود؛ اگر برای مترو ۱۰ سال پیش اقدام می‌کردیم با شرایط امروز مواجه نمی‌شدیم اکنون اجرای ۶ کیلومتر مترو از پایانه مسافربری تا میدان شهدا دست‌کم ۹هزار میلیارد تومان هزینه دارد و این را در شرایطی که دولت هم به خاطر مشکلات اقتصادی نمی‌تواند کمک کند باید از کجا تأمین کنیم؟ 
رئیس شورای شهر مشهد با تأکید بر اینکه کارها و اقدام‌های شورا باید اصولی و با در نظر گرفتن آیندگان باشد، یادآور می‌شود: ما امروز باید ۹ هزار میلیارد برای ساخت مترو هزینه کنیم تا مشکل ترافیک، آلودگی هوا و دعوا بر سر جای پارک حل شود در حالی که با این پول می‌توان چند پروژه دیگر که جلو چشم مردم باشد و همه تعریف و تمجید کنند اجرا کرد نباید فقط امروز را دید.

علیزاده: نامه پیشنهاد لایحه اصلاح بودجه با من هماهنگ نشده است
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز می‌گوید: این نامه با من به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هماهنگ نشده است.
البته سیدابراهیم علیزاده این تخفیف‌ها را مانع تحقق بودجه شهرداری و خلل در ارائه خدمات نمی‌داند و ادامه می‌دهد: ما در مشهد حدود ۴تا ۵ هزار هکتار زمین خالی داریم و این ظرفیتی است که شهرداری تا حالا از آن غافل بوده است، سال گذشته هم تبصره گذاشتیم که شهرداری این موضوع را پیگیری کند توجه جدی نکردند و امسال در آلبوم بودجه آوردیم تا این ظرفیت را احیا کنند. سهم سرانه شهر برای زمین‌ها بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است که باید مالکان برای تعیین تکلیف زمینشان پرداخت کنند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اوراق مشارکت را ظرفیت مهم دیگری می‌داند و در ادامه عنوان می‌کند: دولت ظرفیت اوراق را دو تا سه برابر کرده و با توجه به تورم، جذب اوراق بسیار ارزشمند است و در واقع با این اوراق ما پروژه‌ها را اجرا می‌کنیم و در سال‌های آینده پرداخت صورت می‌گیرد. 

حاجی بگلو: رایگان کردن بلیت اتوبوس و مترو همت می‌خواهد
به سراغ نایب رئیس شورای شهر می‌رویم تا ببینیم ماجرای نامه چه بوده و چه فکری برای جبران این کاهش درآمد دارد. 
موسی‌الرضا حاجی‌بگلو می‌گوید: با توجه به شعار سال به شهرداری مشهد پیشنهاد دادم اگر می‌توانند لایحه‌ای برای اصلاح عوارض و بهای خدمات دریافتی از شهروندان به شورا بیاورند.
او می‌گوید: باید در حوزه‌هایی مثل مسکن و عوارض ساختمانی بر اساس یک پیشنهاد منطقی و علمی شرایط کاهش هزینه را مهیا کنیم و امیدوارم شهرداری بتواند لایحه‌ای در این خصوص ارائه دهد در غیر این صورت موضوع را به صورت طرح به شورا می‌برم.
سخنگوی شورای شهر مشهد می‌گوید: من به عنوان رئیس شورای استان به شهرداری همه شهرستان‌ها این مکاتبه را انجام دادم تا اگر می‌توانند این کار را حتماً انجام دهند.
حاجی‌بگلو خاطرنشان می‌کند: بودجه سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان بود که در نهایت ۲۷هزار میلیارد محقق شد اما برای امسال بودجه‌ای که شهرداری ارسال کرده ۳۱ هزار میلیارد تومان است که در شورا افزایش پیدا کرد و به حدود ۴۰هزار میلیارد تومان رسید.
او افزایش بودجه را چشمگیر توصیف می‌کند و متذکر می‌شود: باید به دنبال این باشیم که هم شرایط را برای شهرداری فراهم کنیم تا بتواند امورات جاری‌اش را بگذراند و هم برای تحقق شعار سال کاری انجام دهیم و این شدنی است.
نایب رئیس شورای شهر می‌گوید: پیش از اینکه بخواهم این موضوع را مطرح کنم با کارشناسان مدیریت شهری و شورا و مدیران جلسه داشته‌ایم و امکان تحقق آن را بررسی کرده‌ایم اول نرفته‌ام طی یک طرح دوفوریتی مطرح کنم و بگویم اتوبوس و مترو رایگان باشد، این اتفاق در حوزه‌های دیگر بدون برنامه و کار کارشناسی رخ می‌دهد ولی من شخصاً اول مطالعه و بررسی می‌کنم و اگر به لحاظ علمی و عملیاتی امکان تحقق  داشت، بعد مطرح می‌کنم و بررسی‌های من نشان می‌دهد این کار شدنی است اما نیاز به همت، شجاعت و جرئت دارد.
حاجی بگلو تشریح می‌کند: بر اساس گفته‌های مدیران و متخصصان در شورا و شهرداری، از محل اتوبوس ۳۰۰ میلیارد تومان بیشتر درآمد نداریم و این عدد را می‌شود از محل های دیگری در حوزه مدیریت شهری تأمین کرد.
از او درباره منابع دیگر تأمین بودجه برای رایگان کردن بهای خدمات اتوبوس و مترو می‌پرسم، این طور پاسخ می‌دهد: ما یک هزار و 700 دستگاه اتوبوس داریم و شرکت‌های تبلیغاتی آمادگی دارند در حوزه تبلیغات نخستین گام را بردارند، موضوع دوم مولدسازی اموال است که شهرداری می تواند وارد عمل شود، مترو و اتوبوسرانی در این زمینه خیلی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند حتماً این موضوع شدنی است و فکر می‌کنم اگر در مشهد محقق شود  به عنوان الگویی برای دیگر نقاط کشور مورد نظر قرار گیرد.
باید منتظر شد و دید اقدام‌های نایب رئیس شورای شهر چگونه قرار است به ثمر بنشیند که سرانجام کار، هم شهروندان خشنود شوند و هم شهرداری رستگار!

خبرنگار: معصـومـه مؤمـنیـان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه