چشمه‌ای که یخ نمی‌زند!

گزارش قدس از «گراب»؛ چشم‌ جوشان طبیعت خراسان

چشمه‌ای که یخ نمی‌زند!

اگر قصد دارید به نیشابور سفر کنید، در مسیر سفرتان، در فاصله یک کیلومتری جنوب جاده قدیم نیشابور- مشهد و در فاصله 50 کیلومتری از شهر مشهد، به یک جاذبه طبیعی ارزشمند اما کمتر شناخته شده می‌رسید؛ چشمه گراب که در 3کیلومتری روستای باغچه واقع شده و مسیر رسیدن به آن چندان هم ساده نیست اما طبیعت بکر و بی‌نظیر این منطقه ارزشش را دارد. 


برای رسیدن به چشمه گراب باید پس از عوارضی ملک‌آباد، مسیر خود را به سمت روستای باغچه ادامه بدهید. وقتی به دوراهی پایین روستا رسیدید، در امتداد جاده فریمان و سنگ‌بست به سمت شرق حرکت کنید. تقریباً 3کیلومتر مانده تا روستای باغچه می‌توانید تابلو چشمه گراب را پیدا کنید.

چشمه‌هایی چندرنگ و منحصربه‌فرد
چشمه گراب در واقع فقط یک چشمه نیست، بلکه مجموعه‌ای از چند چشمه است که با فاصله‌ تقریباً 500 متری از یکدیگر روی تپه‌های مختلف قرار گرفته‌اند. تمام این چشمه‌ها در ارتفاع بالاتری نسبت به سطح زمین قرار گرفته‌اند و اغلب دهانه‌های مخروطی شکل دارند.
نکته شگفت‌انگیز دیگر در مورد این چشمه‌ها این است که رنگ و طعم هر کدام، با دیگری متفاوت است. آب یکی تلخ است، دیگری کمی ترش، برخی‌ها هم طعم شیرینی دارند اما اغلب آن‌ها شورمزه هستند. رنگ آب‌چشمه‌ها نیز بسته به میزان ترکیبات موجود در آن می‌تواند متفاوت باشد؛ شما می‌توانید رنگ‌های زرد، سرخ مسی، آبی و سبز را در این چشمه‌ها مشاهده کنید. این تفاوت رنگ و طعم‌ها جاذبه‌ طبیعی و منحصر به فردی را خلق می‌کند که در کمتر نقطه‌ای در جهان قابل مشاهده است.
بزرگ‌ترین چشمه این مجموعه، چشمه‌ای مخروطی شکل است که روی تپه‌ای با ارتفاع 30متر قرار دارد و شبیه به قله آتش‌فشان است. آب این چشمه به رنگ سبز دیده می‌شود و سرچشمه اصلی و مظهر گراب به شمار می‌رود. این منظره از بالا درست مانند یک چشم به نظر می‌رسد.
نکته جالب توجه دیگر در مورد این چشمه‌ها این است که بر اساس گفته محلی‌های منطقه، تا به حال کسی به خاطر نمی‌آورد که آب این چشمه حتی در سرماهای شدید مشهد یخ زده باشد. البته دمای آب آن تقریباً هم‌دمای محیط است و نمی‌توان آن را چشمه آب گرم به حساب آورد. 

برای سفر به چشمه گراب، این نکات را در نظر بگیرید
فرشید فرجی، فعال گردشگری می‌گوید: اگر قصد دارید از چشمه گراب بازدید کنید، این نکات را به خاطر بسپارید. این مکان با وجود زیبایی و طبیعت بکری که دارد، متأسفانه از زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی خاصی برخوردار نیست. نبود سایه‌بان مناسب یا سرویس بهداشتی ممکن است برای شما چالش‌هایی به همراه داشته باشد، بنابراین برای یک بازدید کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی کنید.
وی ادامه داد: اگر قرار است در ایام گرم سال به این منطقه بروید، حتماً زمانی نزدیک به غروب آفتاب را برای بازدید انتخاب کنید که از گرمای هوا کمی کاسته شده باشد. ضمن اینکه چشمه گراب در منطقه‌ای بادخیز واقع شده و برای سفر به آنجا بهتر است این نکته را هم مد نظر قرار دهید. 
با توجه به این شرایط و با در نظر گرفتن آب و هوای گرم و بادخیز منطقه، شاید بتوان بهترین زمان سفر به چشمه گراب را فصل بهار یا اوایل پاییز در نظر گرفت که گرما چندان آزاردهنده نیست.
البته در شهر ملک‌آباد امکانات رفاهی فراهم است که می‌توانید از آن استفاده کنید. این نکته را هم فراموش نکنید که مسیر منتهی به چشمه، مسیری خاکی با تپه‌های متعدد است که حدود 20 دقیقه پیاده‌روی دارد بنابراین کفش مناسب پیاده‌روی را فراموش نکنید.

این گونه‌های جانوری در منطقه اطراف چشمه دیده شده‌اند
حسین محمدخانی، رئیس یگان محیط‌زیست مشهد و محیط‌بانی که درمنطقه‌ چشمه گراب و اطراف آن فعالیت می‌کند در مورد پرنده‌هایی که در این منطقه می‌توان مشاهده کرد می‌گوید: پرنده‌هایی مثل تیهو و باقرقره شکم سیاه را در این منطقه اغلب می‌توان مشاهده کرد. مرغابی، غاز و همچنین پرنده‌های کنار آبزی مثل حواصیل و برخی پرنده‌های مهاجر در رودخانه کاله‌شور که در آن حوضه قرار دارد نیز دیده می‌شوند. گربه وحشی، خرگوش، روباه، شغال، گرگ و کفتار نیز در این منطقه توسط محیط‌بانان دیده شده‌ است.

زباله‌گاه ملک‌آباد برای چشمه گراب مشکل‌آفرین است
وی بزرگ‌ترین معضل محیط زیستی برای چشمه گراب را زباله‌گاه شهر ملک‌آباد می‌داند و می‌گوید: این زباله‌گاه در مجاورت چشمه گراب قرار دارد و پسماند و زباله‌های پلاستیکی از این زباله‌گاه به اطراف پراکنده شده و متأسفانه محیط را پر از زباله کرده است. مکان زباله‌گاه از اول در این نقطه تعریف شده بوده اما پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از ورود زباله به چشمه و به هم خوردن زیبایی محیط، مکان زباله‌گاه را تغییر دهند و به نقطه‌ای دورتر منتقل کنند.
این محیط‌بان ادامه می‌دهد: باید اطراف زباله‌گاه فنس وجود داشته باشد و زباله‌ها تفکیک یا دفن شوند، اما متأسفانه خودرو حمل زباله فقط آن‌ها را در زباله‌گاه تخلیه می‌کند. از آنجا که این منطقه کوهپایه‌ای است و نقطه بادخیزی محسوب می‌شود، وزش باد می‌تواند زباله‌های پلاستیکی را به اطراف پراکنده و چهره طبیعت را خراب کند.
محمد خانی عنوان می‌کند: پیش از این هم یک معدن سنگ در آن منطقه وجود داشت که به علت آب گوگردی چشمه، سنگ‌های آن جنس و بافت مناسبی نداشتند، از طرفی به دلیل همجواری با چشمه می‌توانست به آن آسیب بزند به همین دلیل مجوز آن تمدید نشده و فعلاً تعطیل است.

 تابلوی شنا ممنوع در اطراف چشمه وجود ندارد!
اما مسئله مهم دیگری که در مورد چشمه گراب وجود دارد و حتی می‌تواند خطرآفرین باشد، بحث ممنوعیت شنا در آب چشمه است. اطراف چشمه صخره‌ای است و از طرفی هم هنوز هیچ‌ کس به طور دقیق نمی‌داند عمق این آب چقدر است. گفته می‌شود حتی غواصان هم نتوانستند عمق آن را به طور دقیق مشخص کنند. حتی محلی‌های منطقه نیز طنابی را به سنگ‌های کناره می‌بندند و با کمک آن شنا می‌کنند که چندان پیشنهاد نمی‌شود. با وجود این محمد خانی می‌گوید: متأسفانه تابلوهای شنا ممنوع در اطراف چشمه توسط معتادان متجاهر به سرقت رفته است و در حال حاضر اگر افراد بدون اطلاع از وضعیت چشمه بخواهند از آن استفاده کنند، ممکن است خطرآفرین باشد.
گویا دزدیده شدن تابلوها در این منطقه سابقه‌ای طولانی دارد و موضوع تازه‌ای نیست. با این حال هزینه ساخت و نصب این تابلوها نیز موجب می‌شود تا اقدام به رفع این مشکل از سوی سازمان محیط زیست به کندی صورت بگیرد. موضوعی که برطرف نشدن آن برای گردشگران می‌تواند خطر جانی به همراه داشته باشد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه