پاسخ به یک ابهام در مورد جنگ غزه

پاسخ به یک ابهام در مورد جنگ غزه

در درگیری اخیر که جرقه آن با ترور چند تن از رهبران جهاد اسلامی در غزه آغاز شد، دست‌کم 33فلسطینی از جمله 10کودک و زن به شهادت رسیدند.


اما اینکه چرا جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) که کنترل نوار غزه را در دست دارد در جنگ یاد شده به جز اعلام حمایت رسمی از مواضع جهاد، مداخله و از زرادخانه موشکی خود استفاده نکرد حال به پرسشی مهم تبدیل شده است. 
تحلیلگران صهیونیست در تلاش هستند با سوءاستفاده، خسارات و تلفاتی که حماس پس از درگیری سال 2021 با اسرائیل (جنگ موسوم به سیف‌القدس) متحمل شد را عامل این مسئله قلمداد کنند؛ اما آیا واقعاً این‌گونه است؟
رژیم صهیونیستی سه چهار سالی می‌شود که با طیف گسترده‌ای از بحران‌های داخلی روبه‌رو است. در نهایت هر چند بنیامین نتانیاهو با ترفندهای مختلف توانست به کرسی نخست‌وزیری تکیه بزند اما اعتراضات خیابانی علیه طرح اصلاحات قضایی برای نوزدهمین هفته متوالی ادامه داشته است. این شکاف و اختلاف میان صهیونیست‌ها مسئله‌ای نیست که از چشم تیزبین تحلیلگران مقاومت پنهان بماند. نتانیاهو که در گرداب مشکلات داخلی گیر افتاده در فراری رو به جلو تلاش دارد با به راه انداختن جنگی خارجی از زیر بار مشکلات شانه خالی کند. اما مقاومت به‌درستی در تلاش است در دام طراحی شده از سوی صهیونیست‌ها نیفتد. 
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله سه روز پیش ضمن اشاره به این مسئله با تأکید بر اشتراک نظر مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی گفت: «محاسبات نتانیاهو برای اقدام صرف علیه جهاد اسلامی و هدف قرار ندادن دیگر گروه‌ها و ایجاد فتنه در مقاومت ناکام ماند. آرامش و حکمت در اداره نبرد، فرصت تحقق اهداف دشمن را از او گرفت. ما در تماس دائم با فرماندهی مقاومت در غزه هستیم و هر زمان مسئولیت ایجاب کند در کمک لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد». شاید دلیل ورود نکردن جدی حماس در نبرد اخیر هم در این واقعیت نهفته باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه