امر به معروف و نهی از منکر جز با رفاقت و مهربانی ممکن نیست

امر به معروف و نهی از منکر جز با رفاقت و مهربانی ممکن نیست

یک کارشناس مذهبی گفت: امام صادق(ع) در یکی از روایات خود می‌فرماید «امر به معروف و نهی از منکر نباید جز با رفاقت و مهربانی انجام گیرد».


حجت‌الاسلام‌ حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نقش مهم امام صادق(ع) در انتقال مفاهیم دینی اظهار کرد: با توجه به شرایط عصر زندگانی امام جعفر صادق(ع)، ایشان نسبت به سایر معصومین فرصت بیشتری برای انتقال و گسترش مفاهیم و آموزه‌های دینی داشتند. در مذهب شیعه بیشترین روایات از امام جعفر صادق(ع) و امام محمد باقر(ع) به دست ما رسیده است. به همین علت امام صادق(ع) را رئیس مذهب شیعه می‌دانند.
وی افزود: در روایات شیعه و اهل سنت نقل شده که آن حضرت حدود 4هزار شاگرد داشت و برخی از بزرگان اهل سنت و دانشمندان بزرگی چون جابر بن حیان از شاگردان امام صادق(ع) بوده‌اند. بر اساس بررسی‌ها مشخص شده بیشترین مفاهیم دینی و احادیث توسط ایشان منتقل شده است.
این کارشناس مذهبی  گفت: اهل بیت(ع) از عابدان و زاهدان زمانه خود بودند. عبادات امام جعفر صادق(ع) نیز از آن دسته خصوصیات شخصیتی ایشان بود که به آن پرداخته شده است. همچنین آن حضرت در زمینه‌های اخلاقی نیز الگوی مردم عصر خود بود و متناسب با فرهنگ و شرایط زمان خود رفتار و در تمام موارد اعتدال را رعایت می‌کرد.
ابراهیمی عنوان کرد: اهل بیت(ع) دنبال تمدن‌سازی و گسترش آن بودند. زندگی امام جعفر صادق(ع) نیز نمونه بارز این موضوع است؛ شاهد مثال آن هم حدیثی از ایشان است که می‌فرماید «آن چیزی که برای شما عزت به همراه دارد، برتری در علم و دانش است». رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این موضوع تأکید داشته‌‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه