پاسخ همه سؤال‌هایمان در قرآن است 

نگاهی به توصیه‌های امام رضا(ع) در خصوص فراگیری قرآن

پاسخ همه سؤال‌هایمان در قرآن است 

علاقه و اهتمام امام رضا(ع) به قرآن برای افرادی که با سیره ایشان آشنا هستند، امر واضحی است.


​​​​​​​به گفته کارشناسان دینی، امام رضا(ع) که یکی از همان مفسران واقعی قرآن بود، در طول زندگی پر برکتش عنایت بسیار ویژه‌ای به این راهنمای بزرگ داشته و علاوه بر استفاده‌ای که در بعد شخصی و فردی از آن داشته در ابعاد دیگر نیز بهره‌های فراوانی از این کتاب گرفته و به دیگران انتقال داده است.
حسین بن احمد می‏گوید: امام رضا(ع) روزی درباره قرآن صحبت می‌کرد و درزمینه عظمت مفاهیم و دلایل روشن و اعجاز نظم آن فرمود: «قرآن، ریسمان محکم خداوند و دستگیره استوار و راه روشن و مستقیم او است که انسان سالک را به بهشت رهنمون می‏سازد و از ارزش و رونق نمی‌افتد، زیرا قرآن برای زمانی مخصوص و معین قرار داده نشده، بلکه حجت، دلیل و برهان خدا برای همه انسان‌ها در همه ‏زمان‌هاست که هیچ‌گونه باطلی نه از پیش رو و نه از پشت سر به سراغ آن نمی‏آید چرا که از سوی خداوند حکیم و شایسته ستایش، نازل شده است».
(عیون اخبارالرضا(ع)،ج2، ص286) 
بر این اساس، ایشان قرآن را کتاب هدایت در همه زمان‌ها دیده و در خصوص یاری گرفتن از آن چنین روایت کرده‌اند؛ ریان بن صلت می‏گوید: از حضرت رضا(ع) سؤال کردم نظر شما درباره قرآن چیست؟ فرمود: قرآن کلام خداست، از آن نگذرید (قدم فراتر ننهید) و از غیر آن هدایت مجویید که گمراه خواهید شد». (عیون اخبارالرضا(ع)، ج1، ص445)
امام رضا(ع) در بیان اینکه قرآن پاسخگوی همه نیازهای انسان و ضرورت‌های اجتماع در زندگی مادی و معنوی بشر است، می‏فرماید: خداوند رسولش را به سوی خود فرانخواند، مگر پس از اینکه دین را برای او کامل کرد و قرآن را بر او فرو فرستاد، قرآنی که در آن همه چیز به تفصیل بیان شده و حلال و حرام، حدود، احکام و هر چیز دیگری که مردم بدان نیازمندند. خداوند درباره‏ قرآن می‏فرماید: ما در قرآن از بیان هیچ چیز فروگذار نکردیم. (انعام، 38)[عیون اخبارالرضا(ع)، ج1، ص445]
ایشان در توصیه و سفارشی فراگیر و همگانی می‏فرماید: روایت شده حضرت رسول(ص) فرمود: برای خانه‌های خود، سهمی از تلاوت قرآن قرار دهید، چون هر کس در خانه خود قرآن تلاوت کند، کارهای اهل آن خانه، آسان و خیر و برکت در آن خانه زیاد شود و هر خانه‏ای که در آن قرآن تلاوت نکنند، کارها بر اهل آن تنگ شده و خیر و برکت در آن خانه کم شود و ساکنان آن، بی‏برکت و در نقصان باشند. (وسائل‌الشیعه، ج4، ص85)
خوب است حالا که در حرم مطهر ایشان فرصت آموزش و فراگیری و انس با قرآن فراهم است به سفارش‌های این امام بزرگوار درخصوص پرداختن به قرآن کریم توجه کرده و در کنار زیارت، از این فرصت نیز بهره ببریم. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه