ماراتن چهارم برای کرسی‌های هیئت رئیسه مجلس

رقابت سنگین در سال انتخاباتی

ماراتن چهارم برای کرسی‌های هیئت رئیسه مجلس

انتخابات چهارمین دوره هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم امروز در حالی برگزار می‌شود که شاید برخی جریان‌ها انتظار داشتند و حتی کوشیدند این رویداد سیاسی را در سالی که قرار است انتخابات هم برگزار شود، زیر سایه برخی از اتفاق‌ها و جریان‌سازی‌ها قرار دهند و از آن برای جذب آرای مردمی استفاده نمایند.


​​​​​​​ بااین‌حال باوجود این تحرکات و تلاش‌ها به‌نظر می‌رسد در اجلاسیه چهارم، چالش‌های کمی برای چهره اول مجلس یازدهم یعنی محمدباقر قالیباف رقم بخورد و او این بار بی‌رقیب‌تر از گذشته ریاستش بر مجلس را ادامه می‌دهد.
هیئت‌رئیسه مجلس دارای ۱۲ پست است که شامل رئیس، دو نایب‌رئیس، ۶ دبیر و سه کارپرداز یا ناظر است. این اعضا با رأی‌گیری و توسط دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند. کسی که بر کرسی سبز میانی سکوی هیئت‌رئیسه مجلس تکیه می‌زند، خودبه‌خود علاوه بر اینکه یک چهره کاریزماتیک و دارای نفوذ سیاسی است که توانسته به این جایگاه در مجلس برسد، در رده سران قوا قرارگرفته و از اختیارات و قدرت بالایی در فرایند سیاسی نظام برخوردار می‌شود.
قدرت این جایگاه در بزنگاه‌های مختلف خودنمایی کرده است مثل نقشی که علی لاریجانی در تصویب برجام در مجلس ایفا کرد یا نقش و تأثیر قالیباف در پیگیری و اجرای مصوبات سران قوا با اختیارات ویژه از سوی رهبر معظم انقلاب در دوره کرونا.
بااین‌حال تکیه زدن بر این کرسی چندان هم ساده و به‌دوراز چالش‌ها نبوده است. موضوعی که شاید علی لاریجانی بیش از دیگر اسلاف خود در مجلس دهم به دلیل رقابت درون جناحی آن را تجربه کرد. با خروج علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده از مجلس که یکی شهردار تهران و دیگری معاون رئیس‌جمهور شد، حالا قالیباف با خیال راحت‌تری چهارمین سال ریاست بر مجلس را برای خود حتمی می‌بیند.هرچند برخی تحلیلگران و شاید هم به درست معتقدند پایداری‌ها برای رقابت با او جدی هستند، اما این نکته دور از واقعیت نیست که آن‌ها می‌دانند حداقل در این دوره ظرفیت رسیدن به این کرسی را ندارند و از این رقابت برای گرفتن امتیاز، هم در مدیریت مجلس و هم در سال منتهی به انتخابات می‌خواهند استفاده کنند.
تا لحظه نگارش این گزارش گزینه‌های جدی رقابت برای قالیباف، چهره‌هایی چون مرتضی آقا تهرانی و الیاس نادران بوده‌اند. اولی دبیر کل سابق جبهه‌پایداری است که هنوز حضورش در رقابت گمانه است و دومی عضو جمعیت ایثارگران که از منتقدان با صدای بلند مدیریت قالیباف در سه سال گذشته بوده است.

نادران با اتهام شروع کرد
الیاس نادران اما پرسروصدا و جنجالی وارد این رقابت شده و دیروز با نگارش نامه‌ای تند در نقد قالیباف، خطاب به نمایندگان، نامزدی‌اش برای کرسی ریاست مجلس را اعلام کرد.
او نوشت: اگر مدیریت مجلس شفاف عمل می‌کرد داستان خودروهای شاسی‌بلند مربوط به سال۱۴۰۰ که در حوزه اجرایی مجلس اتفاق افتاده است، این‌چنین دامن مجلس را نمی‌گرفت.
او همچنین قالیباف را متهم به دست‌کاری مصوبات مجلس برای اجرای نظرات هیئت عالی نظارت مجمع کرده و با اشاره به انتقاد رهبر معظم انقلاب از عملکرد مجلس یازدهم، نوشت: انتظار این بود که مجلس در ماجرای اغتشاشات سال گذشته نقش اقناع‌کننده برای افکار عمومی ایفا کند، اما رئیس مجلس چه سهم تأثیرگذاری در مسئولیت اجتماعی پذیرفت؟ 

چهار سال بااقتدار
اما در میدانی که زاکانی و قاضی‌زاده پیش‌تر نتوانستند قالیباف را شکست دهند، پیروزی این دو بر قالیباف، تنها گزینه فراکسیون انقلاب، اصلی‌ترین جریان مجلس یازدهم برای ریاست مجلس آن‌گونه که ابوالفضل عمویی سخنگوی این فراکسیون اعلام کرد، بعید به نظر می‌رسد، آن‌هم وقتی‌که به گفته ذبیح‌الله اعظمی عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون مستقلان مجلس گزینه این فراکسیون نیز محمدباقر قالیباف است.
نباید فراموش کنیم این دو نفر قبلاً هم این میدان را آزموده و با اختلاف معناداری آن را واگذار کرده‌اند. شاید اگر این دو برای کرسی نایب‌رئیسی مجلس نامزد می‌شدند یا بشوند بخت بلندتری برای برنده شدن داشته باشند و حتی بیشتر از موقعیت فعلی بتوانند بر مدیریت قالیباف در سال آخر نیز اثر بگذارند.

ذوالنور به‌‎جای نیکزاد
امسال هم به روال همه ادوار رقابت سنگین و سهمیه‌ای را می‌توان برای کرسی‌های نواب رئیس متصور شد. ابوالفضل عمویی سخنگوی فراکسیون انقلاب، بزرگ‌ترین تشکل فراکسیونی مجلس دیروز پس از جلسه نهایی و رأی‌گیری داخلی این فراکسیون گفت عبدالرضا مصری و مجتبی ذوالنوری برای نواب رئیسی مجلس، از سوی این فراکسیون معرفی و نهایی شده‌اند. 

پایداری و دو گزینه ممکن
حال باید دید علی نیکزاد از این رقابت کنار خواهد کشید یا نه؟ و آیا موفق می‌شود حمایت جبهه پایداری را پس از یک دوره فاصله نظرات دوباره بدست آورد؟ هرچند برخی تحلیلگران معتقدند نامزدهای پایداری احتمالاً به‌صورت مستقل در این انتخابات شرکت خواهند کرد.
اما باوجود نزدیک به 50 نامزد برای هر 12 کرسی هیئت‌رئیسه باید منتظر ماند و دید امروز در جلسه علنی مجلس چه نام‌های دیگری در فهرست قرار خواهند گرفت.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه