«دلارزدایی» محور اصلی اجلاس پایاپای آسیایی

«دلارزدایی» محور اصلی اجلاس پایاپای آسیایی


به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، محسن کریمی، معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی با بیان اینکه پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی با نیم قرن سابقه روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه؛ دوم و سوم خرداد سال جاری در بانک مرکزی برگزار خواهد شد، گفت: اتحادیه پایاپای آسیایی با هدف کاهش نیاز و وابستگی به ارزهای جهان‌روا به‌ویژه دلار در دهه 70 میلادی تأسیس شد.
به گزارش فارس، این مقام بانک مرکزی افزود: ظرفیت خوبی برای دلارزدایی در اتحادیه پایاپای آسیایی شناسایی شده، خوشبختانه دبیرخانه اتحادیه در بانک مرکزی ایران است و از سال گذشته در اجلاس 50 این اتحادیه مصوب شد جمهوری اسلامی ایران میزبان اجلاس پنجاه و یکمین این اتحادیه باشد. وی افزود: در راستای گسترش و تقویت این اتحادیه تلاش‌هایی به منظور پذیرش سایر کشورها در اتحادیه پایاپای آسیایی انجام شده است. در حال حاضر 9 کشور عضو اتحادیه از زمان تأسیس تاکنون هستند و کشورهای مهمی همچون ایران، هند، پاکستان و دیگر کشورها در شبه قاره هند در این اتحادیه حضور دارند. کریمی با بیان اینکه در یک‌سال گذشته کشورهای جدیدی درخواست عضویت در این اتحادیه را داده‌اند، گفت: در این اجلاس علاوه بر حضور 9 عضو اصلی اتحادیه پایاپای آسیایی کشورهای روسیه، بلاروس، افغانستان و بانک توسعه اسلامی نیر حضور خواهند داشت. معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی در مورد سطح برگزاری اجلاس پایاپای آسیایی گفت: اجلاس پنجاه و یکم در سطح رؤسای کل بانک‌های مرکزی عضو اتحادیه، جانشینان و قائم‌مقام‌ها و معاونان آن‌ها به همراه مقامات بانک‌های مرکزی سه کشور روسیه، بلاروس و افغانستان و بانک توسعه اسلامی برگزار خواهد شد.
وی افزود: علاوه بر نحوه عضویت و استفاده از ارزهای محلی برای تسویه مبادلات، سه ارز دیگر به عنوان ارزهای سبد تسویه در دستور کار اجلاس قرار دارد تا در حد امکان وابستگی و نیاز کشورها را برای پایاپای‌سازی در دفاتر اتحادیه به دلار و یورو کاهش دهیم. کریمی با تأکید بر اینکه 9 عضو اصلی در اتحادیه پایاپای آسیایی هستند، گفت: ‌سه کشور به صورت حضوری عضو ناظر در این اتحادیه هستند که امیدواریم تصمیمات خوبی در این اجلاس گرفته شود و گامی برای تقویت این اتحادیه در زمینه دلارزدایی و کاهش وابستگی به زیرساخت‌های پولی و بانکی تحت کنترل برداشته شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه