بارگاه منور رضوی آماده میزبانی از زائران غیرایرانی

مدیر زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی از تدارک وسیع در دهه کرامت خبر داد

بارگاه منور رضوی آماده میزبانی از زائران غیرایرانی

مدیر زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی گفت: این مدیریت، ویژه‌برنامه‌های متنوعی برای زائران غیرایرانی در دهه کرامت تدارک دیده است.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ذوالفقاری در گفت‌وگو با خبرنگار آستان‌نیوز، به تشریح ویژه برنامه‌های این مدیریت در ایام جشن‌های دهه کرامت پرداخت و اظهار کرد: دهه مبارک کرامت از میلاد حضرت معصومه(س) تا ولادت امام رضا(ع) مناسبتی است که با ابتکار آستان قدس رضوی در میان محبان و علاقه‌مندان به امام رضا(ع) هر سال در مقایسه با سال گذشته با شکوه هر چه بیشتر برگزار می‌شود.
به گفته وی دهه کرامت یکی از ایام و مناسبت‌های خاص و ویژه در حرم امام رضا(ع) محسوب می‌شود که تمامی بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی برای بزرگداشت این مراسم برنامه‌های متنوعی را در دستور کار خود قرار می‌دهند و مدیریت زائران غیرایرانی نیز که مسئولیت خدمتگزاری به زائران حوزه بین‌الملل و غیرایرانی‌هایی که برای عرض ارادات به شهر مشهد سفر کرده و به محضر ثامن‌الحجج(ع) شرفیاب می‌شوند را دارد، برنامه‌های گوناگونی برای این ایام پیش‌بینی کرده است.

رونمایی از کتاب «فی رحاب الامام رضا(ع)» 
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالفقاری رونمایی از کتاب «فی رحاب الامام رضا(ع)» که به چهار زبان عربی، فارسی، اردو و آذری تولید شده را یکی از این برنامه‌ها برشمرد و افزود: این کتاب ویژه کودکان زائر غیرایرانی تولید شده و در این ایام به آنان تقدیم می‌شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در حاشیه برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع)، پیش‌نشستی تخصصی با حضور مخاطبان ایرانی و غیرایرانی با موضوع «عدالت زن و حضور اجتماعی» در دهه کرامت برگزار خواهد شد که در این پیش‌نشست علمی شخصیت‌های برجسته ایرانی و غیرایرانی به ارائه نظرات خود می‌پردازند.
مدیر زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی ادامه داد: در حوزه ادبیات و شعر نیز قالبی از ارائه شعر با عنوان «تخمیس» وجود دارد که برای نخستین بار این گونه از شعر در حرم مطهر رضوی در قالب شب شعر ادبی با حضور شاعران عرب‌زبان برگزار می‌شود.
 
برگزاری جشن تکلیف ویژه 150 دختر نومکلف از 17 ملیت
وی همچنین برگزاری جشن تکلیف ویژه دختران تازه مکلف شده از 17ملیت را از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده این ایام دانست و عنوان کرد: این ویژه‌برنامه با حضور 150 دختر نومکلف برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالفقاری با بیان اینکه این مدیریت برای زائران اردوزبان نیز برنامه‌هایی را در نظر گرفته است، گفت: مجله خانوادگی زائر ویژه اردوزبانان تهیه شده که در این ایام در اختیار آنان قرار می‌گیرد. همچنین ویژه این گروه از زائران نشست علمی با موضوع «آثار هجرت امام رضا(ع) به خراسان» در سالن شهدای فاطمیون واقع در باب‌الهادی(ع) حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.
 
برپایی نمایشگاه عشرالولایه
وی ادامه داد: با همکاری هنرمندانی از کشورهای لبنان، عراق، بحرین و ایران نمایشگاه «عشرالولایه» در رواق دارالرحمه در این ایام به مدت 10روز برپا می‌شود که شامل تابلوهای خطاطی، نقاشی و گرافیک است و در حاشیه این نمایشگاه نیز هنرمندان به صورت زنده به خلق آثار هنری می‌پردازند.
مدیر زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی تصریح کرد: مسابقاتی ویژه مخاطبان کودک، مسابقه مداحی و اجرای گروه‌های سرود به زبان عربی، اردو و هشت زبانه از دیگر برنامه‌های اجرایی در این ایام است.
 
بزرگداشت شهدای فتح خرمشهر
وی گفت: به مناسبت فتح خرمشهر که امسال مقارن با دهه کرامت شده، در صحن غدیر با مشارکت خوزستانی‌های مقیم مشهد نیز برنامه‌ای برای بزرگداشت شهدای فتح خرمشهر و جهاد عشایر علیه استکبار و استعمار انگلستان در روز سوم خرداد تدارک دیده شده است.
به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالفقاری در دهه کرامت تئاتری توسط گروه عرب‌زبان با محوریت اشعار و زندگی دعبل خزایی با عنوان «اشک خاک» در صحن مبارک غدیر حرم مطهر رضوی اجرا و به محضر زائران گرامی تقدیم خواهد شد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه