نشستی در تایلند با موضوع غزه

معاون سیاسی وزارت خارجه در بانکوک مواضع کشورمان درباره فلسطین را تشریح کرد

نشستی در تایلند با موضوع غزه

علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان که در بخش نخست تور آسیایی خود پس از فیلیپین وارد بانکوک پایتخت تایلند شده بود، در یک نشست رسانه‌ای با حضور خبرنگاران چند رسانه اصلی تایلند در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران حضور یافت و به پرسش‌های آن‌ها درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی پاسخ داد.


به گزارش مرکز اطلاع‌ رسانی وزارت خارجه، علی باقری در پاسخ به این پرسش خبرنگاری که پرسید چرا جنبش حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل حمله‌ور شد، گفت: «موضوع غزه از ۷ اکتبر آغاز نشده، بلکه مسئله از هفت دهه پیش آغاز شده و ریشه در اشغالگری صهیونیست‌ها طی بیش از 70سال گذشته دارد و ۷ اکتبر واکنش به هفت دهه اشغالگری صهیونیست‌ها بود.
علی باقری با تأکید بر اینکه در جای جای دنیا مردم برای اینکه به حقوق خود دست یابند می‌توانند از سازوکار صندوق رأی استفاده کنند، اما فلسطینی‌ها به‌عنوان صاحبان اصلی سرزمین فلسطین برای اینکه بخواهند به بدیهی ترین حقوق خود که داشتن سرزمین مستقل است، دست یابند، باید با جنگنده‌ها و تانک‌های اسرائیلی بجنگند، تصریح کرد: صهیونیست‌ها چنان فضا را بر مردم فلسطین تنگ کردند، که راهی جز مبارزه مسلحانه برای رسیدن به حقوق خود باقی نگذاشته‌اند. بنابراین مقاومت حق ذاتی، مشروع و انکارناپذیر مردم فلسطین است و هیچ مرجعی هم نمی‌تواند این حق زوال‌ناپذیر را از آن‌ها سلب کند.
علی باقری در پاسخ به این پرسش که سرنوشت جنگ در غزه را چگونه پیش‌بینی می‌کنید، گفت: این واقعیت که بیش از 60 درصد شهدای غزه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، به هر ناظر بی‌طرفی می‌فهماند که آنچه در غزه جاری است یک جنگ نیست، بلکه یک نسل‌کشی تمام عیار و یک جنایت جنگی آشکار است. آینده منطقه از آن صاحبان منطقه از جمله فلسطینی‌هاست و صهیونیست‌ها هیچ جایگاهی در منطقه ندارند.
معاون وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه صهیونیست‌ها باید بپذیرند راهی جز پایان‌دادن به اشغالگری و تجاوز پیش روی آن‌ها نیست، تصریح کرد: هرچه صهیونیست‌ها بیشتر در غزه جنایت کنند، آتش خشم مردم فلسطین و ملت‌های آزاده در جهان علیه اشغالگران سفاک بیشتر خواهد شد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه درباره راه حل نهایی موضوع فلسطین گفت: همه‌پرسی از همه مردم فلسطین اعم از ساکنان فعلی سرزمین‌های اشغالی و دیگر فلسطینیان مقیم در سراسر جهان برای تعیین سرنوشت خود و تعیین سازوکار حکمرانی مطلوب آن‌ها، تنها راه حل دمکراتیک و منطبق با معیارهای بین‌المللی و از همه مهم‌تر راه‌حلی پایدار است. باقری با طرح این پرسش ادامه داد: چرا مدعیان حقوق بشر و دموکراسی به این راه‌حل تمکین نمی‌کنند و به خود اجازه می‌دهند حقوق یک ملت بزرگ و ریشه‌دار را تضییع کنند؟
باقری در تبیین اینکه آنچه در غزه می‌گذرد، جنگ نیست، بلکه نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است، تصریح کرد: آیا شما می‌توانید بگویید طی ۴۵ روز حملات وحشیانه صهیونیست‌ها، چند هواپیمای جنگی فلسطینی‌ها در غزه توسط صهیونیست‌ها ساقط شده، چند تانک فلسطینی‌ها در غزه توسط صهیونیست‌ها منهدم شده و یا چند نفربر زرهی فلسطینی‌ها در غزه توسط صهیونیست‌ها به غنیمت گرفته شده است؟ پاسخ قطعاً هیچ است، پس صهیونیست‌ها با چه چیزی در غزه  می جنگند، جز کودکان و زنان و مردم بی‌پناه که تنها جرمشان این است که می‌خواهند در سرزمین خودشان به آرامی زندگی کنند و در مقابل، متجاوزان صهیونیست آن را برنمی‌تابند؟
باقری در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی ملت که پرسید نظر ایران درباره راه‌حل دو دولتی چیست، اظهار کرد: مشکل از همین جا آغاز می‌شود که غیر فلسطینی‌ها بخواهند درباره فلسطین تصمیم بگیرند، چرا ما و شما به خودمان اجازه می‌دهیم تا درباره سرنوشت مردم فلسطین تصمیم بگیریم، راه‌حل مسئله فلسطین در اختیار مردم فلسطین است و مردم فلسطین نیاز به قیم ندارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه