«تست گرم» فاز اول خط 3  قطار شهری مشهد مقدس

شهردار مشهد مقدس خبر داد

«تست گرم» فاز اول خط 3  قطار شهری مشهد مقدس

شهردار مشهد مقدس با اشاره به آغاز انجام تست گرم فاز نخست خط3 در روز 18 فروردین گفت: قطار شهری، امسال با راه‌اندازی فاز اول خط3  به حرم مطهر رضوی متصل خواهد شد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا قلندرشریف در این خصوص افزود: یکی از موضوعات مهم در کلانشهرها بحث حمل‌ونقل عمومی به ‌ویژه توسعه خطوط قطار شهری است.
وی بیان کرد: خوشبختانه با تلاش همکارانم در معاونت عمران، شرکت قطار شهری مشهد و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) این نوید را به زائران و مجاوران علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) می‌دهم که 18فروردین‌ شاهد انجام تست گرم فاز یک خط 3 قطار شهری مشهد خواهیم بود.
شهردار مشهد تصریح کرد: با انجام تست گرم فاز یک خط3 در 18فروردین‌، قادر خواهیم بود امسال فاز نخست خط 3 به طول 6کیلومتر حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) را به بهره‌برداری برسانیم که با بهره‌برداری از این فاز خط یک، 2 و 3 از طریق ایستگاه باب‌الجواد(ع) به حرم مطهر رضوی متصل خواهد شد.
قلندرشریف ادامه داد: در کنار این مهم، با بهره‌برداری از فاز نخست خط3 قطار شهری، دسترسی به حرم مطهر رضوی برای زائرانی که از فرودگاه، راه‌آهن و پایانه مسافربری امام رضا(ع) به مشهد وارد می‌شوند نیز فراهم خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر هزینه اجرای هر کیلومتر قطار شهری بیش از 50میلیون دلار است که با احتساب قیمت دلار که اکنون حدود 60 هزار تومان است، اجرای هر کیلومتر آن حدود 3هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. بر این اساس برای اجرا و بهره‌برداری 6 کیلومتر فاز نخست خط3 بیش از 18 هزار میلیارد تومان از منابع شهرداری و اوراق مشارکت هزینه شده است.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه در کنار اقدام‌های صورت گرفته برای بهره‌برداری از فاز نخست، امسال باقیمانده حفاری تونل 28 کیلومتری خط3 نیز به پایان خواهد رسید، اظهار کرد: همچنین در نظر داریم حفاری تونل خط4 را نیز که اکنون به‌ صورت مکانیزه در حال انجام است، تا سال 1404 به پایان برسانیم.
قلندرشریف با بیان اینکه در مجموع طول کل مسیر خط4 قطار شهری مشهد 85 کیلومتر است، اضافه کرد: البته این امکان وجود دارد که در مطالعات آینده به این مسیر افزوده شود.
وی تصریح کرد: یکی از نکات مهم در ساخت خطوط قطار شهری مشهد این است که یک سر این خطوط در مناطق کم‌برخوردار شهر در نظرگرفته و اجرا شده است که این امر، حمل‌ونقل ارزان را برای همه شهروندان که با افزایش قیمت امسال به هزار و 500 تومان رسیده، فراهم کرده است.
شهردار مشهد با اشاره به توجه ویژه شهرداری به تولید و دانش بومی گفت: در بحث قطار شهری، تمامی روندها از مطالعات، طراحی، نظارت و اجرای خطوط توسط متخصصان داخلی و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) انجام ‌شده است.
قلندرشریف افزود: در همین راستا یکی از نکات قابل‌توجه در ساخت خط3 استفاده از ریل ایرانی بوده که توسط ذوب‌آهن اصفهان تولید ‌شده است. امیدواریم بتوانیم در آینده با اقدام‌هایی که در حوزه ساخت واگن در کشور در حال انجام است، از واگن‌های ایرانی نیز در خطوط قطار شهری کشور 
بهره‌مند شویم.
وی اظهار کرد: این در حالی است که در حوزه بهره‌برداری نیز بسیاری از قطعات مورد نیاز با استفاده از دانش بومی و مهندسی معکوس تولید می‌شود که صرفه‌جویی بسیاری را در هزینه‌ها به دنبال دارد.
شهردار مشهد ادامه داد: اکنون در حال حرکت به سمتی هستیم که بتوانیم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ساخت قطار شهری هرچه بیشتر از قطعات و دانش ایرانی استفاده کنیم. 
وی گفت: درمجموع امیدواریم با انجام تست گرم امسال 6 کیلومتر فاز نخست خط3 حد فاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) را بهره‌برداری و قطار شهری را به حرم مطهر رضوی متصل کنیم.
شهردار مشهد در ادامه افزود: در کنار اقدام‌های صورت گرفته برای توسعه خطوط ریلی، در بحث نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز امسال قرار است 400تا500 دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شود که این موضوع نشان‌دهنده توجه ویژه شهرداری و شورای اسلامی شهر به توسعه حمل‌ونقل عمومی است.
قلندر شریف بیان کرد: همچنین این نوید را به مردم عزیز به ویژه ساکنان محدوده دهرود می‌دهم که عملیات اجرایی پروژه تعریض «پل دهرود» که یکی از مطالبات قدیمی مردم عزیزمان است، به اتمام رسیده و این پروژه همزمان با عید سعید فطر به بهره‌برداری خواهد رسید که بی‌شک تأثیر بسیار زیادی در کاهش ترافیک سنگین این محدوده خواهد داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه