دفاع در برابر ظالم، یکی از مسلمات و توصیه‌های قرآن است

حجت‌الاسلام غلامرضا پیوندی با تفسیر انواع «جهاد» در آیات الهی مطرح کرد 

دفاع در برابر ظالم، یکی از مسلمات و توصیه‌های قرآن است


حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی، مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به عملیات «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی و تبیین مبانی قرآنی دفاع مشروع و تنبیه متجاوز گفت: یکی از مسائل مهم در آموزه‌های دینی، بحث جهاد و دفاع است. جهاد و دفاع دو واژه مهمی هستند که در آموزه‌های دینی بارها به آن‌ها پرداخته شده است. در قرآن و روایات به این بحث به صورت مفصل پرداخته شده است. واژه جهاد بار‌ها در قرآن مورد اشاره قرار گرفته؛ البته هم جهاد با دشمن درونی و به‌اصطلاح تزکیه نفس و جهاد با نفس و هم جهاد با دشمن بیرونی و درگیری با دشمنان بیرون مدنظر بوده است.
وی افزود: قرآن کریم در برخی از آیات به مسلمانان برای جنگ و دفاع اجازه داده است. به‌ویژه برای کسانی که جنگ بر آن‌ها تحمیل شده و مورد ستم واقع شده‌اند. خداوند متعال در آیات متعددی به همه مسلمانان و کسانی‌که به شهر، خانه و زندگی‌شان تعرض شده اجازه دفاع داده است. همان‌طور که در آیات ۳۹ و ۴۰ سوره حج می‌فرماید: «به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل شده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفته‌اند و خدا بر یاری آن‌ها تواناست» و یا «آن مؤمنانی که به ناحق از خانه‌هاشان آواره شده (و جرمی نداشتند) جز آنکه می‌گفتند پروردگار ما خدای یکتاست».
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: خداوند متعال در آیه نورانی دیگری از قرآن کریم اجازه داده مسلمانان در راه خدا با ظالمان، ستمگران و کسانی‌که به آنان و سرزمینشان حمله می‌کنند و می‌جنگند، نبرد کنند، به طوری‌که در آیه۱۹۰ سوره بقره می‌فرماید: «وَ قاتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ الَّذینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ» و در راه خدا با کسانی که با شما می‌جنگند، نبرد کنید و البته مواظب باشید از حدود الهی تجاوز نکنید «ولاتعتدوا» که خداوند متعال معتدین و متجاوزان را دوست ندارد یا در آیات دیگری که تعدادش زیاد است، به این بحث مهم اشاره شده است.
پیوندی اظهار کرد: در هر حال، واژه جهاد و دفاع دو واژه مهم هستند و اسلام تأکید می‌کند اسلام و مسلمین شروع به درگیری نمی‌کنند. معمولاً سیره ائمه(ع) و پیامبر(ص) این بوده که ابتدا شروع به جنگ نمی‌کردند، ولی وقتی مورد تعدی و تجاوز قرار می‌گرفتند، آنجا بحث جهاد مطرح می‌شد و نیز آیه ۱۹۰ بقره تأکید می‌کند در راه خدا با کسانی که با شما می‌جنگند، نبرد کنید و از حد خدا تجاوز نکنید.
وی با اشاره به آیه ۱۹۴ سوره بقره، ادامه داد: خداوند متعال می‌فرماید «فَمَنِ اعْتَدی عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی عَلَیْکُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ‏، هر کسی که به شما تجاوز کند، شما می‌توانید به همان اندازه با او مقابله کنید و تعدی که می‌کند شما مبارزه کنید و البته بدانید خدا با پرهیزکاران است. یعنی می‌خواهد بگوید در عین حال که از خودتان دفاع می‌کنید، باید به مقاتله و مبارزه با آن‌ها هم بپردازید. مواردی که اشاره شد برخی از آیات نورانی کلام وحی و درباره حق جهاد و دفاع است.
مدیرگروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به بحث جهاد در قرآن و عترت گفت: در اسلام چند عنوان جهاد مطرح شده است؛ جهاد ابتدایی، جهاد دفاعی که به دو بخش کلی تقسیم می‌شود و هر کدام توضیحات خاص خود را دارد، اما به طور کلی جهاد گاهی برای خاموش کردن فتنه است. قرآن کریم در آیه ۱۹۳ بقره می‌فرماید: «و با کفار جهاد کنید تا فتنه و فساد از روی زمین برطرف شود و دین خدا حاکم باشد و بس و اگر (از فتنه) دست کشیدند (با آن‌ها عدالت کنید که) تجاوز جز بر ستمکاران روا نیست». خداوند متعال در این آیه بر جهاد در راه خدا و حمایت از مظلومان سفارش کرده و در آیه ۷۳ و ۷۵ نسا می‌فرماید  چرا شما در راه خدا و در راه مردان و زنان و کودکانی که به دست ستمگران، مستضعف واقع شدند، پیکار نمی‌کنید. همان مظلومانی که می‌گویند خدایا ما را از این شهر [جریان بحث مکه] که اهلش ستمگر هستند، بیرون ببر و برای ما از سوی خدا یار و یاوری قرار بده. این هم یک نوع جهاد بوده که در قرآن به آن پرداخته شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه