بایدن از نوازش بچه لوس دست بردارد

پیشنهاد نشریه «نیشن» به رئیس جمهور آمریکا درباره نوع مواجهه با خاورمیانه

بایدن از نوازش بچه لوس دست بردارد

نشریه آمریکایی «نیشن» که به انتشار گزارش‌های انتقادی درباره روند تصمیم‌گیری‌ سران کشورهای بزرگ شهره است، در تازه‌ترین نوشتار خود به تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا پرداخته و با تیتر «بنیامین نتانیاهو، آمریکا را وارد یک جنگ بزرگ در خاورمیانه خواهد کرد؟» رویکرد جو بایدن درقبال تنش‌آفرینی‌های تل‌آویو را به باد انتقاد گرفت.


نیشن در مقدمه نوشت: روز یکشنبه، ان‌بی‌سی نیوز گزارش قابل‌توجهی درباره واکنش متناقض جو بایدن به تشدید تنش‌های اخیر در خاورمیانه، که اول آوریل
(13 فروردین) با بمباران کنسولگری ایران در دمشق آغاز شد، منتشر کرد. به دنبال آن، حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل انجام شد. سه فرد مطلع در این باره به ان‌بی‌سی گفته‌اند  جو بایدن که تعهد آهنین دولتش در دفاع از اسرائیل را علناً اعلام کرده، به‌طور خصوصی ابراز نگرانی کرده که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در تلاش است واشنگتن را به یک درگیری گسترده‌تر بکشاند.

بایدن دو رو
این نشریه آورده: این گزارش برای هر کسی که متعهد به سیاست‌گذاری منسجم و حتی منطق ابتدایی باشد، یک پرسش جدی مطرح می‌کند؛ چرا بایدن علناً وعده «حمایت آهنین» از طرفی را می‌دهد که شخص رئیس‌جمهور به‌طور درگوشی می‌گوید در تلاش است ایالات متحده را به جنگی فاجعه‌بار بکشاند؟
در حقیقت، این دوگانگی رسمی – غیررسمی (عمومی-خصوصی) یک تاکتیک آشنای بایدن است. از زمان آغاز بحران کنونی خاورمیانه با حمله 7 اکتبر، جو بایدن در خلوت یک چیز می‌گوید در حالی که در ملأعام به‌گونه‌ای متفاوت رفتار می‌کند. فرمول معمول این بوده که بایدن «ناامیدی» و «نگرانی» خصوصی خود را درخصوص تعداد زیاد تلفات غیرنظامی فلسطینی ابراز کند، در حالی که در حوزه عمومی بسیار ‌کم به این مسئله توجه دارد و همچنان به اسرائیل کمک می‌کند.
این سیاست دو وجهی، به این امید است که نزدیکی بایدن به نتانیاهو، به رئیس‌جمهور اهرمی بدهد تا نخست‌وزیر را متقاعد کند دست به اقداماتی بزند؛ حل و فصل بحران با فلسطینی‌ها و جلوگیری از راه‌اندازی یک جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تر. اما راهبرد واشنگتن در هر دو زمینه به‌طرز بدی شکست خورده است. با این روند، او آمریکا را وارد یک جنگ فاجعه‌بار دیگر در خاورمیانه می‌کند.

کاخ سفید و کارت سفید جنایت
نیشن افزود: کارت سفید دولت بایدن به اسرائیل در ایجاد فاجعه کنونی کمک کرد، بنابراین کاخ سفید سزاوار نکوهش است. با وجود این، اکنون هم ایالات متحده و هم ایران به‌وضوح علاقه‌مند به اجتناب از یک جنگ بزرگ‌تر هستند. این نکته در مورد اسرائیل و حداقل بنیامین نتانیاهو به هیچ عنوان درست نیست. برای نتانیاهو تا زمانی که جنگ ادامه دارد، او می‌تواند در سمت خود باقی بماند و از رفتن به زندان به دلیل دست به گریبان بودن با چهار پرونده فساد و همچنین شکست‌های اطلاعاتی که منجر به حمله 7 اکتبر شد، فعلاً در امان بماند.
این یک فاجعه است و تنها سیاست‌های خطرناک جنگی نتانیاهو علیه غیرنظامیان در غزه همراه با حملات تحریک‌آمیز به متحدان ایرانی در لبنان، سوریه و جاهای دیگر را تقویت کرده است. تشدید تنش به عنوان راهی برای اسرائیل به‌منظور خروج از بن‌بست کنونی بر دو عنصر استوار است. هدف اصلی تحریک ایران برای ضربه زدن است که می‌تواند اسرائیل را قادر سازد خود را به عنوان دفاع‌کننده و نه مهاجم جا بزند و افکار عمومی را از جنایاتی که در غزه مرتکب می‌شود، دور کند. عنصر دیگر، افزایش شانس دخالت مستقیم آمریکا در درگیری با ایران به نفع اسرائیل است.

مهم‌ترین کار چیست؟
با وجود این، مهم‌ترین کاری که اکنون بایدن می‌تواند برای کاهش تنش انجام دهد، اجرای آتش‌بس فوری در غزه است. درگیری‌های اخیر در خاورمیانه یک فصل مشترک دارند؛ همه، تبعات رخدادهای هولناکی هستند که اسرائیل در غزه رقم زده است. با گذشت بیش از نیم سال از جنگ، اسرائیل بر دستیابی به یک پیروزی نظامی که از غم شکست ابتدایی بکاهد اصرار دارد.
در این میان، در حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و همچنین تصمیم بر ادامه جنگ در غزه، به نظر می‌رسد در مورد راهبرد به شکل درستی فکر و عمل نشده است. از نظر پیامدها، فرقی نمی‌کند سیاست تشدید تنش اسرائیل ناشی از تلاش هوسکارانه نتانیاهو برای بقای سیاسی باشد یا اینکه این یک ماشین جنگی است که خارج از کنترل است. واقعیت تشدید تنش هنوز وجود دارد «ایران و اسرائیل تنها یک اشتباه محاسباتی با جنگ فاصله دارند».
بایدن در این بحران دخیل است. او از طریق نوازش بیش از اندازه بچه لوس به ایجاد و دامن زدن به بحران کمک کرد. اما کاخ سفید در استفاده از دیپلماسی برای خنثی کردن بحران مهارت واقعی نشان نداده است. اکنون پرسش این است: آیا بایدن می‌تواند تنش‌زایی را مهار کند یا اینکه نتانیاهو همچنان می‌تواند ایالات متحده را به جنگ رهنمون سازد؟ یک گام فوری رو به جلو این است بایدن هشدارهای خود به نتانیاهو را از جنبه غیررسمی خارج کند. بایدن باید به‌طور علنی، با صدای محکم، تحریکات اسرائیل که صلح در خاورمیانه و در واقع به احتمال زیاد در سرتاسر جهان را تهدید می‌کند، محکوم کند.

خبرنگار: خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه