واگذاری ۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن 

با حضور فرماندار مشهدبرای مردم سه روستا رقم خورد

واگذاری ۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن 

فرماندار مشهد پیش از ظهر پنجشنبه در مراسم قرعه‌کشی طرح نهضت ملی مسکن که در روستای امین‌آباد برگزار شد، گفت: این روزها معیشت مردم سخت شده و باید در این زمینه کاری انجام دهیم. بخشی از موضوع معیشت مربوط به مسکن است؛ چرا که بخش زیادی از درآمد افراد باید صرف تهیه مسکن شود. اگر این مشکل را برطرف کنیم، به معیشت مردم خدمت کرده‌ایم.


محسن داوری افزود: دولت سیزدهم در خراسان رضوی تدبیر خوبی در زمینه مسکن انجام داده تا مشکل مردم در این حوزه رفع شود. در زمینه مسکن روستایی چهار یا پنج ماه است فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم تا این موضوع را مدیریت کنیم.
وی بیان کرد: در سه روستای اسماعیل‌آباد، امین‌آباد و پایین‌ده زمین مورد نیاز تأمین شده، افراد نام‌نویسی کرده‌ و واجدان شرایط نیز شناسایی شده‌اند و امروز قرعه‌کشی انجام می‌شود. 
داوری ادامه داد: برای واگذاری این زمین‌ها هیچ وجهی دریافت نمی‌شود. هر زمین به دو نفر متقاضی واگذار می‌شود تا در دو طبقه خانه بسازند. این زمین‌ها قابل واگذاری نیستند؛ چرا که به صورت ۹۹ ساله اجاره داده می‌شوند و پس از ۹۹ سال سند انتقال می‌یابد.
فرماندار مشهد با بیان اینکه هر کس زمین را واگذار کند، بدون استثنا آن را پس می‌گیریم و به شخص دیگری واگذار می‌کنیم، گفت: دهیاری و بنیاد مسکن باید در مدت دو هفته پروانه‌ ساخت را صادر ‌کنند. بنابراین به محض واگذاری باید به دنبال پروانه ساخت و ساخت مسکن باشید. هر کس در مدت یک ماه فونداسیون را پی‌ریزی نکند، می‌توانیم زمین را پس بگیریم و در قرعه‌کشی بعدی به نفر دیگر واگذار کنیم.
وی تصریح کرد: پس از دریافت پروانه، برای گرفتن وام به بانک معرفی می‌شوید. به هر واحدی که واگذار می‌شود ۳۵۰ میلیون وام قرض‌الحسنه با سود 5 درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله تعلق می‌‌گیرد که برای مدت ساخت و مشارکت نیز تنفس دارد. ضمانت وام نیز به صورت زنجیره‌ای است.
داوری تأکید کرد: هر زمان متوجه شویم کسی شرایط دریافت زمین را نداشته و استعلام‌ها اشتباه بوده، زمین را پس می‌گیریم.

امکان ساخت خانه ۹۵ متری در نهضت ملی مسکن فراهم شد 
بخشدار مرکزی شهرستان مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه این پانزدهمین هفته برگزاری قرعه‌کشی طرح نهضت ملی مسکن است، گفت: ۱۲هزار و ۵۰۰ نفر در مرحله نخست نام‌نویسی قرعه‌کشی طرح نهضت ملی مسکن شرکت کردند، استعلام‌های هفت‌گانه این ثبت‌نام‌ها باید گرفته می‌شد و در این زمینه دهیاران و شوراها همه پای کار آمدند. با وجود همه سختی‌ها امروز این کار را به مرحله اجرا رساندیم و 3 هزار و ۵۷۸ متقاضی در ۱۴ روستا تأیید شده‌اند.
حسن کاظمی افزود: از جمله تأییدیه‌های لازم این است که مسکن نداشته و تسهیلات دریافت نکرده باشند. همچنین امتیاز آب، برق و گاز و سند زمینی به نامشان نباشد. 
وی با بیان اینکه دوره زمانی سه یا چهار ماهه دریافت پروانه ساخت را به ۲۵روز رسانده‌ایم، عنوان کرد: با توجه به اینکه صدور پروانه ساخت زمانبر است، قرار بر این شد دهیاران کارهای استعلام را بر اساس برنامه‌ای که داده‌ایم، انجام دهند و پیش‌نویس پروانه را صادر کنند تا متقاضیان سریع‌تر کارهای ساخت را انجام دهند. 
بخشدار مرکزی شهرستان مشهد یادآور شد: تاکنون قرار بود پروانه‌های ساخت مسکن ۶۵ متری باشد؛ اما امروز در شورای مسکن مصوب شد اگر کسی توان ساخت ۹۵ متری را داشت، می‌تواند با دادن تعهد در متراژ ۹۵ متر خانه خود را بسازد؛ اما مبنا همچنان ۶۵ متر است.
کاظمی خطاب به مردم گفت: شما باید با ما همکاری لازم را انجام دهید و هر کجا کار پیش نرفت، می‌توانید به دهیاری و بخشداری مراجعه کنید. اگر برای ساخت خانه‌ها همت داشته باشید، ۶ ماه دیگر در منزل خودتان ساکن هستید. 
وی خاطرنشان کرد: امروز برای ۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن قرعه‌کشی صورت گرفت که ۱۷۰ واحد در روستای اسماعیل‌آباد، ۶۲ واحد در روستای امین‌آباد و ۱۸ واحد در روستای پایین‌ده قرار دارند.
بخشدار مرکزی شهرستان مشهد با بیان اینکه هرکس توان ساخت ندارد، باید اعلام کند تا واحد را به فردی که توان ساخت دارد، تحویل دهیم، اظهار کرد: بازرسی‌های محلی توسط نمایندگی‌های دهیاری و شوراها انجام می‌شود. 
کاظمی یادآور شد: ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش مرکزی شهرستان مشهد برای نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کرده‌اند که از این تعداد در ۱۴ روستا قرعه‌کشی انجام شده و تعداد متقاضیان 3 هزار و ۵۴۴ واحد بوده که کارهای استعلام آن‌ها در حال انجام است. از این تعداد یک‌هزار و ۲۱۰ نفر به بنیاد مسکن معرفی شده‌اند تا روال قانونی و اداری را طی کنند و ۱۰۴ استعلام انجام شده و به مرحله اجرا رسیده است.

خبرنگار: فریده خسروی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه