«حاج‌آقاجان» معمارباشی فراموش شده

«حاج‌آقاجان» معمارباشی فراموش شده


​​​​​​​برای مشهدی‌ها و حتی بسیاری از زائرانی که گذرشان به خیابان طبرسی افتاده، نام «حاج‌آقاجان» آشناست. بازارچه‌ای به نام حاج‌آقاجان که امروزه با نام «شهید آستانه‌پرست» شناخته می‌شود، یکی از مراکز فروش اجناس ارزان‌قیمت در اطراف حرم مطهر محسوب می‌شود و معمولاً زائرانی که قصد خرید سوغاتی دارند، سری به آن می‌زنند.
حاج‌آقاجان در دوره فتحعلی‌شاه، ظاهراً ریاست معماران آستان‌ قدس را برعهده داشته و در یکی از کتیبه‌های ایوان ساعت به نام وی اشاره شده ‌است. 
وی را معمار صحن نو یا آزادی می‌دانند، تعمیر آجرکاری ایوان دارالسعاده، صحن انقلاب و به‌ویژه مرمت ایوان ساعت صحن عتیق را به وی منسوب می‌کنند. 
حاج‌آقاجان، افزون بر این، فردی خیّر و گشاده‌دست بود و ابنیه عام‌المنفعه زیادی در اطراف حرم مطهر برای زائران و مجاوران ساخت؛ از جمله مسجد – حسینیه‌ای- که در محله پاچنار واقع در شمال حرم مطهر رضوی بنا شد و مسجد عباسی که پشت ایوان عباسی صحن انقلاب قرار داشت. بیشتر این فعالیت‌های عمرانی در توسعه اطراف حرم مطهر، سال‌های ۱۳۰۸ به بعد تخریب شد و ظاهراً تنها بخشی از اراضی بازارچه باقی مانده است. درباره سال وفات حاج‌آقاجان اطلاعات دقیقی نداریم، اما قدر مسلم این است پیکر او را در حرم ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج(ع) دفن کردند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه