مقصد: خلیج فارس

نگاهی به مجموعه‌ای از نامه‌های موزه آستان قدس رضوی که از کشورهای مختلف به یک نشانی نوشته شده‌اند

مقصد: خلیج فارس

تا بی‌کران آبی‌ است، تا بی‌نهایت زیبا و تا همیشه فارس. از زیباترین آبراهه در جنوب ایران عزیز صحبت می‌کنیم. مسیری آبی‌رنگ روی کره زمین که بیش از ۹۰۰کیلومتر طول دارد و از دریای عمان تا ‌شبه‌جزیره عربستان کشیده شده و سواحل زیبایی را در جنوب ایران پدید آورده است.


سطح آبی‌رنگ زیبای حاشیه چابهار‌، بوشهر، بندرعباس و... به لحاظ اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برای ایران برخوردار است. علاوه بر این، خلیج زیبای فارس هویتی فرهنگی و ملی برای مردم کشور ما دارد. 
هویتی که در دهه‌های اخیر مورد اهداف سوء کشورهای منطقه و حتی دولت‌های خبیث غربی قرار گرفته و آن‌ها درصدد خلق نامی جعلی برای آن بوده‌اند.
«خلیج‌فارس» نامی ماندگار در طول تاریخ این خطه عظیم آبی است، نامی که نه فقط بر زبان‌ها بلکه بر اسناد و نامه‌های تاریخی هم نشسته است، در ایران ما به آن می‌گویند خلیج فارس و در زبان انگلیسی Persian gulf خوانده می‌شود.

هر پاکت، یک مدرک
مردم شمال، جنوب، شرق و غرب این کره خاکی یک نام را برایش می‌شناختند و می‌شناسند؛ «خلیج فارس». نامی که همیشه همین بوده و تا ابد همین هم باقی می‌ماند. نامی که باوجود ادعای کشورهای شیخ‌نشین این حوزه تغییر نخواهد کرد و هرچقدر هم که تلاش کنند و شیطنت‌های برخی کشورهای غربی هم به کمکشان بیاید بازهم به نام‌های دروغین دیگر تغییر نمی‌کند. برای اثبات این موضوع، هزاران هزار سند تاریخی در جای‌جای دنیا وجود دارد. یکی از این مدارک، نامه‌های ارسال شده از سراسر دنیا به ایران است که با یک آدرس شروع می‌شود «Persian gulf». موزه آستان قدس رضوی دارای بزرگ‌ترین مجموعه پاکت‌های نامه با آدرس خلیج‌فارس در ایران است. بیشتر اقلام این مجموعه که در گنجینه تمبر، اسکناس و سکه نگهداری می‌شود، توسط دو مجموعه‌دار ایرانی یعنی کاظم آقاپور علم‌داری و آقای الله‌وردی در سال ۱۳۹۶ اهدا شده است.
مبدأ ارسال این پاکت‌های نامه، کشورهای مختلفی مانند بلاروس، بلغارستان، استونی، فرانسه، آلمان، بلژیک، لهستان، صربستان، هندوستان، تاجیکستان، ایتالیا، ایرلند، رومانی، انگلیس، ژاپن، کره‌جنوبی، لیتوانی، ویتنام، جزیره موریس، عمان، اردن، قطر، عراق، پرو، گواتمالا، تایوان، تایلند، آمریکا، کانادا، برزیل، کوبا، شیلی، مجارستان، آفریقای جنوبی، تانزانیا، استرالیا و مقصد همگی ایران بوده است.

خبرنگار: زهرا زنگنه
​​​​​​​

برای مشاهده (مجموعه‌ای از نامه‌های موزه آستان قدس رضوی که از کشورهای مختلف به یک نشانی نوشته شده‌اند) روی لینک زیر کلیک کنید.
https://www.qudsdaily.com/?nid=10355&pid=2&type=2

برچسب ها :
ارسال دیدگاه