بازی نجات تل‌آویو با برگ ریاض!

وزیر خارجه آمریکا از سفر منطقه‌ای به عربستان چه اهدافی دارد؟

بازی نجات تل‌آویو با برگ ریاض!

وزیر خارجه آمریکا از روز گذشته در حالی تور منطقه‌ای سه روزه خود به عربستان سعودی، اردن و فلسطین اشغالی را کلید زد که بررسی اوضاع غزه یکی از محورهای اصلی این اقدام خواهد بود. رایزنی در مورد مسائل اقتصادی و همچنین ایران، دیگر پرونده‌هایی است که بلینکن روی میز خواهد گذاشت.


این ششمین حضور «آنتونی بلینکن» در خاورمیانه در هفت ماه گذشته از جنگ غزه محسوب می‌شود. واشنگتن اعلام کرد بلینکن درباره آتش‌بس، مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه بحث و رایزنی خواهد کرد.

ریاض؛ برگ برنده صهیونیست‌ها
جواد منصوری، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس با اشاره به اهداف حضور بلینکن در منطقه، گفت: مسئله عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با سعودی یکی از موضوعات مطرح است، چراکه واشنگتن تمایل دارد با دادن امتیازات جدید حتی اجازه هسته‌ای شدن عربستان، اسرائیل را از فروپاشی و شکست در غزه نجات دهد. ریاض با توجه به امکانات و جایگاهی که در میان کشورهای اسلامی و عرب منطقه دارد می‌تواند به‌عنوان تکمیل‌کننده این روند باشد، از این رو واشنگتن روی حاکمان سعودی برای تغییر شرایط حساب ویژه‌ای باز می‌کند.
دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به سفر رئیس موساد به ریاض همزمان با حضور بلینکن در پایتخت عربستان، گفت: روز گذشته دیوید بارنیا در سفری از پیش تعیین نشده به ریاض رفت تا بتواند در کنار وزیر خارجه آمریکا، مقامات سعودی را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل متقاعد کند، هرچند از زمان عملیات طوفان‌الاقصی این مسئله به‌خاطر جنایات اسرائیل در غزه از بین رفت اما عربستان می‌تواند به‌عنوان تنها کارت برنده تل‌آویو در غزه تبدیل شود.
منصوری اظهار کرد: وزیر خارجه آمریکا در ماه‌های گذشته چند نوبت به عربستان سفر داشته، اما در سفر اخیر دو مسئله ضمانت امنیتی و نظامی به ریاض در برابر کشورهای منطقه با فروش سلاح و اجازه هسته‌ای شدن ریاض حتی با مخالفت اسرائیل را در دستور کار خود قرار داده است.
وی به یکی از اهداف سفر اخیر بلینکن به چین اشاره کرد و افزود: وزیر خارجه آمریکا حتی از همتای چینی خود خواسته بود واشنگتن را در موضوع عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو همراهی کند، اما پکن به‌خاطر شناخت خود از منطقه غرب آسیا این موضوع را نپذیرفت، چراکه در چندماه گذشته، غرب انواع برنامه‌ها و طرح‌ها را برای شکست مقاومت به اجرا درآورد ولی نتیجه‌ای دربرنداشت بلکه اثبات ضربه‌پذیری اسرائیل در برابر مقاومت شد.

خودزنی غرب
مصدق مصدق پور، دیگر کارشناس مسائل غرب آسیا نیز در گفت‌وگو با قدس گفت: تمام تلاش مقامات آمریکا در هفت ماه گذشته، جلوگیری از فروپاشی رژیم صهیونیستی بوده و در این مسیر، بلینکن در سفر جاری خود علاوه بر پرونده عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو، تشکیل یک دولت فلسطینی را در سرزمین‌های اشغالی مطرح کرد. این اقدام علیه متحد یعنی رژیم صهیونیستی، مانند خودزنی محسوب می‌شود اما واشنگتن با مطرح کردن دوباره این ایده به دنبال دستاوردسازی برای اسرائیل و نجات رژیم از باتلاق غزه است. با این تفاسیر، امروز شرایط سختی برای دولت بایدن در ایالات متحده آمریکا شکل گرفته؛ از یک طرف باید لابی‌های یهودی را راضی نگه دارند و از طرف دیگر چهره خود را در منطقه غرب آسیا موجه نشان دهد.
او در پاسخ به این پرسش که آیا سفر بلینکن به ریاض به مسئله احکام صادره از دادگاه لاهه علیه تل‌آویو هم مرتبط است، گفت: وضعیت درونی اسرائیل به‌شدت بحرانی است و مردم در سرزمین‌های اشغالی خواستار پایان جنگ غزه و آزادی اسرای صهیونیستی هستند؛ از سوی دیگر اگر دادگاه لاهه حکمی علیه نتانیاهو صادر کند دیر یا زود بستر برای انحلال دولت وی فراهم خواهد شد. اما نتانیاهو با تهدیداتی که برای حمله به رفح انجام می‌دهد به دنبال معامله با آمریکایی‌هاست تا بتواند در اریکه قدرت باقی بماند، باوجود این، واشنگتن با نفوذ خود در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس از جمله عربستان، مصر و امارات مسئله عادی‌سازی را مطرح می‌کند تا بتواند علاوه بر گرفتن امتیاز از اعراب، چهره خود را به‌عنوان ناجی غزه در موضوع آتش‌بس در منطقه مطرح کند.

خبرنگار: سیدحسین‌حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه