«علی اف» گذشته کشورش را مرور کند

دکتر احمد کاظمی در نکوهش رویکرد شیعه‌ستیزانه دولت جمهوری آذربایجان:

«علی اف» گذشته کشورش را مرور کند

دکتر احمد کاظمی، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل قفقاز در گفت‌وگو با قدس درباره رویکرد ضدشیعی باکو گفت: پس ازفروپاشی شوروی و روی کار آمدن خاندان علی‌اف در سال 1993، شیعه‌ستیزی به‌عنوان هدفی مشترک میان دولت جمهوری آذربایجان با جریان‌های وهابی، بهایی، جولانی و صهیونیسم بوده است.


​​​​​​​ این رویکرد سیستماتیک در سال‌های 2020تا به امروز از مسئله شیعه‌ستیزی به خداستیزی تغییر رویکرد داده، به‌طوری‌که بسیاری از مأموران امنیتی که در زندان‌های باکو از شیعیان بازجویی می‌کنند افسران سازمان موساد اسرائیل هستند که به ساحت ربوبی الهی نیز توهین می‌کنند.وی با اشاره به ماجرای شهادت طالع یوسف‌اف که به‌تازگی در زندان جمهوری آذربایجان به شهادت رسیده است، افزود: جمهوری آذربایجان، تقابل جدی و شدیدی را با دینداران آغاز کرده و این روند به‌ویژه در چند ماه گذشته تشدید شده است. در میان این برخوردها و اقدامات باکو علیه شیعیان، اکنون نام حاج طالع باقرزاده بیش از گذشته شنیده می‌شود. 

علی‌اف گذشته را مرور کند
 این کارشناس مسائل بین‌الملل به پیشینه شیعه‌ستیزی در جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: الهام علی‌اف باید تجارب شوروی در شیعه‌ستیزی را مدنظر بگیرد، چراکه مردم جمهوری آذربایجان در تحولات سال 1937 در دوره استالین اجازه ندادند هیچ تغییری در زمینه مذهب تشیع در کشورشان صورت بگیرد. سال 1938 به دوره سرکوب شیعیان در تاریخ جمهوری آذربایجان مشهور است تا جایی که به دستور استالین ده‌ها تن از علمای مطرح شیعه در این کشور بازداشت و تمامی مساجد به انبار تبدیل شد، اما با گذشت بیش از 86سال از این موضوع، نامی از کمونیسم و بلشویک در آذربایجان وجود ندارد و شیعه همچنان با قدرت پابرجاست.

پیمانکار نظم آنگلوساکسونی
کاظمی با اشاره به مسائل شکل گرفته پس از سال 2020 و از جنگ قره‌باغ، گفت: دو محور صهیونیسم و ترکیه به دنبال تغییر ژئوپلتیک در منطقه قفقاز بودند، به‌طوری‌که در این منطقه با تشکیل دالان تورانی ناتو و جهان ترک (پان ترکیسم) بتوانند برنامه‌های راهبردی انگلستان را اجرایی کنند، اما جریان شیعه در جمهوری آذربایجان که اکثریت این کشور را تشکیل می‌دهند به‌عنوان بزرگ‌ترین مانع این فتنه ژئوپلتیک هستند.او در ادامه بیان کرد: امروز وهابیت تکفیری، اخوانیت افراطی و جریان بهایی و صهیونیستی برای پیشبرد طرح‌های خود در فتنه‌های ژئوپلتیکی با برند جهان ترک همگام با رژیم علی‌اف به دنبال اجرای سیاست‌های استعماری غرب در منطقه قفقاز هستند و نخستین گام برای اجرای این مسئله، شیعه‌ستیزی است.امروز جهان ترک قرار است در جمهوری آذربایجان مسلمان صهیونیست تولید کند و مانع بزرگ این مسئله، جریان اصیل اسلامی تشیع در باکو است. امروز 20هزار یهودی در جمهوری آذربایجان می‌توانند به‌صورت آزادانه در خیابان‌های باکو راهپیمایی کنند و یا جمعیت اندک مسیحیان، فرقه‌های ضاله مسیحیت، آدونتیست‌ها، بهاییان، کریشنایی‌ها، بودایی‌ها و حتی شیطان‌پرست‌ها اجازه برگزاری مراسم خود را دارند اما شیعیان نه تنها اجازه برگزاری مراسم مذهبی به‌خصوص ایام محرم و صفر را ندارند بلکه حق نصب یک پرچم و یا برگزاری مراسم  قرآنی را ندارند. این یعنی دولت جمهوری آذربایجان به‌عنوان پیمانکار نظم آنگلوساکسونی در منطقه قفقاز محسوب می‌شود.

باکو در کالبد تشکیلات خودگردان
کاظمی با اشاره به کتاب خاطرات اوزی آراد، مشاور امنیت ملی پیشین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره جمهوری آذربایجان، گفت: آراد که در سال‌های 2009 تا 2011 به‌عنوان مشاور بنیامین نتانیاهو در کابینه رژیم صهیونیستی حضور داشت، در کتاب خاطرات خود به نقش مستقیم سازمان موساد در هدایت نیروهای امنیتی باکو اشاره می‌کند. جمهوری آذربایجان برای رژیم صهیونیستی نقش تشکیلات خودگردان در فلسطین را دارد و این یعنی تسلط حداکثری بر رژیم باکو. او در پایان اظهار کرد: کشور جمهوری آذربایجان به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح برای تشکیل اسرائیل دوم در منطقه قفقاز محسوب می‌شود؛ این همان موضوعی است که بیش از 120هزار مسیحی ارمنی با رضایت انگلستان از منطقه قره‌باغ کوچ اجباری کردند و به نوعی پاک‌سازی قومیتی در این منطقه شکل گرفت، امروز شیعه‌ستیزی زمینه اجرای طرح کشور دوم اسرائیل در قفقاز است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه